Zilveren munten reinigen

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!

Moderator: Munthunter

Volgers: Diocol, Rolf2, tammoschut

Zilveren munten reinigen

Berichtdoor Munthunter » 26 Jul 2009, 19:30

Zilveren munten worden na enige tijd bruin of zelfs zwart. De oorzaak van dit verkleuren is dat het zilver onder invloed van verontreiniging in de atmosfeer, waaronder zwavel, gaat oxyderen. Het is echter niet altijd raadzaam om deze aanslag volledig te verwijderen. Bij Nederlandse provinciale en Romeinse munten bijvoorbeeld is het niet gewenst. Door de lichte verkleuring hebben deze munten juist een fraaier uiterlijk. Zijn de munten erg vuil of overdekt met oxydekorsten dan moeten zij toch gereinigd worden. Het vuil, zeker als het erg vast zit, kan van zeer verschillende samenstelling zijn. Er zijn dan ook diverse mogelijkheden om de munten, afhankelijk van het soort vuil, schoon te maken. Een moeilijkheid hierbij is dat niet altijd vooruit gezegd kan worden welke methode in het desbetreffende geval het doelmatigste
is. Het is dan ook aan te bevelen om verschillende methoden eerst op minder waardevolle muntjes uit te proberen. Het ergste vuil kan men, voorzover mogelijk, met een borsteltje verwijderen. Daarna kan men een van de volgende methoden toepassen.

1. behandeling met ammoniak:
Laat de munten gedurende ongeveer 30 minuten weken in een ammoniakoplossing, hierna de
munten afborstelen, goed spoelen en drogen.

2. behandeling met citroenzuur:
Leg de munten en paar uur tot een dag, afhankelijk van de hoeveelheid vuil en de dikte van de oxydekorsten, in een bad citroenzuur. Hierna volgt weer de gebruikelijke handelwijze van het borstelen, spoelen en drogen. Deze methode valt eventueel nog te verbeteren door op de bodem van het bad wat ijzeren spijkertjes te leggen. Door middel van reduktie heeft dan een snellere reiniging plaats.

3. behandeling met een zure vloeistof:
Zilveren munten, die slechts licht gevlekt zijn, kunnen ook bevredigend gereinigd worden door ze in te wrijven met een rauwe aardappel of door ze onder te dompelen in hetzij zure melk hetzij warme azijn; hierna spoelen, drogen en met een zachte doek opwrijven.

4. Kant en klare zilverreiniger
Verder zijn er een aantal middelen onder allerlei verschillende namen (zoals silver dip, silver quick, silber tauchbad) in de handel. Deze zijn meestal goed te gebruiken om bruin en zwart aangeslagen munten snel en effectief te reinigen. Men dompelt de munten slechts enkele seconden onder in de vloeistof en de aanslag is geheel verdwenen. Hierna spoelen en drogen. Het nadeel van deze middelen is echter dat de aanslag volledig verwijderd wordt, en, zoals boven besproken, is dit niet altijd gewenst. Bij Nederlandse provinciale en Romeinse munten is het dus beter om ze even op te frissen met een in ammoniak gedrenkt watje, waarna
zij gespoeld en gedroogd worden.

Bron: 'Het munten en penningkabinet, Leiden'

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 24 Jul 2010, 07:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor verzameldirk » 08 Okt 2009, 19:25

en ultrasoon reingen dan ?

Dirk
verzamelaar van trein munten en penningen, zie mijn treinfoto's
http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
member # 856 van de IASAC, The International Association of Silver Art Collectors
Gebruikers-avatar
verzameldirk
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Munthunter » 08 Okt 2009, 19:43

verzameldirk schreef:en ultrasoon reingen dan ?

Dirk

Dat is ook een mogelijkheid. Echter heb ik niet zo'n geweldige ervaringen met ultrasoonreinigen van zilveren munten. Het aangekoekte vuil van zilveren bodemvondsten laat zich maar moeilijk verwijderen. Ik laat ze eerst intrekken met Vaseline en maak ze dan goed schoon. Zilveren munten die niet vies zijn, maar enkel een aanslag hebben, hoeven niet gepoetst te worden. Dit vermindert de waarde!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Re: Zilveren munten reinigen

Berichtdoor munt9490 » 07 Jun 2011, 15:21

ik heb een album liggen waar zilveren munten in zitten ik heb ze niet verzamelt iemand anders dus ik weet niet hoelang ze er al in zitten ik gok zoon jaar of 20 25 en nu zie ik dat op alle zilvere munten groene puntjes beginnen te ontstaan en sommige zoon zwarte aanslag nu is die zwarte aanslag nog wel om aan te zien maar die groene puntjes is geen gezicht is dit een proces wat altijd voorkomt bij zilvere munten of gaat er iets mis ? (het is een indruk album dus geen munthouders)
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
munt9490
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor lelystad » 07 Jun 2011, 15:59

ik denk dat deze munten een keer met zilverpoets zijn behandeld en dat ze daarom groen worden
ik had ook een aantal groene munten
heb ze gereinigd met azijn
nadeel daarvan is dat ze gaan glimmen maar dat word vanzelf minder aangezien deze munten niet in munthouders zitten

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Gebruikers-avatar
lelystad
Lid
Lid

eBay: http://

Berichtdoor munt9490 » 07 Jun 2011, 16:17

ok bedankt! alleen ben ik niet zo blij met het reinigen wat ik zou kunnen doen want ik heb namelijk geprobeert bodemvondsten te reinigen op allerlij verschillende manieren en behulp van deze info op forum en ik heb er geen resultaat uit gehaald en ben bang dat ik eventueel schade aan deze munten kan toebrengen dat vind ik dan ook weer jammer
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
munt9490
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Yosam » 13 Feb 2012, 13:43

Hoi,
wanneer ik vuile zilveren munt zonder patina vind begin ik eerst te zagen en zeveren:)

Op de matte zijde van een stukje zilverpapier een beetje speeksel (niet teveel), de munt daarop, ook zien dat bovenop de munt wat speeksel is.
Het zilverpapier dichtplooien zodat wanneer op gewreven wordt het zilverpapier niet langs de munt schuurt. Het is enkel de bedoeling dat er
warmte wordt ontwikkelt en een chemiche/biologische reactie op gang komt.
Een zeer vuile munt makkelijk een minuut of twee wrijven en dit meerdere keren na mekaar. Tussendoor met water spoelen.
Een wasknijper op de neus doen wanneer je het zilverpapier opent! Stinken, man!

Voordeel is dat de munt hier niet van gaat blinken en je gebruikt geen chemicaliën.
Men heeft me verteld dat bepaalde enzymen in het speeksel reageren met het zilver en zilverpapier, kan iemand dat bevestigen?

Ik heb hiermee in ieder geval een groot aantal zilveren munten mooi mee gekregen.
Hou er wel rekening dat de patina ook verdwijnt. Maar als de munt in een vorig leven niet agressief werd schoongemaakt/opgeblonken verschijnt als het lukt een mooie satijnen glans.

Vallà, gedaan met mijn gezever.
Groeten,
Yosam
Yosam
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor Munthunter » 13 Feb 2012, 15:45

Heb je wat voorbeelden (afbeeldingen voor/na)? Ben ik altijd wel benieuwd naar. :)

Gr. Jeroen
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Yosam » 13 Feb 2012, 20:33

Goede avond,
ik heb deze middag gereageerd op dit onderwerp zonder rekening te houden met foto's of dergelijke.
Ik hoop deze of volgende week een lotje zilvermuntjes te bekomen.
Meestal zijn er wel een paar vuile bij. Ik probeer ze dan stap per stap te scannen.
Groeten,
Yosam
Yosam
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor Munthunter » 13 Feb 2012, 21:26

Hartstikke leuk en verder geen enkel probleem hoor. Ben gewoon benieuwd.

Gr. Jeroen
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Dick » 13 Feb 2012, 21:28

Munthunter schreef:Hartstikke leuk en verder geen enkel probleem hoor. Ben gewoon benieuwd.

Gr. Jeroen

Ik begin ervan te kwijlen, laat het mooi in een bakje lopen, je weet nooit waar het goed voor kan zijn.
Mischien wel handel. :lollig:
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Gebruikers-avatar
Dick
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Munthunter » 13 Feb 2012, 21:35

Dick wat een gezever...

Je weet toch, 'wie spaart heeft wat!' greeny
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Rolf2 » 21 Feb 2012, 22:57

Goedenavond,

Ik zou wat zilveren munten willen reinigen.
Wat betreft ammoniak, is dit puur te gebruiken of wordt een bepaalde verhouding water/ammoniak aanbevolen?
En wordt het resultaat dan mooi en gelijkmatig, met toch nog een beetje die oude sfeer, of wordt het blank/glimmend zilver?

Alvast bedankt.
Rolf2
Aankomend lid
Aankomend lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Diocol » 22 Feb 2012, 17:48

Ik heb ooit wel eens gezien dat iemand zijn bronzen beeld poetste met oorsmeer :Bleeh:
Dit deed hij geregeld en het deed zeer aan de ogen van het glimmen :thumb up:
Dus misschien werkt dit ook bij zilveren munten :?:
Gebruikers-avatar
Diocol
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor Rolf2 » 24 Feb 2012, 10:58

Oorsmeer heb ik maar niet genomen, daar heb ik te weinig voor om zoveel munten mee te reinigen. greeny
Maar ik moet zeggen, met ammonia gaat het perfect en zonder moeite. Guldens en riksen zijn weer als nieuw.
Rolf2
Aankomend lid
Aankomend lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Volgende

Terug naar Reinigen van munten