Legal Tender notes USA

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
andres
Senior lid
Senior lid

Legal Tender notes USA

Bericht door andres » 27 jan 2010, 13:12

Deze zogenaamde Legal Tender Notes zijn de voorlopers van de huidige US dollar biljetten: de Federal Reserve Notes , beide zijn door niks gedekt anders dan het geloof in de centrale overheid, in dit geval de United States of America,
dit in tegenstelling tot de Silver certificates , Gold Certificates en de Coin notes,
deze biljetten waren gedekt door edelmatelen, de dekking door zilver werd in 1968 afgeschaft, dekking door goud was al afgeschaft voor de tweede wereldoorlog.
alle ooit uitgegeven US biljetten sinds 1861 zijn nog steeds wettig betaalmiddel in de VS, dit in tegenstelling tot de meeste andere landen.

Afbeelding
Afbeelding
bijnaam voor het $5 biljet is de ""Woodchopper""
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 jan 2010, 13:38

Ik denk echter niet dat iemand nog snel met een biljet uit eind 1800 zijn Big Mac® betaald ;)

Mooie biljetten, maar saai van kleur.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 27 jan 2010, 13:46

Munthunter schreef:

Gr. Jeroen
Hoi Jeroen;

de grafische kwaliteit dezer biljetten is beter dan wat Nederland had, maar dat is een persoonlijke mening. Zelf ben ik weer meer van de Russische biljetten, maar dat is een ander verhaal.

Zelfs een biljet in 1 kleur kan mooier ogen dan een polychroom vodje van 2000! :twisted:

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 jan 2010, 13:50

grivnagozer schreef: Zelfs een biljet in 1 kleur kan mooier ogen dan een polychroom vodje van 2000! :twisted:
Klopt helemaal, toch heb ik iets meer met kleurrijke en schitterend ontworpen biljetten als de Zonnebloem en Vuurtoren van Oxenaar :)

Neemt niet weg dat ook dit een schitterend biljet is

Gr. Jeroen

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 27 jan 2010, 14:16

Munthunter schreef:Ik denk echter niet dat iemand nog snel met een biljet uit eind 1800 zijn Big Mac® betaald ;)

Gr. Jeroen
Nee, maar er rouleren nu nog wel biljetten uit de dertiger en veertiger
jaren, komt waarschijnlijk door de krediet crises, een Amerikaan hoeft zich nooit af te vragen of oudere biljetten nog wel geldig zijn.

Ja, onze vuurtoren en zonnebloem zijn veel mooier , maar die zijn dan ook nog vrij recent, verder denk ik niet, dat iemand zit te wachten op mijn afbeeldingen van deze biljetten :)
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 27 jan 2010, 14:18

andres schreef: Ja, onze vuurtoren en zonnebloem zijn veel mooier , maar die zijn dan ook nog vrij recent, verder denk ik niet, dat iemand zit te wachten op mijn afbeeldingen van deze biljetten :)
Biljetten kun je niet vaak genoeg zien, er zitten zulke mooie exemplaren tussen... Kunstwerkjes!

Gr. Jeroen

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 27 jan 2010, 18:51

Maar een biljet uit de 19e eeuw zal nooit mooi gekleurd kunnen zijn.
Oke inverfen maar dan zijn ze gek :D

Terug naar “Wereldbiljetten”