Filanumis 2017 op 13 mei

Plaats hier aankondigingen van munten en bankbiljettenbeurzen in Nederland. Vermeld hierbij de datum, tijd en plaats en een link naar organisator.

Moderator: WBE

Volgers: Ilosab, maarten89, koenmunten

Filanumis 2017 op 13 mei

Berichtdoor WBE » 23 Mrt 2017, 18:21

Op zaterdag 13 mei organiseren we alweer de 7e editie van dit nog steeds groeiende evenement. De afdeling Numismatiek is al geruime tijd volgeboekt door de komst van een aantal voor ons geheel nieuwe standhouders. Maar ook door aanmeldingen van hen die eerder alleen aan de Muntmanifestatie meededen.

Alleen in deze afdeling nu een record aantal stands van maar liefst 70 !! deelnemers.

De deelnemerslijst wordt een maand voor de beurs gepubliceerd op http://www.wbevenementen.eu/verzamelbeu ... in-houten/

groet Wouter
WBE
Lid
Lid

eBay:

Re: Filanumis 2017 op 13 mei

Berichtdoor Ilosab » 23 Mrt 2017, 18:57

Ik zal 's-morgens aanwezig zijn en dat wil wat zeggen want ik kom uit Hongarije.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 
eBay: http://

Berichtdoor maarten89 » 27 Mrt 2017, 12:34

Ilosab schreef:Ik zal 's-morgens aanwezig zijn en dat wil wat zeggen want ik kom uit Hongarije.

Alfred

Gezellig kunnen we ff bij kletsen! Ik ben er ook zit in mijn vrije weekend!
Verzameld: 1 en 2 stuiverstukken + duiten.

http://picasaweb.google.nl/103538629734 ... Gelderland
Gebruikers-avatar
maarten89
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/8429785.html

Berichtdoor WBE » 15 Apr 2017, 14:07

Nooit eerder hebben zich voor FILANUMIS zoveel standhouders ingeschreven met munten, penningen en papiergeld:

Munthandel Agora Numismatiek, Andry Coins (Polen), Munthandel Arger, Munthandel Van de Beek, Van Bergen, Munthandel Van Borkulo, Munthandel Bos, Buschman, Coins4all, Crown Currency, Van Daalen, Danenberg, Dekker, Drenth, Drewnianka (Duitsland), Dubbel, Munthandel Ducaat, Eijsermans (Duitsland), Eurocoinhouse, Europost Breda, Euving, Munthandel Feddema, Frissen, GB-Numismatik (Duitsland), Goduto, Golombeck (Duitsland), Johnen (Denemarken), Munthandel De Jonge, Jongeling / Numisconsult, Jongen, Kerimunt (Duitsland), Van Kleef, Munthandel Kooi, Kooistra, Munthandel Laurens Schulman, Van Leeuwen, De Man / Hartberger, Marinus, Mooie Muntjes, MPO / Heritage Auctions Europe, Muntenhoek, De Muntenkoning, Nederlandsche Muntenveiling, Munthandel Numisantica, Munthandel Omlandia, Munthandel Oost Brabant, Otten, Paszli, Theo Peters, Piso Numismatics, Reekers, Ritmeester, Ruijs, Munthandel De Ruiter, Schepers, Schulman BV, Sewnath, El Shorbagy (Duitsland), Siem, Smit, Munthandel Spoelder, The Squirrel, Stolze, Tjallinks, Trunky’s Verzamelland, Tukkermunt, Vlothuizen, Van Wijk, World Coins Compagny en Munthandel Zonnemunten.
WBE
Lid
Lid

eBay:

Berichtdoor WBE » 02 Mei 2017, 21:27

Nog een late aanmelding: Said uit Malta
WBE
Lid
Lid

eBay:

Berichtdoor LUC » 02 Mei 2017, 22:58

WBE schreef:Nooit eerder hebben zich voor FILANUMIS zoveel standhouders ingeschreven met munten, penningen en papiergeld:

Succes, zoveel inschrijvingen dat is altijd plezant voor de organisators. :thumb up:
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor WBE » 10 Mei 2017, 21:49

Wie gaan er zaterdag naar Houten ?

Maar liefst 70 standhouders met munten en papiergeld !

Wouter
WBE
Lid
Lid

eBay:

Berichtdoor PietjePuk190 » 10 Mei 2017, 22:28

Meh, ik sla even over. Het vakantiegeld is al uitgegeven voordat het binnen is...
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
Gebruikers-avatar
PietjePuk190
Donateur
Donateur

eBay:

Berichtdoor DutchNapoleon » 11 Mei 2017, 04:36

Ik zal er zijn
Gebruikers-avatar
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Pim » 12 Mei 2017, 14:23

Ik ben er ook in de ochtend! Tot morgen!!
Gebruikers-avatar
Pim
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 13 Mei 2017, 17:45

Ik was er om 9:30 uur, heb een catalogus gehaald bij de MPO (zekerheid voor alles) en ben biet verder gekomen dan Oleg van de IBNS. Ik kon bij hem wat biljetten inleveren en heb er 4 voor mijn NL verzameling gekocht. Met IBNS mede lid Ger driftig geboomd en van het forum Maarten en nog iemand tegengekomen. Nog even naar een handelaar geweest en daar 2 biljetten met opeenvolgende serienummers in UNC gekocht van Bermuda en van Zuid Korea. Nog een praatje gemaakt met de voorzitter van de IBNS, bakkie gedaan met Ger en Bert en na het wegewerken van 2 broodjes kroket (hebben ze niet in Hongarije) de terugrit naar Zeeland begonnen. Het was kort maar krachtig maar ik ben blij dat ik weer wat bekenden heb gesproken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor JO3023 » 14 Mei 2017, 12:52

Ik ben er ook geweest. De handelaar waar ik het vorig jaar over had heeft nog steeds de valse munt in zijn boeken zitten. Prijzen zijn veel te hoog (vandaag via internet nog geverifieerd (minstens het dubbele), heb er ook een gevoel aan overgehouden dat ik belazerd ben, maar eerlijk is eerlijk ik was er zelf bij :( ) En de korting van 10% op die al te dure prijzen bood ook geen soelaas. De bus van Houten dat elke uur van het station vertrekt is ook niets. Had net die van 6 over 9 gemist en moest ruim een uur op de volgende wachten. Wellicht is dit de laatste keer geweest dat ik naar de beurs in Houten ga. Was toch al niet zo'n beursganger. Zouden de prijzen nog aantrekkelijk zijn geweest dan was het misschien een ander verhaal. Jammer.

Gr,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Mooie Muntjes » 14 Mei 2017, 21:43

Heel jammer om te horen. Dit is geen goede reclame voor de munthandel! Als iemand je attendeert op een valse munt (wij gaan ervan uit dat u het helemaal juist hebt) dan mag je toch verwachten dat de handelaar actie onderneemt. Laten zitten voor dezelfde prijs is geen goede zaak.

Muntbeurzen hebben het al niet zo best (als we alle klaagzangen mogen geloven) en met dergelijke praktijken wordt het er niet beter op.

Teun en René
Mooie Muntjes
Lid
Lid

Berichtdoor JO3023 » 16 Mei 2017, 19:09

Mooie Muntjes schreef:Heel jammer om te horen. Dit is geen goede reclame voor de munthandel! Als iemand je attendeert op een valse munt (wij gaan ervan uit dat u het helemaal juist hebt) dan mag je toch verwachten dat de handelaar actie onderneemt. Laten zitten voor dezelfde prijs is geen goede zaak.

Muntbeurzen hebben het al niet zo best (als we alle klaagzangen mogen geloven) en met dergelijke praktijken wordt het er niet beter op.

Teun en René

Ach, hij heeft de munt al minstens 3 jaar in zijn boeken zitten en hij raakt de munt maar niet kwijt. Het is een munt van de Spaanse burgeroorlog (mijn verzamelgebied naast de noodmunten van de tachtigjarige oorlog). Ik maak mij er niet zo druk meer over. Maar het is wel een signaal aan anderen om zichzelf ook enigszins te verdiepen in de munten die men wil aanschaffen. Helemaal als het munten betreft van een paar honderd euro wat hier het geval is. Verder zijn er ook Amerikaanse slab bedrijven zoals de NGC of de PGCS die valse munten "slabben." Zelfs op hun site laten ze valse munten zien. Als handelaren daar vervolgens van uit gaan dan ontstaat de situatie dat echte munten als vals worden bestempeld en valse als echt. Zo heb ik het toch voor elkaar gekregen dat de afbeeldingen van de NGC op hun site https://www.ngccoin.com/price-guide/wor ... id-1517959 van een 15 céntimos van Olot zijn verwijderd (dezelfde afbeeldingen zijn jammer genoeg nog steeds in de Krause te vinden). De afbeeldingen waren overduidelijk van een valse munt. Een zogenaamd Amerikaanse muntenverzamelaar en expert op het gebied van dit soort noodmunten heeft in 1990 een artikel gepubliceerd met een afbeelding van zijn recent aangeschafte 15 céntimos die hij op een beurs voor zo'n 7 dollar had gekocht. Hij stuurde de munt ter authenticatie en deze werd als echt bestempeld. De munt was echter vals en toonde dezelfde details als de munt op de NGC site. Hij had zichzelf wat kritischer mogen opstellen gezien het feit dat van de originele nog geen 100 stuks zijn geslagen (op internet kom je slechts een handjevol exemplaren tegen) en deze munten voor niet minder dan 3000 euro van de hand gaan. Handelaren zijn zeker niet dom. Ze weten donders goed wat ze hebben en wat het waard is.

Wat ik persoonlijk veel vervelender vindt is dat de prijzen op de Houtense beurs echt, maar dan ook echt, veel te hoog zijn. Uiteraard gun ik handelaren dat ze hun brood verdienen maar als ik later op internet dezelfde munten voor minder dan de helft zie staan dan voel ik mij, op z''n zachts gezegd, bedrogen. En ik zal zeker niet de enige zijn die dit in de gaten heeft en er dit gevoel aan over houdt. Uiteraard ben ik er zelf bij maar ik ga ervan uit dat ik de handelaren toch enigszins kan vertrouwen en dat ze marktconforme prijzen hanteren want het alternatief zou zijn dat vóórdat ik een munt op de beurs koop ik deze eerst op internet opgezocht moet hebben en dan wordt een dagje Houten toch opeens veel minder leuk.

Bovenstaande zal ongetwijfeld ook de reden zijn dat de meeste beursgangers geen grote bedragen uitgeven (lees een paar euro uitgeven) wat weer tot klachten van de handelaren leidt dat ze niets of niet voldoende verkopen.

Ikzelf heb zo'n 350 euro aan muntjes uitgegeven (voor mijn doen geen overdreven bedrag) maar had dezelfde munten voor toch zeker de helft op internet kunnen kopen. Zeker, men loopt meer risico en men kan de munten niet aanschouwen ... maar toch. En als die munten dan ook nog eens op eBay staan waarvan ik al jaren zeg dat eBay in de loop der jaren ontzettend duur is geworden dan komt de klap dubbel hard aan.

Misschien geef ik de beurs in Houten nog één kans. De Dag van de Munt heb ik al sinds 2010 afgeschreven. Daar ga ik niet meer heen. Dit is tevens het jaar dat ik met het verzamelen van alle euromunten en euro setjes van (bijna) alle eurolanden ben gestopt. Met het verzamelen van postzegels was ik al eerder gestopt.

Gr,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor janssenfrank » 16 Mei 2017, 20:04

Ik ben niet geweest. Enerzijds om praktsiche redenen (vervoer), maar meer nog omdat het verzamelen bij mij nu even wat minder is. De recente uitgaven die ik nog zoek ga ik een deze dagen ook via internet bestellen. Die paar euro verzendkosten compenseer ik met de entreeprijs.

Ik heb ook gezien dat de prijzen op beurzen steeds hoger worden. Wat Tristan zegt: ik gun de mensen best een goede boterham, maar als ik een zelfde munt voor de helft kan krijgen op Marktplaats, dan is de keuze snel gemaakt.

Misschien is het ook zo dat handelaren op zo'n beurs hun prijzen verhogen om de kraam terug te verdienen. Geen idee wat je betaald per (vierkante) meter, maar ik heb eens gehoord dat het op de Dag van de Munt 500 euro is. Dat moet je natuurlijk wel terugverdienen.

De dag van de Munt zal ik waarschijnlijk ook overslaan. Mijn laatste ervaringen waren niet best. Te weinig aanbod en veel te druk. Zelfs de snelle ingang duurde een uur eenmaal binnen kun je in die nauwe gangen je kont niet keren; laat staan eens rustig door een album bladeren.

Naar één ding ben ik wel nog benieuwd. Ik heb gehoord dat er bij de kraam van Ritmeester een opstootje is geweest. Mensen die hij in het verleden heeft belazerd, zouden hem daarop hebben aangesproken, waarop een de nodige handtastelijkheden zouden zijn gevolgd. Heeft iemand daar nog iets van gezien of gehoord?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Volgende

Terug naar Beurzen Nederland