Noodgeld Peize

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Noodgeld Peize

Bericht door Willem » 27 okt 2015, 20:59

Ik kwam onderstaand artikel tegen, misschien interessant voor de biljetten verzamelaar.

http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/onbek ... 14243.html

Willem

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Re: Noodgeld Peize

Bericht door kl-euro » 28 okt 2015, 15:20

Er staat in dat stukje o.a.:

“PEIZE - De legpuzzel die de historie van een stad of dorp vormt, is eigenlijk nooit compleet. Dat bleek dezer dagen weer eens aan de hand van een bijzonder voorbeeld uit Peize.

In het Noord-Drentse dorp was tot voor kort nauwelijks iets bekend over het noodgeld dat daar tijdens de Tweede Wereldoorlog in omloop werd gebracht. Het betreft waardepapieren van 25 cent, een gulden en een rijksdaalder, uitgegeven door het gemeentebestuur wegens grote schaarste aan contant geld.

,,Bij mij was het in ieder geval totaal onbekend'', aldus voorzitter Jacob Bezema van de Historische Vereniging Peize. De wisselbonnen zijn voorzien van het gemeentewapen en de handtekening van burgemeester Römelingh en één van de wethouders. Door de naam van de wethouder is een gaatje geslagen om de bon ongeldig te verklaren……. enz.”

Dan heeft deze historicus van de gemeente Peize niet zo goed gezocht want deze biljetten van de gemeente Peize stonden al beschreven in de
“bijbel" over het noodgeld door Alphons Toele en Hans Jacobi ‘Het noodgeld van Nederland in de tweede wereldoorlog 1940-1945’ bladzijde 203,
uitgegeven in 1996 en nog steeds verkrijgbaar bij de heer A. Toele zelf.

Mvg.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 dec 2015, 15:33

Sterker nog, het staat ook op pagina 281 van de Plomp catalogus die in 2014 is uitgegeven. Ik ben benieuwd waar die historicus dat op baseert, lijkt me geen slimbo.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 06 dec 2015, 18:43

Beste mensen,

Hierbij laat ik even het één en ander weten. Nu er toch enkele zaken scheef gaan lopen. Aangezien ikzelf meegeholpen heb aan het artikel.
De historicus is vrijwilliger van de Historische vereniging en geen gemeenteambtenaar en mocht hij dit wel zijn is hij niet belast met archiefwerk.
Daarbij zijn de meeste bestuursleden van een historische vereniging veelal mensen met een verhoogde interesse voor (lokale) historie zonder dat ze historicus zijn.

Bij veel historische verenigingen is het noodgeld onbekend, dit komt omdat veel van deze verenigingen zich meer bezig houden met de veelal prachtige historische panden en de families die in een bepaalde streek hebben gewoond. Hun aandachtsgebied ligt gewoon op een ander vlak. En dat het noodgeld onder belicht is hebben vind ik niet vreemd, pas op het moment dat er een verzamelaar van dit materiaal en/of een verenigingslid naar voren komt krijgt het aandacht.

Als onderzoeker komen wij als verzamelaars ook steeds nieuwe zaken tegen waarvan wij niets weten, terwijl het reeds gepubliceerd is in een bron die door numismaten niet wordt gebruikt. Of gewoon binnen archieven raadpleegbaar zijn.

In de bijlage even een klein overzichtje van mijn Peizer noodgeld, let even op de ontwaarding van het kwartje.
(Waarom staan in de Plomp de 2,5 gulden cursief?)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 17 feb 2016, 20:45

Prijzen in de Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002 uit 2015 die schuingedrukt zijn, zijn gebaseerd op schattingen omdat er onvoldoende verkoopresultaten voorhanden waren ten tijde van het samenstellen van de catalogus.
In samenwerking met een groot aantal andere verzamelaars is de zeldzaamheid en realistische prijs vastgesteld, mochten exemplaren beschikbaar komen.

Of de verschijning van mijn catalogus of iets anders de aanleiding is, is niet helemaal duidelijk. Maar na het verschijnen van mijn catalogus lijkt de handel in Nederlands Noodgeld enorm aan te trekken.
Zeldzame biljetten worden nu duurder, en eenvoudige biljetten goedkoper dan in de catalogus. Wellicht dat de volgende editie daarvan kan profiteren en minder prijzen schuingedrukt hoeven worden en nog dichter bij de werkelijke marktwaarde zullen zitten....
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”