wat is wijsheid ?

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
dzuidema
Nieuw lid
Nieuw lid

wat is wijsheid ?

Bericht door dzuidema » 07 nov 2012, 20:48

hallo allemaal.

ik ben al een x aantal jaar een verzamelaar van munten van over de heele wereld.
de meeste munten komen uit de portomonee en is door verschillende handen aangeraakt,
nou is mijn vraag moet ik elke munt nou gaan schoon maken ivm met smeer en vet etc.
en vervolgens op te bergen in de munthoud of kan het tog geen kwaad zoals ik ze al jaren
opberg rechtstreeks in de munthouder?

ik heb het heele internet al afgestruint maar er zijn zoveel meningen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie

wie kan mij helpen, alvast bedankt

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: wat is wijsheid ?

Bericht door Munthunter » 07 nov 2012, 20:56

Dat is lastig...

De meeste verzamelaars hebben een broertje dood aan gereinigde munten en zeker als het gaat om gerouleerde munten. Het heeft voor hen een charme dat de munten er 'geleefd' uit zien en al je ze zou reinigen dan zouden ze onnatuurlijk gaan glimmen. Kortom de sporen van gebruik, maar ze glimmen als 'nieuw'.

Ik zou dan ook adviseren om ze niet te reinigen en de eventuele viezigheden voor lief te nemen. Ten eerste scheelt je dit ontzettend veel werk en ten tweede blijven de munten zoals ze horen te zijn. Ik ken verzamelaars met zilveren guldens vanaf Willem I die allemaal in de zilverdip zijn geweest. Bieden ze deze verzameling te koop aan dan zouden vele verzamelaars al geen interesse meer hebben, aangezien ze gereinigd zijn. De munten waarover het gaat zijn echt van mooie kwaliteit, maar door het reinigen dus veel minder gewild en derhalve theoretisch minder waard.
Toch zijn er vele manieren waarop je de munten kan reinigen en als je er toch voor kiest om ze te reinigen, dan zou ik voorzichtig beginnen met de 'goedkopere' exemplaren en bekijken wat het resultaat is. Zo voorkom je dat je dure munten onherstelbaar aantast in hun waardigheid.

Maar nogmaals, doe het gewoon niet en accepteer het feit dat deze munten al een leven achter de rug hebben die ze een bepaalde meerwaarde meegeven, ondanks dat jij het misschien minder mooi vindt.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

dzuidema
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door dzuidema » 07 nov 2012, 21:10

bedankt voor je reactie, het scheelt me zoiezo veel werk
maar is het niet zo dat zuren van vingers etc schadelijk zijn voor de munt ?

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 07 nov 2012, 21:21

Ik verzamel zelf ook wereldmunten die veelal ook uit de roulatie komen.. De enige die ik nog wel eens 'schoonmaak' zijn de muntjes uit oudere albums die groen zijn geworden van de pvc, ed.. Een theelepel Dreft in een kommetje, warm/heet water erbij.. tijdje laten weken en daarna met een oude zachte tandenborstel over de muntjes heen onder een minimaal lopende kraan.. :roll:

Bovenstaand is uiteraard op eigen risico... :angel:

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 nov 2012, 21:22

In theorie wel en dan met name op munten die koper bevatten, hoewel nikkel ook wel wat kan lijden van invloeden van buiten af.

Probleem is dat je met reinigen de munt vaak met chemische middelen te lijf gaat, wat wellicht schadelijker is dan een vette vinger. Munten zijn wel gemaakt om te gebruiken en tijdens dat gebruik zullen ze vast gepakt worden, nat worden, uitgewassen, bekrast, vernederd en wie weet wat nog meer, als het goed is kan de munt dara tegen. Als die aantastingen en beschadigingen niet te opzichtig zijn kiest een verzamelaar daar eerder voor dan een muntje welke weer prachtig glimt omdat deze de Cillit Bang test heeft mogen doorstaan. Het werkt echt, maar of een dergelijke munt daar op langere tijd niets aan overhoudt is nog maar de vraag. Ik moet ook zeggen dat voorstellingen op gebruikte munten mooier overkomen dan op gereinigde munten.

Kanttekening is wel dat bijvoorbeeld de kwalitatief slecht euromunten en dan met name de 1, 2 en 5 cent munten ontzettend lelijk kunnen worden en onherstelbaar kunnen beschadigen van met name vocht. Als test kun je eens kijken hoe een 5 cent muntje een natte koude en strenge Nederlandse winter doorstaat in de buitenlucht. Gewoon neerleggen op je tuintafel en medio april 2013 eens kijken wat er is gebeurd. Ik zoek af en toe nog eens met een metaaldetector en heb onlangs eens bij een recreatieterrein wat euromunten op mogen graven en schrok van de staat waarin ze verkeerden.

Gr. Jeroen

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 nov 2012, 21:28

Als bewijs kun je DIT TOPIC eens bekijken.

Ik toon hierin een 1 euromunt, welke ik in 2007 heb gevonden met de detector. Er van uit gaande dat het een Nederlandse zou kunnen zijn, kan hij vanaf 2002 in de grond hebben gelegen en dan spreken we dus over 5 jaar maximaal!

Guldenmunten haal je nog redelijk de grond uit, al zijn ze tientallen jaren oud, ik verwacht dat euromunten de 10 jaar niet volmaken in de grond en dus zullen de metaaldetectorzoekers in 2020 al de vroege jaren niet meer kunnen oppiepen...

Gr. Jeroen

dzuidema
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door dzuidema » 07 nov 2012, 22:55

zo heb mijn conclusie getrokken gewoon rechtstreeks de map in.. en dat euro geld vind tog al niks... de oude guldens en franken cetimes stralen tog veel meer uit, als dat monopoly geld!! alvast bedankt voor de reactie

Terug naar “Reinigen van munten”