Franse proefslagen & piéforts

Plaats hier berichten over literatuur met betrekking tot munten.
Einstein
Senior lid
Senior lid

Franse proefslagen & piéforts

Bericht door Einstein » 23 apr 2014, 18:50

De Gadoury-uitgeverij komt met een prachtig nieuw (2014) boek op de markt:
een catalogus van alle Franse proefslagen en piéforts (er kan dus geen discussie meer zijn over de schrijfwijze) van 1870 tot 2001.
Ik heb een genummerd exemplaar kunnen bemachtigen (n°24 op 50 exemplaren):
Afbeelding

Jan W
Donateur
Donateur

Re: Franse proefslagen & piéforts

Bericht door Jan W » 23 apr 2014, 19:03

Mooi boek lijkt mij. Vraagje: is een essai nu een proefslag of betekent het ook ontwerp? De Fransen hebben heel wat muntontwerpen geproduceerd. Ik zie heel regelmatig aanbiedingen van bijvoorbeeld 5 Franc ontwerpen voor 1848. Louis Philippe moest toen aftreden en de tweede revolutie begon. Men zocht nieuwe ontwerpen en schreef prijsvragen uit waaraan een hoop medailleurs meededen.
Het valt me op dat deze ontwerpen vaak nog voor redelijke prijzen te krijgen zijn.

Einstein
Senior lid
Senior lid

Re: Franse proefslagen & piéforts

Bericht door Einstein » 23 apr 2014, 20:04

In Frankrijk worden zowel de ingediende ontwerpen (in muntvorm, maar van verschillende metalen) als de proefslagen van het weerhouden model "essai" genoemd, hoewel er soms ook sprake is van "épreuve" (proef).
Maar dat komt minder voor, omdat het woord épreuve ook gebruikt wordt als Franse vertaling voor 'proof', wat natuurlijk een staat van bewaring is...
Ook was het gebruikelijk om vele essai's meteen ook in piéfort te slagen!

De prijzen voor zulke munten vallen inderdaad soms mee, maar dat komt omdat er vrij veel aanbod is in Frankrijk. Maar toch moet je spreken over "soms", want ik heb proefslagen weten verkopen voor 50.000 euro, hoor!
marc

Terug naar “Literatuur en software over munten, bankbiljetten en het verzamelen ervan”