Reinigen met H2O2?

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Reinigen met H2O2?

Bericht door Roerbakmix »

Met mijn bescheiden chemische achtergrond kan ik het reinigen van (koperen) munten met H2O2 begrijpen, maar vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft. Heb recent een halve liter H2O2 35% (vrij hoge concentratie) gekocht, wat wel enig effect heeft, maar maakte mij zorgen of ik hiermee de munten niet beschadig.
Medicus, onderzoeker.
CorioCoins

Re: Reinigen met H2O2?

Bericht door CorioCoins »

Velen zullen zeggen dat u munten niet moet reinigen.

Leuk is te lezen dat uw achtergrond zoeken met een metaal detector betreft en daarbij is het zeker niet ongebruikelijk om munten schoon te maken.
Persoonlijk maak ik gebruik van electrolyse in water opgelost zout (of soda)...
Helaas heb ik geen ervaring van waterstofperoxide (terwijl mijn partner kapster is) dus wellicht ga ik het een keer proberen.

Zolang de munt er naderhand beter uitziet dan dat hij uitzag toen u deze vond is dat niet heel erg.
Goed afspoelen met demiwater en na het drogen voorzichtig dopen in zuurvrije vaseline zal de munt ook in toekomst niet tot weinig aantasten.

mvg,

Bert
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Als ik de redoxtabel uit mijn binas er eens bijpak , dan valt mij als eerste op dat waterstofperoxide een relatief sterke oxidator is.
Volgens de tabel zal H2O2 volgens een redox-reactie reageren met o.a. Ag, Cu, Pb, Sn, Ni, Fe, Zn en Al oftewel zilver, koper, lood, tin, nikkel, ijzer, zink en aluminium.
Het lijkt me daarom dat i.i.g. de munten die van deze metalen gemaakt zijn, sowieso aangetast worden bij het gebruik van H2O2.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Vergis ik me nou, of is 35% echt de meest sterke oplossing van waterstofperoxide die te krijgen is? Ik zou het in elk geval niet in je haar smeren ;)

Inderdaad is waterstofperoxide een sterke oxidator, dus het zal waarschijnlijk wel helpen om de munten schoon te krijgen; maar ik heb ook wel wat vraagtekens bij wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn.

Misschien kan het goed zijn wat te oefenen met goedkope muntjes (julianacenten of zo) in verschillende concentraties. En dan beginnen met zwak en eindigen met sterk. Tot het gewenste resultaat bereikt is.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

janssenfrank schreef:Vergis ik me nou, of is 35% echt de meest sterke oplossing van waterstofperoxide die te krijgen is?
Sterker kan nog wel, maar dan wordt het wel extreem gevaarlijk spul vanwege explosiegevaar...
35% is ook zeker geen plezierig stofje, je moet absoluut aanraking met huid en zeker ook ogen vermijden.
Lijkt me niet echt iets om munten mee te reinigen.

Luit
CorioCoins

Haren worden geblondeerd met 6 / 9 / 12 % dus idd lijkt me 35% wel echt extreem.
Ik gebruik zout en soda dat is ook geen pretje er komt namelijk chloorgas vrij, maar vooral bij zilveren bodemvondsten is dit een goede oplossing voor het reinigen.
Op een langere termijn (8 jaar) is het ook niet ook echt schadelijk.

Advies van Frank om met een zwakker (verdund) concentraat te beginnen op goedkope muntjes lijkt mij een prima voorstel...
Samen met een aantal fotootjes het resultaat plaatsen dan kunnen wij meegenieten :-)
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

xntriq-coins schreef:Op een langere termijn (8 jaar) is het ook niet ook echt schadelijk.
Voor de munt of voor de eigenaar? :P

Wat betreft het reinigen van munten heb ik niet zo veel in te brengen, maar bovenstaande klinken me als goede adviezen.
Succes ermee.

En inderdaad zijn fotootjes van het proces erg leuk om te zien ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

H2O2 is inderdaad een sterke oxidator. Punt is, dat de bodemvondsten die ik vind voornamelijk behoorlijk geoxideerde koperen muntjes zijn, die toch weinig numismatieke waarde hebben.

35% is inderdaad een fors sterke concentratie waarbij je voorzichtigheid in acht moet nemen. Met name gevaarlijk is het spetteren in ogen waarbij caustisch letsel op treedt, met blindheid als gevolg.

Gisteren een filmpje geprobeerd te maken van een behoorlijk modderige duit die ik in de H2O2 legde. Het was een spectaculair gezicht: het zand en andere onregelmatigheden vlogen er (letterlijk) af in een wolk van troep. Helaas had ik de camera op mijn mobiel niet aangezet :(

Ik ga binnenkort experimenteren met een paar lelijke muntjes, met de preassumptie dat ze toch niet lelijker kunnen worden dan ze nu zijn. Houd jullie op de hoogte :)
Medicus, onderzoeker.
CorioCoins

Stephan O schreef:
xntriq-coins schreef:Op een langere termijn (8 jaar) is het ook niet ook echt schadelijk.
Voor de munt of voor de eigenaar? :P
:lollig: voor de munt zeker bedoelde ik, voor de eigenaar zou ik aan mijn omgeving moeten vragen en laat ik nu net het antwoord al weten,
de meeste denken dat mijn hersenen al zijn aangetast.

Ik ben benieuwd naar het experimentje ik gebruik soms in extreme gevallen zelfs koningswater om munten te reinigen,
het gaat dan toch inderdaad om lelijke muntjes waarbij het jaar niet is te zien,
Juist door deze te reinigen zijn ze te determineren.

Moge duidelijk zijn dat een UNC muntje met een vlekje niet behandeld wordt!
CorioCoins

Heden heb ik even de tijd genomen om een Willem II rijksdaalder uit 1845 te reinigen.
Wellicht dat enkelen het zonde vinden, maar het zij zo! De rijksdaalder is in zeer goede kwaliteit.
Zelf zou ik hem beoordelen als prachtig/unc maar met duidelijke environmental damage. De waardering die het muntje oogt te hebben komt neer op prachtig-.
Het muntje komt uit een lotje van meerdere rijksdaalders (Willem II) die naar alle waarschijnlijkheid onder grond begraven hebben gelegen voor wel meer dan 100 jaren.
Helaas ben ik geen kei in het maken van foto's en vond ik persoonlijk het reinigen belangrijker dan duidelijkere foto's maar ik wilde het jullie niet onthouden.

Het kostte in totaal 1,5 uur en 4 fases om de munt tot het eindresultaat te krijgen.
Ik ben benieuwd naar de reacties:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Na een 10 minuten ultrasoon reiniger
CorioCoins

Na een speciaal goedje voor zilver, aangeschaft via een forumlid
CorioCoins

Terug in de ultrasoon en behandeld met zilverreiniger
CorioCoins

En uiteindelijk met het o zo gemeden zilverpoets en nogmaals in de ultrasoon
CorioCoins

Wat wellicht niet helemaal van de foto is te zien is dat op de keerzijde nog steeds de zgn. originele zilverkleur aanwezig is.
Ondanks alle behandelingen met zuren, basen en ultrasoon!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Leuk om die reeks foto's te zien, bedankt voor het delen van dit experiment. Zie ik onderaan de hals van Willem nu wat corrosie doordat de munt uit de grond komt? Ik weet niet of ik het zou aandurven om de munt zo te reinigen, waarschijnlijk zou ik 'm gewoon zo gelaten hebben. Ik maakte vroeger wel munten schoon met ammoniak en een wattenstaafje maar de laatste jaren laat ik het allemaal zo als ik ze binnen krijg. Alleen de munten die soms (wat) gereinigd zijn laat ik weer weken voor het open raam liggen om via natuurlijke weg weer wat bij te kleuren.

Je kunt ook nog de aluminiumpapier methode gebruiken: de munt even met je eigen spuug inwrijven en dan tussen alu-papier wikkelen en dan maar drukken en wrijven. Doordat het alu-papier er vast omheen zit krijg je (als het goed is) geen krasjes. Door de warmteontwikkeling en het spuug wordt de munt weer schoon. Daar staan elders op het forum nog wel foto's van. Schijnt wel vreselijk te stinken.. :knipoog:

Had MPO trouwens een tijdje geleden niet die hele reeks Willem II rijksdaalders met dezelfde verkleuringen?
CorioCoins

Idd een van de rijksdaalder van het MPO lotje :-)...
Onder hals is geen corrosie maar juist nog echte kleur (waar het zwarte niet was ingetrokken)
De rest van de voorzijde is juist enigszins poreus :-( maar oogt een stuk beter...

Beetje soda met aluminium doet wonderen maar ik weet (uit ervaring) dat dat heel corrosief reageert.
Alleen spuug en aluminium lijkt me niet voldoende om deze munt dusdanig schoon te hebben gekregen,
normaal is de ultrasoon voldoende om viezigheid te verwijderen.
Dat werkte met dit muntje helemaal niet.

Ik zal zo even het threadje zoeken met aluminium want ik ben toch benieuwd.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

xntriq-coins schreef:Ik zal zo even het threadje zoeken met aluminium want ik ben toch benieuwd.
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=31&t=5 en dan de 7de posting op pagina 1. Foto's staan op pagina 2.
CorioCoins

Hoi Jan,

Dank voor de link.
Ik zal het experimentje met het spuug en aluminiumfolie vandaag nog proberen en
mijn bevindingen hier posten.
CorioCoins

Nou, bij deze het experiment zoals gesteld met aluminiumfolie.
Allereerst wil ik er even bij zeggen dat het zwarte geen gewoon vuil of viezigheid is!
Maar echt ingevreten aanslag...

Zo zag de munt van te voren uit:
CorioCoins

Zo ziet de munt eruit na verpakken in aluminiumfolie met speeksel in de matte zijde gerold.
en opgewarmd (gewreven) met de handen tot 2 x toe.
Helaas was het resultaat zo mager, zodat ik voor een derde keer de munt heb verpakt in aluminiumfolie met speeksel (ook op de munt) en
verwarmd au-bain-marie.

Het resultaat: Minimaal maar inderdaad wel een lijkenlucht uit de folie.
mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door mk0111 »

Ik vind het best goed gelukt :)

edit: Die eerste met vele reinigingen dan he :p
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl
Roerbakmix Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Mooie resultaten! Ik zou nog het schoonmaken van een muntje met H2O2 laten zien, maar heb nog geen lelijke, vieze munten gevonden :problem: Dus dat volgt later.

Over zilver schoonmaken met aluminiumfolie: dit is een redox reactie. Zilver wat in contact komt met (zwavelhoudende) organische stoffen vormt Ag2S, een zwarte substantie. Door dit te laten reageren met Aluminium en Natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3) (baking soda) krijg je een redoxreactie, als volgt:

Oxidatieve reactie: 2 Al(s) + 6 OH– (aq) –––> Al2O3(s) + 3 H2O (l) + 6 e–
Reductieve reactie: Ag2S(s) + 2 H2O (l) + 2 e– –––> 2 Ag(s) + H2S (aq) + 2 OH– (aq)

Redox reactie: 3 Ag2S(s) + 2 Al(s) + 3 H2O (l) –––> 6 Ag(s) + 3 H2S (aq) + Al2O3(s)

Er komt hierbij H2S vrij, en dat stinkt inderdaad als de hel (letterlijk, want het is zwavel).

Door het in (demi-)water te verhitten, waarna de munt, stukjes aluminium (hoeft niet in contact met het zilver te zijn), en de baking soda toe te voegen zal de reactie versnellen.
Medicus, onderzoeker.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

xntriq-coins schreef:Nou, bij deze het experiment zoals gesteld met aluminiumfolie.
Allereerst wil ik er even bij zeggen dat het zwarte geen gewoon vuil of viezigheid is!
Maar echt ingevreten aanslag...

Zo zag de munt van te voren uit:
Tja, die munt is gewoon ongecirculeerd in de grond gekomen. Wat een scherp portret nog. In de beschrijving van MPO stond "donkere aanslag" bij deze munten maar er is nog wel verschil tussen donkere aanslag en (deels) ingevreten aanslag. Was dat een verrassing voor jou achteraf?
Sommige rijksdaalders gingen voor 400-650 euro weg http://www.sixbid.com/browse.html?aucti ... lot=751576. Dat leek me toen helemaal niet zo gek toe voor UNC munten maar als het ingevreten aanslag is dan lijkt het me juist wel veel toe.
CorioCoins

@ roerbakmix
Met mijn sterk aangevreten zilveren bodemvondsten doe ik zelf een electrolyse met aluminium - ijzer (althans een theelepeltje) en water met natriumbicarbonaat (zuiveringssoda)
Dat geeft veel meer reactie dan het testje met speeksel en aluminiumfolie.

Het testje met kappers H2O2 (12%) wil ik ook wel eventueel doen maar niet op een Willem II rijksdaalder, omdat ik niet precies weet wat ik kan verwachten.

@Jan W
De munten waren duur maar zijn slechts deels door mij aangekocht tegen coulantere prijzen dan de link doet vermoeden.
Ik heb aanvankelijk 1 van de rijksdaalders op de gok aanschaft om een schoonmaakgoedje van een ander forumlid te proberen in het bijzijn van de verkoper.
Vanuit deze ervaring wist ik dat de aanslag hardnekkig en ingevreten was en zijn latere aankopen bewust en rekening houdend met de ingevreten zwarte aanslag.

Het schoonmaken van een groot lot doe ik dus niet alleen voor mijzelf maar ook voor een andere "bevriende" niet forumlid,
die een aantal van deze muntjes op de MPO heeft mogen winnen en omdat ik denk dat ik toch wel veel te danken heb aan deze persoon mbt munten,
zie ik het reinigen van de munten als een kleine tegenprestatie die ik eindelijk terug kan doen :-)

Ik kan wel melden dat er in mijn ogen teveel is betaald voor de rijksdaalders,
sommige delen zijn te reinigen zonder dat het zichtbaar is maar de echt ingevreten stukken zoals de voorzijde van de eerst getoonde rijksdaalder is nu onder de loupe poreus.
De rijksdaalder had als gradering meegekregen Prachtig/UNC met zwarte aanslag voor de munt geen gezicht als ze voor de verkoop bestemd zijn!
Na schoonmaak van de munt oogt de munt beter maar de gradering zou voor mij uitkomen op professionally cleaned & environmental damage UNC details.
De waarde zal hiermee toch snel een kwart zijn gedaald.

Terug naar “Reinigen van munten”