Even een vraag betreft het reinigen van bodemvondsten.
Ik heb net een berg bodemvondsten van iemand over genomen die zich neit voor munten intresseert. Nu ben ik zelf verder nooit in aanraking geweest met dergelijke munten was een leuk prijsje dus kon niet laten liggen. Nu is de vraag hoe krijg je die dingen het beste schoon zodat je teminsten beetje kan zien wat het is inplaats van die groen witte (oxidatie denk ik) mocht het wat anders zijn corrigeer me. Ik lees hierzo wel over het reinigen van verschillende metalen en dergelijke, nu doe ik dit voor het eerst en ben er totaal niet in thuis het hoeft niet te glimmen daar hebben we niks aan maar beetje toonbaar maken moet mogen toch ? Moet ik nu echt eerst overal het materiaal sorteren of is er een middeltje om de hele berg mee toonbaar te maken ? met een beetje google kwam ik verschillende dingen tegen, het meest werd er zuur vrije vaseline geroepen. Nu dus de vraag klopt dit zoniet wat dan wel. En mocht dit kloppe zuurvrije vaseline is leuk. maar er staat niet bij hoe het verder in ze werk gaat moet je het late ligge een paar dagen of kan je na 10 min al verder. Graag ook een kleine uitleg hoe j ebeste kan aanpakken (ik ben dus een leek op het gebied van bodemvondsten).
Alvast bedankt
bodemvondsten reinigen
bodemvondsten reinigen
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
-
- Volledig lid
Re: bodemvondsten reinigen
Ik laat koperen munten of bronzen munten (waarvan ik denk dat het nog de moeite waard kan zijn om ze schoon te maken) een tijdje in de olijfolie liggen, soms een paar dagen en soms een paar weken en dan met een tandenstoker of een tandenborsteltje het ergste vuil er voorzichtig afhalen en dan weer terug in de olijfolie, dat herhalen tot de munt schoon is. Als de munt helemaal schoon is doe ik er wat zuurvrije vasiline op.
Zilveren munten leg ik in het citroenzuur met een beetje water. Zilveren munten die heel erg vies zijn doe ik even in de zilverdip en maak ik ze voorzichtig schoon met een tandenstoker of een fijn borsteltje en daarna heel goed afspoelen met water of een tijdje in een bakje met water laten liggen en paar keer water verversen
Zilveren munten leg ik in het citroenzuur met een beetje water. Zilveren munten die heel erg vies zijn doe ik even in de zilverdip en maak ik ze voorzichtig schoon met een tandenstoker of een fijn borsteltje en daarna heel goed afspoelen met water of een tijdje in een bakje met water laten liggen en paar keer water verversen
Laatst gewijzigd door baardman op 18 mei 2011, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben nog even verder gaan zoeken maar tot nu toe kom ik overal op het volgende
als er gereinigd moet worden dan word vrijwel voor alles citroen zuur gebruikt en daarna ingesmeerd met vaseline voor bescherming
zit ik goed of heeft iemand daar nog wta op aan te merken behalve dat je er mee moet oppassen omdat het erg agressief is
als er gereinigd moet worden dan word vrijwel voor alles citroen zuur gebruikt en daarna ingesmeerd met vaseline voor bescherming
zit ik goed of heeft iemand daar nog wta op aan te merken behalve dat je er mee moet oppassen omdat het erg agressief is
-
- Volledig lid
Voor koperen munten is het gebruik van citroenzuur sterk af te raden. Citroenzuur tast koper aan.
ja dat had ik ook al gelezen toch bedankt 
maar nu een vraagje ik las brons kan je met azijn doen nou azijn heb ik wel in huis dus ik ben heel even wat gaan experimenteren als je niks doet weet je nooit hoe iets moet dus. Nu heb ik een cent van 1826 als ik goed heb gelezen genomen dat moet dus brons zijn. nou ik azijn gepakt nou als de munt vochtig word dan is alles duidelijker te zien opzich best handig alvast 1 ding wat ik heb geleerd haha maar nu de vraag ik heb dat min of 3/4 gedaan omdat te veel schadelijk zou zijn begreep ik uit lezen. dus 3/4 vond ik best safe qua tijd alleen kwam ik tot de ontdekking dat op de munt ja hoe zal ik het zeggen, stukjes zitten er zeg maar op en dat word lichtelijk groen en ik zag wat rode puntjes als ik goed zeg. Ik als leek op dit gebied nog zou zeggen dat is de oxydatie als ik goed heb gelezen maar ik twijfel of ik wel goed zit want het is keihard en weg gaat het niet. Is het oxydatie of iets anders als het oxydatie is moet ik het dan langer in de azijn laten liggen zijn die 3/4 minuten te kort ?
het is wel een gedoe allemaal met dat reinigen van die bodem vondsten maar het is wel leuk denk dat ik er een nieuwe hobby bij heb hahah
ik kom net tot de ontdekking dat het wel eens geen brons kan zijn maar koper internet helpt je ook niet altijd goed opweg misschien is dat de reden dat er niet veel gebeurt alhowel koper ook met azijn te reinigen valt volgens het topic op dit forum

maar nu een vraagje ik las brons kan je met azijn doen nou azijn heb ik wel in huis dus ik ben heel even wat gaan experimenteren als je niks doet weet je nooit hoe iets moet dus. Nu heb ik een cent van 1826 als ik goed heb gelezen genomen dat moet dus brons zijn. nou ik azijn gepakt nou als de munt vochtig word dan is alles duidelijker te zien opzich best handig alvast 1 ding wat ik heb geleerd haha maar nu de vraag ik heb dat min of 3/4 gedaan omdat te veel schadelijk zou zijn begreep ik uit lezen. dus 3/4 vond ik best safe qua tijd alleen kwam ik tot de ontdekking dat op de munt ja hoe zal ik het zeggen, stukjes zitten er zeg maar op en dat word lichtelijk groen en ik zag wat rode puntjes als ik goed zeg. Ik als leek op dit gebied nog zou zeggen dat is de oxydatie als ik goed heb gelezen maar ik twijfel of ik wel goed zit want het is keihard en weg gaat het niet. Is het oxydatie of iets anders als het oxydatie is moet ik het dan langer in de azijn laten liggen zijn die 3/4 minuten te kort ?
het is wel een gedoe allemaal met dat reinigen van die bodem vondsten maar het is wel leuk denk dat ik er een nieuwe hobby bij heb hahah
ik kom net tot de ontdekking dat het wel eens geen brons kan zijn maar koper internet helpt je ook niet altijd goed opweg misschien is dat de reden dat er niet veel gebeurt alhowel koper ook met azijn te reinigen valt volgens het topic op dit forum

Laatst gewijzigd door munt9490 op 18 mei 2011, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Halllo Munt 9400 kijk bij het forum onder de rubriek,
Het reinigen van munten en bankbiljetten daar staat
alles netjes beschreven. groete banknotow

Elk papierke is er weer 1
ja daar heb ik ook al het een en ander aan info vandaan maar toch blijf ik vragen houden zoals in 1 van mijn vorige reacties was ik al achter verschillende methodes gekomen maar daar had ik ngo wat vraag tekens bijBanknotow schreef:Halllo Munt 9400 kijk bij het forum onder de rubriek,
maar toch bedankt
misschien domme vraag maar als de munt bruist om het zo maar te noemen weekt dan het vuil los of lost die dan gewoon langzaam op ?