IJzeren munten reinigen

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
Munthunter
Webmaster
Webmaster

IJzeren munten reinigen

Bericht door Munthunter » 26 jul 2009, 20:35

IJzer is als muntmetaal niet bijster geschikt. Dit komt doordat ijzer buitengewoon snel oxydeert, wat zich uit in roest. Roest op ijzeren munten echter vormt in tegenstelling tot zinkroest geen beschermende laag. IJzer is dan ook vooral gebruikt voor het vervaardigen van noodmunten. Er zijn verschillende methoden om deze munten te reinigen.

1. behandeling met petroleum:
Leg de munten in een petroleum-bad en wrijf ze na enkele uren met een watje of een doekje schoon. Dit is echter geen aangename methode vanwege de geur van de petroleum.

2. behandeling met een zuur:
Leg de munten in een bad citroenzuur of fosforzuur. Nadat aanslag en roest verwijderd zijn de munten neutraliseren en drogen.

Bron: 'Het munten en penningkabinet, Leiden'

Gr. Jeroen

munt9490
Senior lid
Senior lid

Re: IJzeren munten reinigen

Bericht door munt9490 » 18 mei 2011, 20:08

even een vraagje over behandeling 2

in ander topic las ik dat meer dan 5 min cintroenzuur schade zou toe brengen. als ik dit lees dan zou ik denken ik moet laten liggen tot de roest pleiten is.

wat is het juiste antwoord ?
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: IJzeren munten reinigen

Bericht door Munthunter » 21 mei 2011, 20:35

Dit hangt af van het metaal, in dit geval ijzer. Wellicht dat het zuur weinig invloed heeft op het ijzer...

Maar mocht je al ijzeren munten hebben, dan zou ik er maar voorzichtig mee omspringen en het aan deskundigen overlaten.

Bovenstaande methode is afkomstig van het munten en penningkabinet te Leiden.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Reinigen van munten”