Munten lakken

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!

Moderator: Munthunter

Munten lakken

Berichtdoor janssenfrank » 09 Aug 2017, 21:53

Ik zie steeds vaker (advertenties van) munten die gelakt zijn. Naar ik aanneem is dat gedaan om een munt te conserveren, maar het lijkt me toch dat een munt er niet beter op wordt. Ook lijkt me dat je niet zomaar iedere lak kunt gebruiken vanwege de chemische samenstelling en de invloed van chemicaliën op de munt

Kan iemand me wat meer vertellen over het hoe en waarom van het lakken van munten?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: Munten lakken

Berichtdoor CorioCoins » 09 Aug 2017, 23:03

Hoi Frank,

De Zaponlak (geleerd van forumlid Jan W.) was idd om munten te beschermen tegen omstandigheden van buitenaf.
Het lost ook makkelijk op in wasbenzine of terpentijn, dus echt een probleem is het niet.
Het is ook idd slecht voor de munten maar dat wist men in de jaren 70 en 80 niet.
Toen werd SILVO koperpoets zelfs geadviseerd om je munten te reinigen.
Uiteraard gaan er steeds meer oude verzamelaars dood waardoor deze munten met bergen op de markt verschijnen.

Even terzijde ik reinig af en toe ook munten met grove chemicaliën, op termijn van 5 jaar heeft het nauwelijks materiaaleffect,
omdat het metaal in munten toch wel tegen een stootje moet kunnen.
Eye-appeal van een munt kan daardoor wel een stuk beter worden. Denk aan een lelijke bodemvondst of de rijksdaalder in dit topic:
viewtopic.php?f=31&t=15179&hilit=schoonmaak
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Reinigen van munten