Varianten 10 cent 1910 t/m 1925 volgens Schulman

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

Varianten 10 cent 1910 t/m 1925 volgens Schulman

Berichtdoor Knaakkie » 23 Okt 2017, 12:23

Beste Mensen,

In het handboek van Jacques Schulman op pagina 181 staat vermeld dat de schrijver varianten heeft gevonden op de 10 cent munten uit de jaartallen 1910 t/m 1925. Het gaat hier dan om het aantal parels die te vinden zijn aan beide zijdes. Bv. 10 cent 1910 variant heeft op de voorzijde 71 parels en op de achterzijde 69. 1911 t/m 1918 hebben de varianten 74 parels op de voorzijde en 69 parels op de achterzijde.

De 10 cent uit 1918 heeft 4 mogelijkheden nl 74/69, 74/74, 75/69 en 75/74 (parels voor/achter) En om het lijstje compleet te maken hebben de 10 cent munten uit 1919, 1921 en 1925 varianten 75 parels voor en 74 parels achter.....

Tot zo ver de opsomming wat in een boekje staat :lollig: Nu mijn "probleem"

Bij mijn weten zijn varianten meestal...ik zeg meestal zeldzamer dan de "gewone"versies......Nu heb ik mijzelf de kolere zitten tellen en bij alle 10 cent munten die hierboven staan kom ik alleen maar de varianten tegen :roll: :roll:

Euhmmmmmm......gevalletje geluk of zijn de varianten beschreven in het handboek geen varianten maar de gewone versies? En wat zijn dan de normale aantallen parels op deze munten?

Tevens van belang voor mijn nieuwe overzicht waar weer een groot aantal wijzigingen in zijn opgenomen :)

Alvast bedankt voor de antwoorden.....Gr ik
Knaakkie
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/10541323.html

Re: Varianten 10 cent 1910 t/m 1925 volgens Schulman

Berichtdoor CorioCoins » 26 Okt 2017, 12:58

De varianten dubbeltje 1918 en parels zijn makkelijk te herkennen aan de plaatsing van de parels:
voorzijde : rechterkant mantel erboven of op gelijke hoogte als de mantel
keerzijde : tussen de opening eikenbladen 1 parel of 2 parels

Voorzijde 74 parels en keerzijde 69 parels
Voorzijde 74 parels en keerzijde 74 parels
Voorzijde 75 parels en keerzijde 69 parels (dit is de lastigste om te vinden)
Voorzijde 75 parels en keerzijde 74 parels
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Varianten 10 cent 1910 t/m 1925 volgens Schulman

Berichtdoor Knaakkie » 26 Okt 2017, 14:50

Beste CorioCoins,

Hartelijk dank voor je reactie. Zou je ook nog iets kunnen zeggen over de overige 10 cent munten? Alvast bedankt

Gr Ik
Knaakkie
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/10541323.html

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden