echt of vals?

Om oplichting op Marktplaats.nl te voorkomen kun je jezelf al op een aantal zaken voorbereiden. In deze rubriek vindt je tips, handige links en kun je vragen stellen.
Volgers: Ilosab

echt of vals?

Berichtdoor mau » 20 Feb 2014, 16:52

Hallo,

Ik ben sinds kort koninkrijks munten aan het verzamelen. Na bij een kennis van mij een basis collectie overgenomen te hebben, ben ik nu toe aan de wat schaarsere stukken.
Hiervoor kijk ik regelmatig op marktplaats en ebay. Ondanks de vaak goede foto's durf ik nog niet te kopen. ik heb namelijk vaak mijn bedenkingen over de echtheid van sommige munten. Het is mij opgevallen dat er vaak klein zilvergeld (5,10 en 25 cent) van Willem 1 opstaat, in mooie kwaliteit, maar waar de horizontale lijnen in het wapenschild met de leeuw, vaak afwezig lijken te zijn of heel vaag zijn.
Kan iemand mij hier meer info over geven. Ligt dit aan de foto's? Zijn er ook munten die echt zijn zonder die horizontale lijnen? Momenteel staat er weer zo'n mooie munt op marktplaats. Een gulden uit 1856 in prachtige kwaliteit, maarja wederom zie ik weer geen horizontale lijnen rondom de leeuw....

Ik begrijp ook dat er massaal nep munten uit China komen. Hoe kan je die herkennen? Bij een andere massa,formaat en/of een slechte afwerking lukt het mij wel. Worden guldens en rijksdaalders ook in zilver nagemaakt? Dan is wegen geen oplossing meer...

Ik zag hier ergens op dit forum een stukje over rijksdaalders willem3 (stukje kan ik niet meer terug vinden), waar meerder nep rijksdaalders getoond werden die ik niet van echte kan onderscheiden. Helaas had de indiener geen massa gegeven, maar als die klopt met de echte massa dan durf ik geen rijksdaalders te kopen...

M.v.g,

Maus
mau

Re: echt of vals?

Berichtdoor janssenfrank » 20 Feb 2014, 18:04

Hallo Maus,

Als je echt zekerheid wil moet je bij een NVMH lid kopen, maar vaak zijn de munten dan wel wat duurder. Met een weegschaal kom je ook een heel eind om valse munten te herkennen. Dan moet je wel de munten afhalen en niet laten toesturen.

Welke gulden op marktplaats bedoel je? Misschien kun je de link even sturen. Dan kunnen we allemaal even meekijken.

Groeten,
Frank
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor rtholen » 20 Feb 2014, 18:37

'Als je echt zekerheid wil moet je bij een NVMH lid kopen, maar vaak zijn de munten dan wel wat duurder.'

Dat is absoluut geen zekerheid, ook NVMH handelaren verkopen wel eens valse exemplaren!
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 20 Feb 2014, 18:45

rtholen schreef:Dat is absoluut geen zekerheid, ook NVMH handelaren verkopen wel eens valse exemplaren!

Misschien per ongeluk, maar niet willens en wetens. En zelfs als ze het per ongeluk doen, dan moeten ze volgens hun erecode de munt terugnemen.

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor willemo » 20 Feb 2014, 19:58

janssenfrank schreef:
rtholen schreef:Dat is absoluut geen zekerheid, ook NVMH handelaren verkopen wel eens valse exemplaren!

Misschien per ongeluk, maar niet willens en wetens. En zelfs als ze het per ongeluk doen, dan moeten ze volgens hun erecode de munt terugnemen.

Helaas ook willens en wetens... Ik wil niet een verhitte discussie ophalen, maar ik heb ook een hele slechte ervaring gehad met een NVMH handelaar die absoluut wetens slecht bezig was.
Hostis Honor Invidia
Gebruikers-avatar
willemo
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor neozion » 20 Feb 2014, 20:47

janssenfrank schreef:

Haha, niet zo naief doen frank :problem:
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor bernard3 » 20 Feb 2014, 21:09

Ik ben niet naïef, maar er wordt wel een goede vraag gesteld. Waar kun je als beginnend verzamelaar veilig munten kopen? Sowieso niet op Marktplaats, dat moge duidelijk zijn, maar er zijn neem ik aan toch wel betrouwbare handelaren in Nederland (of is zelfs dat naïef gesteld?).

Ik ben zelf mij de laatste tijd in Romeinse munten aan het verdiepen (iets waar ik nog weinig vanaf weet), en je moet toch ergens beginnen met aanschaffen voordat je zelf expertise opbouwt. :problem: :knipoog:

Bernard
Gebruikers-avatar
bernard3
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 20 Feb 2014, 22:38

willemo schreef:Helaas ook willens en wetens... Ik wil niet een verhitte discussie ophalen, maar ik heb ook een hele slechte ervaring gehad met een NVMH handelaar die absoluut wetens slecht bezig was.

Philamunt?

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Koevoets numismatics » 21 Feb 2014, 01:16

Een lidmaatschap van een branchevereniging zegt niet zoveel, ook de verkoopsite zegt eigenlijk niets. Op marktplaats zitten ook betrouwbare handelaren. En zelfs een betrouwbare handelaar zal per ongeluk wel eens een valse munt verkopen.

Zo heb ik eens op een Spaanse veiling een dure Duitse munt gekocht, deze doorverkocht en toen de koper hem na 2 jaar weer wilde doorverkopen bleek hij toch vals. Ik heb hem natuurlijk teruggenomen, bij mij geldt gewoon levenslange garantie op echtheid. Helaas kon ik niet meer terecht bij het Spaanse veilinghuis, hun garantie was wel reeds verlopen.

Voor een beginnende verzamelaar is het vaak moeilijk om niet opgelicht te worden, zowel met valse munten als met de zogenaamde zeldzaamheid van doodnormale munten en tot mijn grote ergernis met het overwaarderen van de kwaliteit van munten. Dit laatste komt helaas ook veelvuldig voor bij handelaren die zijn aangesloten bij een branchevereniging, sterker nog, het is schering en inslag!

Dus als je een grote of misschien zelfs een kleine aankoop wilt doen, vraag hier op het forum advies. Als je mij persoonlijk benadert ben ik ook zeker niet te beroerd om gratis advies te geven en ik denk dat de meeste handelaren op dit forum hetzelfde erover denken.
Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Berichtdoor demuntenkoning » 21 Feb 2014, 10:13

Inderdaad Jan ik ben het helemaal met je eens. Wanneer je begint met verzamelen ga je vaak een paar keer de boot in.
En inderdaad ook ik ben bereid om daar wat advies in te geven. :klap:

groetjes.
Gezocht munten en bankbiljetten!
tekoop munten en bankbiljetten!
Gebruikers-avatar
demuntenkoning
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor leon voorn » 21 Feb 2014, 10:28

misschien kan iemand een afbeelding plaatsen van een valse gulden en daarnaast een echte gulden,of andere koninkrijksmunt,....
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie--houten :wave:
Gebruikers-avatar
leon voorn
Senior lid
Senior lid

Nationale vlag:
Philippines Philippines 

Berichtdoor Jan W » 21 Feb 2014, 10:56

Koevoets numismatics schreef:Voor een beginnende verzamelaar is het vaak moeilijk om niet opgelicht te worden, zowel met valse munten als met de zogenaamde zeldzaamheid van doodnormale munten en tot mijn grote ergernis met het overwaarderen van de kwaliteit van munten. Dit laatste komt helaas ook veelvuldig voor bij handelaren die zijn aangesloten bij een branchevereniging, sterker nog, het is schering en inslag!

Daar heeft Jan een pijnlijk punt te pakken. Het valt mij ook op dat veel handelaren de kwaliteit van munten vaak overwaarderen. Een munt wordt bijvoorbeeld aangeprezen als Extremely Fine (Prachtig) maar is niet meer dan een Fraai/Zeer Fraai waard. Je geeft echter wel de prijs van een EF munt. Bij eventueel doorverkopen kom je er dan helaas met schade achter.

Zo is op de Duitse site MA-shops deze 5 francs 1852 te vinden. http://www.ma-shops.com/roose/item.php5?id=3124&lang=nl
In de omschrijving staat dat deze munt Extremely Fine is. Bij nadere beschouwing vertoont deze munt veel meer slijtage dan je van de kwaliteit EF of Prachtig mag verwachten. Een randdeukje en meerdere krasjes dragen ook niet bij aan de kwaliteitsbeleving. Ik zou deze munt hooguit op Zeer Fraai min schatten.

Een exemplaar in EF doet volgens de Franse online catalogus* 280 euro, in Zeer Fraai 35 euro en in Fraai 22 euro.... Nogal een verschil dus :knipoog: .

Ook valt het me op dat munten op veilingen en Ebay worden aangeboden (door professionele!) handelaren zonder nadere vermelding van gebreken die niet zichtbaar zijn op de foto's (zoals verwijderde draagoogjes en andere randschade). Ook is op de foto vaak niet te zien dat een munt schoongemaakt is op een wijze die je liever niet wilt zien of dat er corrosie aanwezig is. Door "slimme" fotografie is de poetsglans en/of corrosie van een munt behoorlijk goed te verbergen. Ik heb de afgelopen paar jaar diverse munten weer teruggestuurd met beschadigde randen die niet zichtbaar waren op de foto of die te licht waren door snoeiwerk.

* = http://www.lefranc.net/monnaie,5-francs ... n,329.html
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Munthunter » 21 Feb 2014, 11:26

Als eerste lijkt het mij inderdaad slim om een account op het forum aan te maken zodat je makkelijker afbeeldingen en vragen kunt posten in de juiste rubrieken.

Het is Lastig, maar ik denk dat Jan Koevoets al een mooi antwoord heeft gegeven, het is gewoon nooit helemaal zonder risico waar je ook koopt. Er zijn vele betrouwbare handelaren, maar ook dat zijn mensen en die maken wel eens foutjes. Het punt van betrouwbaarheid ligt na een dergelijke aankoop van een valse munt hoe die handelaar dit oplost.

Jan Koevoets zal het zelf niet zeggen, maar ik denk dat je bij hem goed zit als het gaat om eerlijke handel en bij problemen een goede afhandeling. Natuurlijk zijn er velen meer, maar betrouwbare inkooppunten bouw je hetzelfde op als je verzameling, beetje bij beetje.

Bij aankopen bij onbekende handelaren, bedenk dat iets wat te mooi is om waar te zijn meestal ook zo is... Afblijven dus. ;)

Vraag hier op het forum advies voordat je een bod plaats, hoewel dat natuurlijk ook andere kapers op de kust kan opleveren.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor mmmunten » 21 Feb 2014, 18:36

leon voorn schreef:misschien kan iemand een afbeelding plaatsen van een valse gulden en daarnaast een echte gulden,of andere koninkrijksmunt,....

Kijk hier voor een artikel over valse rijksdaalders 1840, inclusief foto's waarop je enkele aandachtspunten kunt zien.
Gebruikers-avatar
mmmunten
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Ilosab » 21 Feb 2014, 20:23

Munthunter schreef:Vraag hier op het forum advies voordat je een bod plaats, hoewel dat natuurlijk ook andere kapers op de kust kan opleveren.
Vriendelijke groeten, Jeroen - Munthunter

Dat los je dan op door een PB te sturen aan degene van wie je advies wil.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Terug naar Oplichting voorkomen - tips & tricks