Ministerie van Financiën, departement Oorlogsschade.

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Ministerie van Financiën, departement Oorlogsschade.

Bericht door Patrickp_nl » 02 mar 2015, 01:18

Ik kwam een afbeelding tegen ergens op een website, met overduidelijk tegoedbonnen of iets dergelijks, maar geen enkele vermelding van herkomst, of uitgever.
Ik herkende wel het lettertype van de "SPECIMEN" opdruk, maar nog steeds deed het me geen belletje rinkelen.
Zoeken... zoeken... zoeken... drie weken niet kunnen slapen (zwaar overdreven, maar voor het verhaaltje geeft het wel een indruk dat het me bezig hield :suprised: )
Eindelijk gevonden! Het moesten de bonnen van het Ministerie van Financiën, departement Oorlogsschade zijn!
Bij het maken van mijn catalogus was ik ze niet tegen gekomen, ze staan er wel in, maar zonder afbeelding.
Spreek ik noodgeldverzamelnestor Alphons Toele, vraagt hij me, maar waarom heb je die niet even bij me gescand dan...
Kijk ik in zijn Bijbel van het Noodgeld WOII... Heeft hij zelfs die exacte afbeelding gewoon opgenomen in zijn boek...

dus... :sick:

Tegoedbonnen afdeling Oorlogsschade van het Ministerie van Financiën
Mocht iemand zich na het zien van de afbeeldingen realiseren in het bezit te zijn van enkele bonnen of volledige boekjes, ik stel afbeeldingen zeer op prijs.

En inmiddels in mijn collectie: Een besluit op aanvraag om in aanmerking te komen voor een uitkering van de schade-enquête-commissie, Rotterdam. De datum valt mij direct op, het is nog IN de oorlog dat de eerste schade reeds werd vergoed! 10 mei 1944. De uitkering vond plaats op basis van een distributiewerking. Vandaar de vermelding dat de aanvrager zijn toeslagenkaart kreeg toegewezen.
Schade-enquête-commissie vz.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

willemo
Donateur
Donateur

Re: Ministerie van Financiën, departement Oorlogsschade.

Bericht door willemo » 30 okt 2015, 18:37

Moooie info weer! Thnx
Hostis Honor Invidia

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 17 feb 2016, 20:49

Laatst sprak ik Alfred over deze anekdote. Blijkt dat hij niet alleen de afbeelding in zijn boek heeft gebruikt. Het is zijn exemplaar dat is gefotografeerd...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 18 feb 2016, 20:38

Hoi

Leuk ding!
Ik denk dat het door de bezetter is uitgegeven. De Duitsers hadden bij DNB een zeer gunstige wisselkoers afgedwongen, geld voor compensatie was daarom geen probleem.

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”