Sao Tome 10000Dobras

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 mar 2010, 11:28

Sao Thomé werd in 1485 door de Portugezen ingenomen met het doel om suiker te verbouwen. Alvaro Caminha was echter de eerste Portugees die er ging wonen, en dit in opdracht van de koning die een jodenhater was, en alle Portugese Joden op een boot schopte met enkele reis naar de nieuwe kolonie. Ze hadden echter niet nog genoeg mensen en het nabijgelegen autonome Koninkrijk Congo sloot een deal met de Portugezen: ze konden slaven komen halen. Het begin van de transatlantische slavenhandel op Latijns Amerika was hiermede een feit.

In 1599 veroverden de Nederlanders de hoofdstad sao thome (Sint Thomas) op de Portugezen, om na 2 dagen bezetting alweer weggejaagd te worden. De Nederlanders bleven echter in de buurt van de Portugezen hangen, en pas in 1641 werden de eilanden opnieuw ingenomen door de Hollanders, gebruik makend van hun bondgenootschap met Portugal, tegen Spanje. Lang duurde het Nederlands kolonialisme niet, in 1642 werden de Nederlanders er weer van verwijderd, daar Portugal ruzie kreeg met de Oranjes en het bondgenootschap verbrak.

Gek genoeg is nog steeds onbekend wie de Nederlandse veroveraar was in 1641. Aangenomen wordt dat dit Michiel de Ruijter was, die omstreeks die tijd tussen Agadir in Marokko en de gehele Goudkust op kaapvaart was en dus fungeerde als heen en weer bootje.

Michiel de Ruijter (1607-1676) is waarschijnlijk etymologisch een verzonnen en dus aangenomen naam. Ruijten was een 17e eeuws woord voor het in opdracht van een vorst plunderen van een koopvaardijschip, een synoniem aan het plunderen van handelsreizigers door struikrovers langs de weg. Michiel de Plunderaar of Michiel de Roover is dus eigenlijk de werkelijke naam van de Hollandse zeeheld. Doch dit terzijde.. speciaal voor een firma in Klaaswaal die claimt ervan af te stammen.

Tot 1753 bevolkten diverse Europeanen het eiland. Daarna vertrok men als kolonisator om onduidelijke redenen, om in 1852 weer terug te keren.
Men had cacao leren drinken en eten, en vanaf 1908 werd Sao Tomé de place to be van de cacaohandel. Na de afschaffing van de slavernij op het eiland in 1876, bleef diezelfde slavernij gewoon doorgaan tot en met 1953, toen de Afrikaanse bevolking in opstand kwam.

Een kleine 57000 mensen betalen vandaag de dag met dit biljetje met een oppervlakte van 964 vierkante kilometer. Dit jaar zijn ze 35 jaar onafhankelijk.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 mar 2010, 14:24

Herman schreef:Grivangozer, mooie gedegen aanvulling daar kunnen we zeker mee door de deur. :)

Herman
Je hebt een bredere collectie bankbiljtten als ik, en ik heb genoeg verhalen in den bol zitten.

1-2-tje toch, in voetbaltermen?

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 03 mar 2010, 14:42

het is een erg mooi biljet vind ik, een prachtige serie

surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 03 mar 2010, 19:23

grivnagozer schreef:Dit jaar zijn ze 35 jaar onafhankelijk.
Als ze een ticket opsturen wil ik het best mee komen vieren hoor. 8)

Om toch nog wat meer ontopic te blijven:
Inderdaad hele mooie biljetten. Ik zelf heb een beetje een zwak voor schildpadden op bankbiljetten, gelukkig hadden ze die in 1993 er ook op staan:

Afbeelding

Afbeelding
Verzamelaar van bankbiljetten.

Terug naar “Wereldbiljetten”