Reinigen van Romeinse munten met een potlood!

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
CorioCoins

Reinigen van Romeinse munten met een potlood!

Bericht door CorioCoins »

Dit wil ik jullie niet onthouden.
Onlangs heb ik bij een Zwitserse collega een setje potloden aangeschaft voor het reinigen van munten.
Bij deze wil ik de resultaten ervan tonen, erbij gezegd dat de munt 1 maand in zonnebloem olie heeft gelegen en de finishing touch is gedaan met Silvo "brons poets".
Het resultaat in 4 delen en ik moet zeggen dat ik zelf een beetje verbaasd ben aangezien de patina nauwelijks aangetast is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 22 feb 2017, 03:30, 1 keer totaal gewijzigd.
CorioCoins

Re: Reinigen van Romeinse munten met een potlood!

stap 1 na 5 minuten
CorioCoins

Stap 2 na 10 minuten
CorioCoins

Het resultaat naar 15 minuten en een beetje brons poets silvo ;-)
Zoals te zien is, blijft de patina grotendeels bewaard.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Bert dat is inderdaad een zeer mooi resultaat.
je start met een munt dat totaal niet verkoopbaar is. En je eindigt met een mooie verzamelmunt. knap gedaan. :thumb up:
Groeten Luc. :D
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Wow wat een resultaat. De moeite waard om op iets Koninklijks te proberen.. of een duitje.
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

CorioCoins schreef:Dit wil ik jullie niet onthouden.
Onlangs heb ik bij een Zwitserse collega een setje potloden aangeschaft voor het reinigen van munten.
Bert, dat is inderdaad een mooi resultaat! Zelf was ik wel bekend met het gebruik van hardhouten materialen, al dan niet gebruikt in combinatie met koolstof of grafiet maar ik neem aan dat je dat niet bedoeld. Archeologen gebruiken ook wel reinigingspotloden met een metalen of glasfiber kern weet ik. Het is natuurlijk van belang dat de punt zachter is dan de patina (die harder is dan het muntmetaal zelf) om beschadigingen te voorkomen. Soortelijke setjes worden ook aangeboden aan hobby-archeologen (b.v. te zien op http://www.westcoastdetecting.com/nl/ps ... n-vondsten, een Belgische site), speciaal ontwikkeld voor verschillende materialen van artefacten.
Kun je misschien iets meer vertellen over de potloden die jij gebruikt of er een afbeelding van plaatsen?
Een tweede vraag die bij me opkwam is of je de behandelde schoongemaakte oppervlakken nog met een vet o.i.d. behandelt om ze te beschermen en / of een beter visueel effect te bereiken.
Interessant om hier meer over te vernemen!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
CorioCoins

Tnx Luc, het resultaat verbaasde mij ook. Ik moet zeggen dat ik een beetje sceptisch was alvorens ik de potloden heb aangeschaft.

@ Sjors : dat is al geprobeerd, het werkt wel maar de patina wordt bij de laatste stap helemaal aangetast, dan liggen andere reinigingsmethoden meer voor de hand, ivm snelheid ;-)

@ Martin : Ja het zijn inderdaad metaalfiber potloodjes, heel klein en stukken goedkoper dan de site die je liet zien.
In totaal 4 potloden, een soort koperachtige scalpel, 2 gepunte fiber potloden gelijkend op een echte potlood met schuurpapier korrels (een dikke en een dunne) en
een potloodje met vezels beetje gelijkend op een staalborstel. Bijgevoegd een foto ervan.

De afwerking heb ik met Silvo Bronspoets gedaan, dit geeft een beetje een doffe glans en trekt ook weer vuil aan in de toekomst, dat laatste zal er hopelijk voor zorgen dat de hoger gelegen delen weer patina krijgen. Zonnebloem/olijfolie of zuurvrijevaseline zal in de toekomst ook gebruikt worden, maar het verschil zal minimaal zijn.

Terug naar “Reinigen van munten”