Westerbork 100 cent

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

grivnagozer
Moderator
Moderator

Re: Westerbork 100 cent

Bericht door grivnagozer » 21 jan 2011, 08:35

De beeldenaar en het Watermerk ken ik alleen van naam :cry: ga eens kijken of ik het boek kan scoren..
tja..

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 21 jan 2011, 09:16

Eric,

Volgens mij zal Patrick de artikelen wel hebben, weet ik eigenlijk wel zeker want wat heeft hij nu niet. Misschien kan hij ze op een CDRom zetten en ze je toesturen. Dat artikel over dat K-nummer van Westerbork was ook heel interessant wat mijn ex-collega had geschreven.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

willemo
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 25 jan 2011, 19:56

patrickp.nl schreef:Zelf heb ik een aantal volledig uitgevoerde biljetten uit de serie in UNC met watermerk, serie- en k-nummer (zoals sommigen onder u inmiddels weet verzamel ik alle varianten, dus in dit geval alle serieletters, met en zonder watermerkdeel. En dan hangt het ook nog af welk watermerk deel zich in het biljet voordoet, of het vanaf voor- of keerzijde correct leesbaar is, horizontaal of verticaal).

Ik ken geen vervalsingen van dit biljet op papier met watermerk. En zie dan ook héél graag afbeeldingen hiervan!

Deze afbeelding bestaat uit twee gedeeltes van het in alle biljetten voorkomende watermerk "Normaal" en in een ovaal "VUGA".
Afbeelding
....
Tot slot:

Patrickp, kan jij iets zeggen over de verhoudingen wel en geen watermerk. Zelf heb ik ongeveer het idee dat de aantallen in procenten ongeveer het volgende zijn: (maar misschien zit ik er wel helemaal naast)

10 cent met (of sporen van) watermerk ongeveer 10 % wel
25 cent met (of sporen van) watermerk ongeveer 50% wel
50 cent met (of sporen van) watermerk .....
100 cent met (of sporen van) watermerk ongeveer 90% wel

Gr Willemo
Hostis Honor Invidia

willemo
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 26 jan 2011, 11:17

Okay dank voor deze info! Was gekomen tot deze "aanname" door te zoeken zie namelijk altijd veel 100 centjes met watermerk, de helft ongeveer bij de 25 cent en 10 cent als ik op internet zoek bijna allemaal zonder vandaar deze aanname...
Hostis Honor Invidia

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 02 apr 2011, 17:06

Ik geloof niet dat dergelijke vervalsingen bestaan.
Een van de grotere verzamelaars van papiergeld, vertelde mij dat er wel degelijk UNC biljetten zijn voorgekomen. Ook in zijn collectie zitten er een aantal.
Deze zijn destijds ontvreemd door een politieagent, bij het kamp aldaar.

De verzamelaar pur sang heeft zelf de oorlog meegemaakt/is echt fors op leeftijd en heeft de meest idioot zeldzame biljetten in zijn collectie. Betrouwbaarder kan haast niet, als je weet dat hij al vanaf de jaren '50 constant stukken zoekt.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 06 apr 2011, 14:28

De lol van het verzamelen gaat over de jaren heen!

Westerbork voor dummies http://www.youtube.com/watch?v=vK9txJEWj3w
westerbork.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tja..

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 02 apr 2013, 00:01

Er bestaan wel degelijk unc Westerbork biljetten.

door de jaren heen zijn er van alle biljetten wel unc exemplaren over ( ontvreemd, overgebleven ) en in de "roulatie" gekomen
het argument dat ik las waarom er geen unc exemplaren zouden zijn klopt naar mijn mening niet.

Als je die redenatie hanteert dan zouden er ook geen 1000 gulden biljetten uit de jaren 20/30 moeten bestaan ;-)

van de westerbork biljetten zijn er heel veel verschillende types uitgegeven, al dan niet met watermark, groot serienumer, klein serienummer, met en zonder toe voeging.

Zelf vind ik kampgeld in unc veel minder aantrekkelijk omdat ze "het verhaal" niet vertellen maar meer een overblijfsel zijn uit een hele slechte periode in de geschiedenis.

Ik zal de komende tijd eens wat foto's van mijn , inmiddels redelijk uitgebreide Westerbork verzameling hier eens op zetten , wellicht intressant om alle verschillen te zien

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 02 apr 2013, 01:59

Arjena3 schreef: Zelf vind ik kampgeld in unc veel minder aantrekkelijk omdat ze "het verhaal" niet vertellen maar meer een overblijfsel zijn uit een hele slechte periode in de geschiedenis.
Helemaal mee eens. Al vind ik dat met alle biljetten eigenlijk het geval,... het idee dat het in iemands broekzak heeft gezeten, maar van wie, waar is het geweest en wanneer, hoe lang?
Ik heb eigenlijk alleen de laatste Nederlandse bankbiljetten in UNC kwaliteit. De rest moet bij mij minimaal een vouwtje hebben, maar het liefst geen grote scheuren, gaatjes, en een beschreven biljet is het aller ergste wat ik kan tegen komen. Daar ga ik echt van huilen.
Arjena3 schreef:Ik zal de komende tijd eens wat foto's van mijn , inmiddels redelijk uitgebreide Westerbork verzameling hier eens op zetten , wellicht intressant om alle verschillen te zien
Graag!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

lasuze
Verbannen

Bericht door lasuze » 28 jul 2013, 12:49

Hoe zit het met biljetten zonder watermerk? Weet weinig tot niets van biljetten en hoe kan ik weten of ze echt zijn of vervalsingen?
En dan heb ik het over kamp westerbork biljetten

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 28 jul 2013, 13:48

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”