Printscreenfraude

Om oplichting op Marktplaats.nl te voorkomen kun je jezelf al op een aantal zaken voorbereiden. In deze rubriek vindt je tips, handige links en kun je vragen stellen.
Volgers: Lumi, Ilosab

Re: Printscreenfraude

Berichtdoor CorioCoins » 06 Mrt 2016, 16:49

janssenfrank schreef:Risico is er altijd. Als je de straat oversteekt, kijk je wel naar links, naar rechts en weer naar links. Maar je kijkt niet naar boven. Zul je zien dat er dan net een helikopter neerstort...

:lollig: :lollig: :lollig:
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 17:17

janssenfrank schreef:Krijg jij dan niet je munten, dan ben je weliswaar slachtoffer, maar kun je wel je geld terugvragen. Desnoods via juridische wegen.

In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk is er niemand die meer luistert, je geld kan je dus vergeten.
En achter een echte naam en adres komen wat beslist noodzakelijk is voor juridische vervolging kan je ook vergeten.
Banken beschermen namelijk liever de crimineel dan de eerlijke klant. De crimineel heeft recht op zijn privacy en aangifte doen bij de politie doen heeft ook totaal geen zin, die flitsen liever mensen die een paar kilometer te snel rijden op de autoweg.
Dat levert meer op en is bovendien risicoloos.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 17:21

janssenfrank schreef:Okay, maar wat als jouw ruilpartner nu eens niets opstuurt...?

Dat kan gebeuren, dat is het risico, maar omgekeerd is voor mijn ruilpartner het risico net zo groot dat ik niets opstuur.
En daar zit wat mij betreft de kern van de zaak, in een eerlijke deal horen beide partijen evenveel risico te nemen.
Vanzelfsprekend probeer je een zo betrouwbaar mogelijk net van ruilpartners op te zetten en het delen van ervaringen is daar ook een onderdeel van.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 17:23

janssenfrank schreef:Ik ben het niet eens met de stelling dat de koper alle risico draagt.

Welk risico draagt de verkoper dan?

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor CorioCoins » 06 Mrt 2016, 17:24

Heb vertrouwen in de medemens (zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten?)

Bij de meeste marktplaats munthandelaren / verzamelaars kun je gewoon terugsturen.
er zijn altijd rotte appels overal. Afkraken van een heel platform of manier van transactie zal niet bijdragen aan een veiliger handelen.

De essentie van handelen is dat er vertrouwen tussen verkoper en koper dient te zijn anders kun je gewoon beter bij een erkende munthandel (welke ook niet altijd garantie geeft maar dat terzijde) gaan en de koopjes op "fraudegevoeligere" platforms mijden.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 17:40

xntriq-coins schreef:De essentie van handelen is dat er vertrouwen tussen verkoper en koper dient te zijn.

Daar ben ik het voor de volle honderd procent mee eens!
En uit het pas willen versturen van de artikelen, nadat het geld binnen is spreekt dus wantrouwen van de verkoper naar de koper toe.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor CorioCoins » 06 Mrt 2016, 17:50

De keuze bestaat ook uit ophalen ;-) als een koper dat niet de moeite waard vindt is het logisch dat de verkoper niet het grootste risico hoeft te dragen.
Dat heeft niets met vertrouwen te maken. Maar ik vind het persoonlijk geen probleem als ik vooruit betaal als ik te lui ben om kilometers te rijden voor een muntje.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 18:29

xntriq-coins schreef:Maar ik vind het persoonlijk geen probleem als ik vooruit betaal als ik te lui ben om kilometers te rijden voor een muntje.

Ik maak daar ook vaak geen probleem van, maar vind de vanzelfsprekendheid waarmee verkopers elk risico uitsluiten door dit volledig naar de koper te verschuiven niet echt netjes. Als verkopers dan ook nog eens weigeren hun volledige naam en adresgegevens te geven omdat ze vinden dat als ze versturen jou dit niets aan gaat weet ik genoeg....
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Cosimo » 07 Mrt 2016, 17:36

llinde schreef:Veel eerlijker zou zijn als koper en verkoper beide op hetzelfde moment hun deel van de overeenkomst nakomen, er is geen enkel eerlijk argument om een andere afhandeling te rechtvaardigen.

Mijn inziens correct. De argumenten tegen deze stelling hebben voornamelijk betrekking op de praktische haalbaarheid; die sterk tegengewerkt wordt door de realiteit. Daar hebben de 'tegenstanders' gelijk in. Het is niet langer gebruikelijk, zelfs verstandig om de koper niet eerst te laten betalen, dat vind ik ook (voor de duidelijkheid). Het doet echter weinig af van deze stelling. Er is namelijk niets eerlijker dan een gelijke overdracht, daar is inderdaad geen speld tussen te krijgen.

Ik deel dan ook de conclusie dat we inmiddels in een redelijk klantonvriendelijke maatschappij leven (en wellicht/waarschijnlijk is dat terecht).
Gebruikers-avatar
Cosimo
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor CorioCoins » 07 Mrt 2016, 18:44

Grappig deze discussie.

Vandaag krijg ik van een Duits veilinghuis gewoon zonder rekening gezien te hebben een berg met muntjes bezorgd.
Laten we even vooropstellen dat het niet om luttele euro's gaat en
dit veilinghuis ook echt als enige (vaker) de munten zonder betaling te hebben ontvangen, verzendt.

Zij zijn blijkbaar wel erg goed van vertrouwen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit nooit mis gaat.
Stel een klant betaald niet dan moet je en je best om het geld alsnog te krijgen en je bent een toekomstige klant en toekomstige biedingen kwijt.

Er is dus minder voordeel en meer nadeel en dat is denk ik ook hoe onze maatschappij in elkaar zit.
Overwogen keuzes door gemaakte fouten in het verleden!
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 07 Mrt 2016, 19:26

xntriq-coins schreef:Grappig deze discussie.

Stel een klant betaald niet dan moet je en je best om het geld alsnog te krijgen en je bent een toekomstige klant en toekomstige biedingen kwijt.

Er is dus minder voordeel en meer nadeel en dat is denk ik ook hoe onze maatschappij in elkaar zit.
Overwogen keuzes door gemaakte fouten in het verleden!

Hier neemt dus de verkoper precies hetzelfde risico wat anders de koper maar geacht wordt te nemen.
Wat je precies bedoelt met minder voordeel en meer nadeel is mij niet helemaal duidelijk.

Overigens is het in Duitsland nog wel veel normaler dat verkopers op rekening leveren, dit wordt gezien als een normaal handelsrisico.
Daar moet dan wel bij gesteld worden dat het "Abmahnen" via de rechter in probleemgevallen ook wat eenvoudiger gaat dan bij ons.

Maar zoals al eerder gesteld, het is inderdaad een kwestie van wederzijds vertrouwen, en zeg nou zelf, als jij als klant zo behandeld wordt door het veilinghuis, waardeer je dat toch zeker ook en ben je weer sneller geneigd tot volgende aankopen.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 07 Mrt 2016, 19:47

llinde schreef:Maar zoals al eerder gesteld, het is inderdaad een kwestie van wederzijds vertrouwen, en zeg nou zelf, als jij als klant zo behandeld wordt door het veilinghuis, waardeer je dat toch zeker ook en ben je weer sneller geneigd tot volgende aankopen.Luit

Inderdaad maar dat geldt voor de hele maatschappij. Als je ergens goed wordt behandeld dan ga je sneller terug ongeacht wat voor bedrijf het is.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 
eBay: http://

Vorige

Terug naar Oplichting voorkomen - tips & tricks