Hongarije 50 Forint

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 03 feb 2010, 20:45

ik heb hem ook ! :D
wilde hem ook nog plaatsen. het is idd een mooi biljet!

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 03 feb 2010, 21:25

Mooi biljet weer. En beter hoeft het ook niet in kwaliteit.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 27 feb 2010, 13:42

Ik verzamel o.a. biljetten van Hongarije. De reden daarvan is omdat mijn vrouw van origine Hongaars is en omdat op alle Hongaarse biljetten historische figuren zijn afgebeeld.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 mar 2010, 11:55

Het door Adam Manyoki (1673-1757) geschilderde portret hangt in het nationale museum van Budapest aan het 7 heldenplein; sterker nog dan dat, alle getoonde schilderijen op biljetten van Hongarije hangen aldaar in permanente tentoonstelling.

Ferenc (Frans) was een Jezuiet die aan het Habsburger Hof leerde en een bedreiging was voor elke hofdame die met die hoepelrokjes niet hard konden lopen. Nu moest hij zijn kop laten schilderen door een Hongaar, en er was toen geen Hongaar die kon verven.

Zodoende wees hij ene Adam Manyoki aan om schilderen te gaan leren in Nederland, alwaar Adam Manyoki in 1709 arriveerde en tot 1711 zou verblijven.

Dat was vrij bijzonder, want Manyoki was een protestant uit Hannover, die niet beroerd was om mevrouw Ferenc Racokzi een grote beurt te geven wanneer de vorst Ferenc weer achter de hofdames aanliep. Het echtpaar Rakoczi in deze tijd waren swingers en neukten met alles en iedereen.

Manyoki in Nederland kreeg les van .. een verdwaalde Fransman, Largilliere, die heel Europa afreisde om opdrachten af te snoepen van de grote Franse rivaal en hofschilder Rigaud. Vervolgens werd hij gesommeerd door Ferenc om af te reizen naar Gdansk, alwaar Ferenc op zijn stoeltje zijn smoel liet vereeuwigen na de verloren oorlog tegen de Oostenrijkse keizer (1703-1712). Hij draagt de gebruikelijke koninklijke symbolen, maar was een koning.. zonder enig land. Polen was zijn ballingsoord.

De keerzijde is een afbeelding van de Hongaarse Ferenc tegen de Habsburgers.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 03 mar 2010, 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Grijsaard
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Grijsaard » 03 mar 2010, 11:57

Goed verhaal wederom!

En ik heb het biljet ook :)

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 mar 2010, 12:05

Grijsaard schreef:Goed verhaal wederom!

En ik heb het biljet ook :)