Euro circulatie munten reinigen

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
Ruud
Nieuw lid
Nieuw lid

Euro circulatie munten reinigen

Bericht door Ruud » 29 jan 2012, 19:04

Dit geld alleen voor de circulatie-munten.

1e 5 min laten weken in keuken of tafel-azijn.
2e zachtjes opwrijven met b.v. een (droog) zacht brillendoekje.
3e goed afspoelen in lauw water of gedistilleerd water.
4e goed drogen, dan wederom opwrijven met een tweede (droog) brillendoekje.

Tussen deze handelingen, en daarna ook de munt niet meer met de vingers aanraken.

Ruud

Palmbird
Senior lid
Senior lid

Re: Euro circulatie munten reinigen

Bericht door Palmbird » 02 okt 2014, 09:20

Ik las ergens dat reinigen met een witte gom goede resultaten geeft.ik heb net een vuile munt geprobeerd en je zag het zwart er zo af komen,glans is ook beter.Toch een goed idee voor circulatie euromunt denk ik zo.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 02 okt 2014, 11:02

Volgens mij levert dit "reinigen" enkel een snel resultaat en zal in de loop van de tijd de 'verontreiniging' nog erger dan voorheen terugkomen.

Als deze reiniging bedoelt is voor munten die weer de circulatie in gaan, maakt dat natuurlijk niet veel uit, maar ik weet niet hoelang ze mooi blijven in je verzameling... zelf zeg ik: absoluut niet reinigen, zeker niet als je munten uit circulatie verzameld. Het geeft juist het 'gebruikt zijn' goed weer.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Palmbird
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 02 okt 2014, 11:13

Stephan O schreef:Volgens mij levert dit "reinigen" enkel een snel resultaat en zal in de loop van de tijd de 'verontreiniging' nog erger dan voorheen terugkomen.

Als deze reiniging bedoelt is voor munten die weer de circulatie in gaan, maakt dat natuurlijk niet veel uit, maar ik weet niet hoelang ze mooi blijven in je verzameling... zelf zeg ik: absoluut niet reinigen, zeker niet als je munten uit circulatie verzameld. Het geeft juist het 'gebruikt zijn' goed weer.

Gr, Stephan
Ik las dit op een Belgisch muntforum.De persoon daar doet dat al jaren en achteraf nooit geen problemen mee gehad schreef hij.Ik heb 1 twee euro gedaan .Zal het eens opvolgen.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

DvdTheBusDriver
Senior lid
Senior lid

Bericht door DvdTheBusDriver » 08 nov 2014, 17:17

Palmbird schreef:Ik las ergens dat reinigen met een witte gom goede resultaten geeft.ik heb net een vuile munt geprobeerd en je zag het zwart er zo af komen,glans is ook beter.Toch een goed idee voor circulatie euromunt denk ik zo.
Ik heb die test al gedaan met een ordinaire Duitser. na bijna 2 jaar kan ik dit concluderen : na +- 1 jaar verdwijnt de glans terug (maar dat komt wss omdat ik de munt niet luchtdicht heb opgeborgen), echter de munt wordt niet zwart en ziet er nog altijd beter uit als een ongegomde munt.

Maar zoals Stephan al aangeeft vind ik het net leuk dat je ziet dat de munt al geleefd heeft
Verzameling euromunten uit circulatie: 691/859

pjotr
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door pjotr » 14 mar 2015, 11:02

Ik heb deze methode in 2002 toegepast op een 2 eurocentmunt. Na het reinigingsproces de munt opgeborgen in een hartberger zelfklevende munthouder. Tot op de dag van vandaag, dus na ongeveer 12 jaar, kan ik geen schade waarnemen aan de munt. Hij verkleurt heel langzaam net als de overige (onbehandelde) munten in mijn verzameling.
Vandaag heb ik dan ook geprobeerd de munten uit een blegische BU set te reinigen (daar zaten vingerafdrukken op). Helaas is de methode niet aggressief genoeg om ze helemaal schoon te krijgen.

Terug naar “Reinigen van munten”