Zilveren dukaat 1808 met FRO i.p.v. PRO

Moderator: maarten89

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Zilveren dukaat 1808 met FRO i.p.v. PRO

Bericht door Jan W » 29 jan 2020, 21:59

Kwam deze zilveren dukaat uit 1808 op een veiling tegen en zag een kleine afwijking in het omschrift: In plaats van MO:NO:ARG:PRO staat er MO:NO:ARG:FRO.

Nader zoekwerk leert dat deze variant in het handboek der Nederlandse Munten 1795-1975 beschreven staat als Schulman 123d met als zeldzaamheidsaanduiding RR (Zeer zeldzaam). Ik had deze variant zelf nog nooit gezien, een leuke vondst dus waar ik toevallig (en ook nog als enige bieder) tegenaan liep. En de eerste munt die ik sinds vele maanden weer eens kocht.. :knipoog:

Nu is dat handboek van Jacques Schulman alweer 45 jaar oud dus vraag ik me af of deze munt nog altijd RR is en of andere forumleden deze variant kennen of wellicht zelf bezitten.
En is dit nu de laatste munt die in Nederland in omloop is gekomen met een foutief omschrift? M.a.w. zijn er latere munten bekend met een foutief omschrift die de munt in Utrecht verlaten hebben?
Dukaat 1808 FRO.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Zilveren dukaat 1808 met FRO i.p.v. PRO

Bericht door spatbord » 30 jan 2020, 09:01

Zeer scherp gezien! Maar daar sta je immers wel om bekend. :) Een mooi exemplaar ook nog, gefeliciteerd met deze aanwinst!

RR lijkt me wat to hoog. Ik heb deze variant de laatste 10 jaar twee keer voorbij zien komen (zonder die van jou, die had ik helemaal niet gezien), en in beide gevallen stond er niet bij vermeld dat het een variant betrof. Blijkbaar wordt daar niet zo op gelet... Schulman had hem in 2015, en die werd afgeslagen op 500. In 2008-2010 kwam een ander exemplaar driemaal ten tafel bij NPV, en werd afgehamerd op 150, niet afgehamerd en afgehamerd op 180.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Zilveren dukaat 1808 met FRO i.p.v. PRO

Bericht door Jan W » 30 jan 2020, 21:32

Die van Schulman was ik vorige week ook tegengekomen toen ik wat aan het rondzoeken was: https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1302&lot=539
Een zeer mooi exemplaar (ik schat hem zelf iets hoger in dan de aangegeven zeer fraai/prachtig) die voor 500 euro exclusief commissie wegging. Maar hadden ze beter opgelet dan had de munt met het juiste verhaal erbij denk ik wel wat meer opgebracht. In 2018 ging een zelfde exemplaar met gietgalletjes al weg voor 650 exclusief commissie, maar dat was dan wel de gewone PRO variant: https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2607&lot=443.

Die bij NVP heb ik nooit gezien maar op de één of andere wijze gaat die veiling vaak ook wat langs me heen blijkbaar.. :thuink: Dank voor de reactie! :thumb up:

Wat wel grappig was: ik kreeg een herinneringsmailtje vlak voor de veiling begon. Bekeek de munten snel, zag de munt en wilde een bod doen maar moest eerst een account aanmaken. Dat aanmaken was in een paar minuten gepiept! Andere veilinghuizen vragen vaak een dag of wat voor de autorisatie rond is maar dit was minutenwerk. Ik kon gelijk een bod uitbrengen en een paar uur later kreeg ik al bericht dat ik de munt gewonnen had. Bij de munt kwam ook een kaart met daarop een duidelijke foto van de munt, de gehele omschrijving plus een handtekening ter bevestiging van de echtheid. Geweldige service. :thumb up:

Terug naar “Koninkrijk Holland 1806-1810”