Printscreenfraude

Om oplichting op Marktplaats.nl te voorkomen kun je jezelf al op een aantal zaken voorbereiden. In deze rubriek vindt je tips, handige links en kun je vragen stellen.
Volgers: Lumi, Ilosab

Printscreenfraude

Berichtdoor dukaat » 06 Mrt 2016, 10:07

Hallo geldverzamelaars,

Inmiddels is iedereen wel bekend met oplichters die iets verkopen maar je b.v. de door jouw aangekochte mooie munt niet toesturen nadat je hebt betaald.
Er is andere truc die wordt toegepast door oplichters, deze is wat minder bekend maar komt op hetzelfde neer: je wordt opgelicht.

Het gaat als volgt in zijn werk,

JIJ wel iets verkopen, laten we zeggen een gulden uit 1720 geslagen in Overijssel, je plaats een advertentie op Marktplaats en vervolgens neemt iemand contact met jou op die de munt wil kopen voor jouw vraagprijs.
Hij heeft de munt wel snel nodig, het is een verjaardagscadeau en die wordt overmorgen gevierd.
Jouw koper stelt voor je een printscreen (een schermafdruk waarop te zien is het bedrag zijn en jouw rekeningnummer, de datum enz.) te mailen als bewijs van betaling zodat jij de munt vandaag nog kan versturen.
De printscreen is bewerkt middels een tooltje en de betaling heeft nooit plaatsgevonden, je krijg dus nooit betaald. :crying:

Het adres waar jij de munt naar verzonden heeft kan willekeurig zijn, een adres met een buiten brievenbus waar de oplichter makkelijk bij kan nadat de post geweest is (komt veel voor bij bankpas fraude) ook zijn naam en rekeningnummer zijn gelogen of verzonnen.

Natuurlijk zijn er mensen die wel betalen en echt naar een verjaardag moeten, maar jullie zijn in ieder geval op de hoogte van deze werkwijze van het oplichtersgilde.

Gr, Dukaat 8):
dukaat
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: Printscreenfraude

Berichtdoor Lumi » 06 Mrt 2016, 12:47

Als je als verkoper je vasthoudt aan de vaste regel dat een betaling eerst moet zijn bijgeschreven op je rekening en dat daarna de verzending pas plaatsvindt is er niets aan de hand.
Regelmatig krijg ik het verzoek om alvast iets op te sturen omdat het snel nodig is (bv voor een cadeau) maar dan is standaard mijn antwoordt dat ik eerst een betaling wil.
Een printscreen is leuk maar is géén betaling!

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Gebruikers-avatar
Lumi
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/619572.html

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 13:25

Lumi schreef:Als je als verkoper je vasthoudt aan de vaste regel dat een betaling eerst moet zijn bijgeschreven op je rekening en dat daarna de verzending pas plaatsvindt is er niets aan de hand.

Heb je er eigenlijk wel eens bij stil gestaan dat dit heel klantonvriendelijk is? Op deze manier leg je het hele risico bij de koper. Het feit dat dat op marktplaats deze regel vaak toegepast wordt is voor mij de reden om marktplaats te mijden, tenzij ik het artikel kan afhalen en ik dus niet een enorm risico loop om opgelicht te worden.
Dit risico is te verkleinen door gebruik van Paypal, maar dat accepteren veel marktplaatsverkopers niet.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 06 Mrt 2016, 14:15

Misschien vinden sommige mensen het klantonvriendelijk, maar ik werk ook al jaren op dezelfde manier: eerst geld overmaken, pas als het geld is bijgeschreven wordt er verzonden. Het verzenden gaat op de manier zoals de klant wil (gewoon, aangetekend, post.nl, DHL, etc)

Doorgaans duurt het overmaken van geld 1 dag. Meestal zelfs korter. Als er echt spoed achter zit, kan de koper kiezen voor een spoedbetaling. Dat kost wel wat extra bij de bank. Dat is natuurlijk het risico van last-minute shopping. Als je overmogen iets nodig hebt, ben je eigenlijk al te laat als je op marktplaats gaat zoeken.

Een printscreentje is me net iets te makkelijk gemaakt. Zoiets kun je nog met Paint in elkaar knutselen. Ik accepteer het dan ook niet als betalingsbewijs. Het enige betalingsbewijs is mijn eigen banksaldo.

Als mensen mij daarom klantontvriendelijk vinden (ondanks dat ik sta voor de echtheid van mijn munten, ik snel verzend en goed verpak en uitsluitend de portokosten reken en bijv. geen verpakkingskosten), dan is dat jammer. Men is altijd vrij om naar een ander te gaan. Ik vrees alleen dat 99% van alle mensen op marktplaats het principe hanteert van eerst betalen en dan pas verzenden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Lumi » 06 Mrt 2016, 14:17

llinde schreef:
Lumi schreef:Als je als verkoper je vasthoudt aan de vaste regel dat een betaling eerst moet zijn bijgeschreven op je rekening en dat daarna de verzending pas plaatsvindt is er niets aan de hand.

Heb je er eigenlijk wel eens bij stil gestaan dat dit heel klantonvriendelijk is? Op deze manier leg je het hele risico bij de koper. Het feit dat dat op marktplaats deze regel vaak toegepast wordt is voor mij de reden om marktplaats te mijden, tenzij ik het artikel kan afhalen en ik dus niet een enorm risico loop om opgelicht te worden.
Dit risico is te verkleinen door gebruik van Paypal, maar dat accepteren veel marktplaatsverkopers niet.

Luit

Helemaal niet klantonvriendelijk.
Dit is wat 99% van de verkopers op Marktplaats doet en als koper via Marktplaats weet je dat en kies je hier zelf voor.
Hoe gaat het via E-bay en Catawki.....? Eerst betalen en daarna volgt verzending!

Dat het risico op deze manier bij de verkoper ligt is waar, maar op deze manier dek ik wel het risico van niet betalen af.
Door als koper hiermee akkoord te gaan accepteer je dat risico.
Daarbij is er een verschil of een verkoper heel recent is op Marktplaats (hoger riscico) of een verkoper die meer dan 10 jaar actief is met meer dan 100 advertenties.
Ik ga mijn naam in ieder geval te grabbel gooien door me niet aan de afspraken te houden!
Dat mensen hierdoor marktplaats mijden moeten ze zelf weten, ik kan in ieder geval nog elke dag mensen blij maken met leuke items tegen scherpe prijzen :lach:

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Gebruikers-avatar
Lumi
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/619572.html

Berichtdoor Ilosab » 06 Mrt 2016, 14:58

Niet alleen bij MP, eBay of Catawiki maar ook bij gerenommeerde veilingbedrijven wordt het principe gehanteerd van eerst betalen en dan verzenden ongeacht het feit dat je daar al jaren klant bent. In mijn optiek niet meer dan logisch. Ophalen was ook uit den boze, heb ik ook nooit geaccepteerd en nu mogen ze het wel ophalen, hebben ze een aardig ritje voor de boeg.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor Jan W » 06 Mrt 2016, 15:04

llinde schreef:Heb je er eigenlijk wel eens bij stil gestaan dat dit heel klantonvriendelijk is? Op deze manier leg je het hele risico bij de koper. Het feit dat dat op marktplaats deze regel vaak toegepast wordt is voor mij de reden om marktplaats te mijden, tenzij ik het artikel kan afhalen en ik dus niet een enorm risico loop om opgelicht te worden.

Het is wel de manier zoals er ook op veilingen, Ebay en via muntensites (MA-Shops bijvoorbeeld) wordt gewerkt. Eerst betalen en dan pas krijg je je bestelde munt. Persoonlijk vind ik dit ook niet klantonvriendelijk, als er maar een mogelijkheid bestaat om terug te zenden als er onverhoopt toch iets mis is met de munt.

Omdat MP ook zo werkt ben ik daar voorzichtiger met het kopen van munten. Er zijn gewoon teveel rommelaars en sjacheraars actief op MP. Maar bij een aantal verkopers zou ik niet aarzelen om eerst te betalen en dan pas te ontvangen. Maar dan kijk ik eerst wel naar hun trackrecord. :knipoog:
Mijn boek over de Nederlandse Bankbiljetten die ik laatst kocht ging ook via MP. Ik kijk dan even wat de aanbieder nog meer te koop aanbiedt, hoe lang hij/zij al actief is en stuur een mailtje. Als daarop een "normale" reactie terug komt maak ik een afspraak. Gaat tot nu toe altijd goed. Mocht het bijvoorbeeld om een duurdere munt gaan dan zal ik altijd voorstellen om de munt zelf op te halen.

Andersom verkoop ik soms ook overbodige spullen via MP. Eerst betalen en dan pas verzenden is dan mijn gouden regel. Laatst stuurde iemand een printscreen met daarop de betaling. Heel mooi maar ik verstuur pas als de betaling op mijn rekening staat. Iets wat een dag later het geval was overigens.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Ilosab » 06 Mrt 2016, 15:14

Is ook wel zo'n beetje mijn handelswijze maar wat is trackrecord? Bij eBay kun je aan de feedback zien wat voor verkoper het is maar hoe werkt dit dan bij MP?

Alfred

Jan W schreef: Er zijn gewoon teveel rommelaars en sjacheraars actief op MP. Maar bij een aantal verkopers zou ik niet aarzelen om eerst te betalen en dan pas te ontvangen. Maar dan kijk ik eerst wel naar hun trackrecord. :knipoog:
Mijn boek over de Nederlandse Bankbiljetten die ik laatst kocht ging ook via MP. Ik kijk dan even wat de aanbieder nog meer te koop aanbiedt, hoe lang hij/zij al actief is en stuur een mailtje.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 15:15

Lumi schreef:Dit is wat 99% van de verkopers op Marktplaats doet en als koper via Marktplaats weet je dat en kies je hier zelf voor.

Helemaal mee eens, maar dat maakt het niet vriendelijker.
Het is het volledige risico bij de koper leggen, en dat kan je met de beste wil van de wereld niet klantvriendelijk noemen, ook niet als bijna iedereen het doet.
Niet voor niets staat marktplaats dan ook bekend als platform waar de meeste fraude voorkomt.
De meeste ebay verkopers bieden Paypal als betalingswijze aan, waarmee een eerlijker verdeling van risico ontstaat, catawiki heb ik (gelukkig) geen ervaring mee.
Het gaat mij juist om het feit dat het zo normaal wordt gevonden dat de koper maar alle risico's moet dragen en de verkoper geen enkel risico.
Bij gerenommeerde bedrijven ligt de situatie iets anders omdat daar ook vaak andere betaalmogelijkheden zoals creditcard bestaan.
Het is natuurlijk eigenlijk van de gekke dat na het sluiten van een deal de koper maar moet afwachten of de verkoper zijn deel nakomt, en omgekeerd de verkoper rustig afwacht.
Veel eerlijker zou zijn als koper en verkoper beide op hetzelfde moment hun deel van de overeenkomst nakomen, er is geen enkel eerlijk argument om een andere afhandeling te rechtvaardigen.

Neemt niet weg dat ongetwijfeld de meeste marktplaatsverkopers gewoon eerlijk en betrouwbaar zijn.
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 06 Mrt 2016, 15:43

Ik ben het niet eens met de stelling dat de koper alle risico draagt.

Als de koper betaalt, dan stuur ik op. Maar het is wellicht de vraag hoe ik kan bewijzen dat ik ook daadwerkelijk opstuur. Gelukkig zijn er de mogelijkheden van brievenbuspakket en van aangetekend, waarbij de koper een track en trace code krijgt. Bij aangetekend is de zending ook nog eens verzekerd door de post.

Het is echter aan de koper om te kiezen voor deze verzendwijze. Meestal willen de kopers liever goedkoop uit zijn en kiezen ze voor een gewone verzending. Dat is dan inderdaad hun keuze en hun risico. Duurdere zendingen weiger ik per gewone post te verzenden.

Als er een goed bod is, wil ik ook nog wel eens voorstellen de kosten te delen. Of ik maak er een prijs incl. verzenden van. Maar 99% van de mensen op marktplaats verkoopt onder de voorwaarde dat er eerst wordt betaald en dat de koper kiest voor de verzendwijze en de kosten ervan ook betaald. Dit is blijkbaar de norm. Zo gaat het meestal goed. En ja: soms ook niet. Maar de koper kan zelf het risico verkleinen tot nagenoeg 0 (er zijn altijd scenario's denkbaar).

In de tien jaar dat ik op Marktplaats zit en de ruim 20 jaar dat ik verzamel heb ik hier maar heel weinig problemen mee gehad. De laatste keer was iets van 2 jaar geleden (met meneer Ritmeester). Die stuurde niets op en reageerde ook niet op mails. Gelukkig ging het toen ook om een klein bedrag en is mijn verlies heel beperkt gebleven. Het is zelfs wel ruimschoots goedgemaakt door de keren dat ik een beetje winst maakte.

Maar Luit, hoe doe jij het dan? Stel: je hebt een leuk muntje te koop en ik wil het graag hebben. We wonen net iets te ver van elkaar vandaan om even langs te komen. Ik bied je aan om het geld over te maken en je de kosten voor verzending te betalen. Wat doe je dan?

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor CorioCoins » 06 Mrt 2016, 15:59

Als ik naar de winkel ga reken ik toch ook eerst af aan de kassa voordat ik mijn gekochte goederen meekrijg?
Dus begrijp het principe van achteraf op marktplaats betalen niet eens en de hypothese dat elke detailhandel waar je niet op rekening kunt betalen klantonvriendelijk is evenmin...
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 16:10

janssenfrank schreef:Maar de koper kan zelf het risico verkleinen tot nagenoeg 0 (er zijn altijd scenario's denkbaar).

Ik zou niet weten hoe ik het risico kan verkleinen, en zeker niet tot nagenoeg 0.
Als de verkoper simpelweg niet verstuurt, ben ik als koper het slachtoffer.

janssenfrank schreef:Maar Luit, hoe doe jij het dan? Stel: je hebt een leuk muntje te koop en ik wil het graag hebben. We wonen net iets te ver van elkaar vandaan om even langs te komen. Ik bied je aan om het geld over te maken en je de kosten voor verzending te betalen. Wat doe je dan?

Aangezien ik jou van dit forum ken, zou ik versturen zodra jij zegt dat je betaald hebt.
Maar ik verkoop eigenlijk heel zelden munten, meestal ruil ik en dan is het ook vanzelfsprekend om tegelijk te verzenden, voor beide partijen een even groot risico.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 06 Mrt 2016, 16:18

xntriq-coins schreef:Als ik naar de winkel ga reken ik toch ook eerst af aan de kassa voordat ik mijn gekochte goederen meekrijg?

Ga jij dan in de winkel eerst naar de kassa en pak je pas daarna je gekochte artikelen?
Ik krijg in de winkel altijd gelijk mijn artikelen mee, daar is geen sprake van eerst betalen, maar gaat dat simpelweg tegelijk.
Eigenlijk heb je meestal het artikel zelfs al voordat je betaald hebt, maar dat vergeet ik gemakshalve maar even, maar is wel de oorzaak waardoor het mogelijk is bij bemande tankstations zonder te betalen weg te rijden...
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 06 Mrt 2016, 16:37

janssenfrank schreef:Maar de koper kan zelf het risico verkleinen tot nagenoeg 0 (er zijn altijd scenario's denkbaar).

llinde schreef:Ik zou niet weten hoe ik het risico kan verkleinen, en zeker niet tot nagenoeg 0.Als de verkoper simpelweg niet verstuurt, ben ik als koper het slachtoffer.

Als je per e-mail afspreekt dat je munten koopt, die betaald en dat die na ontvangst van de betaling worden opgestuurd, dan is er sprake van een koopovereenkomst. Krijg jij dan niet je munten, dan ben je weliswaar slachtoffer, maar kun je wel je geld terugvragen. Desnoods via juridische wegen.

Als ik bij de Albert Heyn een blik doperwten koop, dan kunnen daar ook net zo goed bruine bonen in zitten. Ik kan dat niet zien. En misschien zijn de doperwten wel bedorven. Dan ben ik slachtoffer. Maar ik ga wel gewoon terug naar de winkel om mijn geld terug te vragen (of op z'n minst een goed blik).

Risico is er altijd. Als je de straat oversteekt, kijk je wel naar links, naar rechts en weer naar links. Maar je kijkt niet naar boven. Zul je zien dat er dan net een helikopter neerstort...

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor janssenfrank » 06 Mrt 2016, 16:45

janssenfrank schreef:Maar Luit, hoe doe jij het dan? Stel: je hebt een leuk muntje te koop en ik wil het graag hebben. We wonen net iets te ver van elkaar vandaan om even langs te komen. Ik bied je aan om het geld over te maken en je de kosten voor verzending te betalen. Wat doe je dan?

llinde schreef:Aangezien ik jou van dit forum ken, zou ik versturen zodra jij zegt dat je betaald hebt.
Maar ik verkoop eigenlijk heel zelden munten, meestal ruil ik en dan is het ook vanzelfsprekend om tegelijk te verzenden, voor beide partijen een even groot risico.

Okay, maar wat als jouw ruilpartner nu eens niets opstuurt...?

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Volgende

Terug naar Oplichting voorkomen - tips & tricks