kistje vol geld

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: Ilosab

Re: kistje vol geld

Berichtdoor kl-euro » 25 Aug 2017, 08:30

@ sidney,

Je kunt de 1000 gulden Spinoza nog inleveren bij de DNB tot 2032,
daarna heeft het biljet alleen nog verzamelwaarde indien deze er volgens mij nog mooi (Pr+) tot heel mooi (UNC) uitziet.

Waarom moet het zo mooi (hoge kwaliteit) zijn….
Omdat je een liefhebber of een echte verzamelaar moet zijn om de waarde van ± 450 euro in je verzameling te stoppen.
De meeste echte papiergeldverzamelaars hebben dit biljet al in een mooie kwaliteit.
Men legt nu eenmaal de 1000 gulden in de jaren 2000 – 2017 wat makkelijker apart dan in de jaren rond 1910-940.
Dus de vraag zal altijd naar heel mooie biljetten zijn en niet naar een biljet dat er niet mooi genoeg uitziet.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen en dat is zeldzaamheid maar in deze klasse hoort dit biljet zeker niet thuis.
Dus tegen de tijd dat dit biljet zeldzaam wordt (misschien over 100 - 150 jaar) zijn wij er al lang niet meer.
Je kunt een 1000 gulden biljet van 1919 in Zfr kwaliteit kopen voor ongeveer 600 euro terwijl dat biljet in die tijd de waarde had van ongeveer een jaarsalaris.
De gewone mens zag dit biljet dan ook nooit, laat staan dan men het in de hand had.

Ik schat deze Spinoza biljetten zo vanaf de afbeelding niet hoger dan Zfr. (mijn mening)
Alleen de eerste uitgave serie 0001 -0024 en serie 0025 - 0048 tot nrs. 31999 van dit biljet is wat moeilijker te vinden.
En zou daarom misschien het te bewaren rechtvaardigen, maar je heb nog tot 2032 de tijd om in te leveren.

Mvg, :) .
kl-euro
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor Sidney » 01 Sep 2017, 19:44

Bedankt voor je uitgebreide reactie,

Ik sprak inderdaad diverse familieleden die zo'n biljet van 1000 nooit hebben gehad.
Ik bewaar er een omdat het me leuk lijkt de hele set te hebben en in te kunnen lijsten. Naast de fl5 die ik al had heb ik de fl10 en fl100 er afgelopen week voor weinig bij kunnen kopen dus als ik de fl25 nog eens tegenkom koop ik die er bij.

Ik heb nog 15 jaar om het biljet van fl1000 te verkopen, maar voorlopig bewaar ik hem mooi bij de rest :thumb up:
Sidney
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Berichtdoor kl-euro » 02 Sep 2017, 21:31

@ Sidney,

Als ik het goed heb begrepen heb je de 5 gulden Vondel II apart gehouden?
Want er is een Vondel I van 1966 en de Vondel II van 1973, ze zijn allebei ontworpen door R.D.E Oxenaar,
maar de 2e uitgave 5 gulden van 1973 hoort qua ontwerp en jaartal bij jou serie.

De 25 gulden Sweelinck in een mooie kwaliteit voor een bedrag rond de 20 euro moet geen probleem zijn.
En als de kwaliteit minder is dan niet meer als de inruilwaarde maar hou er rekening mee dat dit biljet maar tot 2025 kan inleveren.

En als je toch nog een beetje aangetast wordt of al ben door het verzamelvirus dan kun je ook nog voor de laatste gulden serie ontworpen door J.T.G. Druipsteen gaan nl. de 10 gulden (ijsvogel), 25 gulden (roodborstje), 100 gulden (steenuil) en de 1000 gulden (kieviet).

Maar dan is er nog een probleem want daartussen zit nog de serie 50 gulden (zonnebloem), 100 gulden (snip) en de 250 gulden (vuurtoren)
ook ontworpen door R.D.E. Oxenaar (Ootje).

Al met al wordt het dan nog een behoorlijke (maar mooie) investering.

kl-euro
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor Sidney » 03 Sep 2017, 10:19

De vondel II had ik inderdaad al, ik heb er afgelopen week 2 biljetten bijgekocht met het volgende resultaat.
20170901_205555.jpg

De Sweelinck fl25 wil ik er tzt nog eens bij kopen. Al valt het mij op dat er daarvan niet veel voorbij komen op marktplaats.

Hoort de vondel 1 ook nog bij een serie of staat dit biljet een beetje los van de rest?

Hoewel ik die laatste serie ( ijsvogel, roodborstje, steenuil, kieviet) minder mooi vind, wordt dat misschien de volgende stap. Maar alles op z'n tijd, want met een studentenbudget kun je nou eenmaal niet te veel uitgeven...

Met de Zonnebloem, Snip en Vuurtoren heb ik niet zo veel, dus dat is geen probleem, die verzamel ik gewoon niet.
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Sidney
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor kl-euro » 03 Sep 2017, 11:44

De Vondel I hoort qua uitvoering eigenlijk nog bij de serie van J. F. (Eppo) Doeve vanaf 1953, maar ik heb ergens gelezen dat de verstandhouding tussen Joh. Enschede en J.F. Doeve tijdens de uitgave van zijn serie biljetten over het drukken niet altijd vloeiend verliep.

Toen men besloot om ook voor het eerst een 5 gulden bankbiljet uit te geven moest er wel net als bij de eerste uitgave van het 10 gulden bankbiljet in 1903 een aanpassing gemaakt worden in de bankwet.

Daarna is het ontwerp van de eerste 5 gulden met vondel aan R.D.E Oxenaar gegeven die meer op het grafische drukken was ingesteld.
Maar kort daarna kwam de nieuwe serie uit vanaf 1968 waarin ook een 5 gulden met Vondel was opgenomen en zo ontstond er een Vondel II.

Ik zag wel een redelijk aantal Sweelinckjes op MP op een mooie 11 cijfers was geboden door een Sidney (en overboden).

kl-euro
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor Sidney » 03 Sep 2017, 12:25

oké interessant!

haha die Sidney, dat was ik! ik heb er alleen niet genoeg verstand van om te kunnen bepalen hoeveel ik er op kan bieden. suggesties?
het mooie is dat dat biljet zo'n 15 kilometer van mijn huis aangeboden wordt en er vrij mooi uitziet.
Sidney
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor leon voorn » 03 Sep 2017, 13:18

wat als straks na wat jaartjes de zilveren munten geen waarde meer hebben(wereldcrisis.... :?
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie--houten :wave:
Gebruikers-avatar
leon voorn
Senior lid
Senior lid

Nationale vlag:
Philippines Philippines 

Berichtdoor leon voorn » 03 Sep 2017, 13:26

er is op 1 briefje van 1000 geschreven!die heeft zeker de voorkeur NIET
Gebruikers-avatar
leon voorn
Senior lid
Senior lid

Nationale vlag:
Philippines Philippines 

Berichtdoor Sidney » 03 Sep 2017, 17:14

leon voorn schreef:wat als straks na wat jaartjes de zilveren munten geen waarde meer hebben(wereldcrisis.... :?

Dan heb ik nog 8 zilveren munten die niets waard zijn, maar me ook niets gekost hebben...
En dat 1000tje waar op geschreven gaat sowieso terug naar De Nederlandsche Bank, de ander bewaar ik voorlopig.
Sidney
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor janssenfrank » 03 Sep 2017, 18:50

Ik denk dat als we een wereldcrisis krijgen, de zilverprijs juist omhoog gaat. Dat zie je altijd in moeilijke tijden. Dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor kl-euro » 03 Sep 2017, 21:12

Sidney schreef:oké interessant!
haha die Sidney, dat was ik! ik heb er alleen niet genoeg verstand van om te kunnen bepalen hoeveel ik er op kan bieden. suggesties?
het mooie is dat dat biljet zo'n 15 kilometer van mijn huis aangeboden wordt en er vrij mooi uitziet.

Voor het biljet op MP de Sweelinck met 11 cijfers moet je niet meer uitgeven aan euro’s als het bedrag aan guldens, dus 25 euro.
Als je op 16 September naar de muntmanifestatie (ook biljetten) in houten gaat wil ik wel vrijblijvend een Sweelinck voor je meenemen.
Voor een verzamelaarsprijs van 20 euro en ook 11 cijfers in een mooie kwaliteit tussen Zfr en Prachtig.

Mvg, :).
kl-euro
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor Sidney » 04 Sep 2017, 08:18

helaas kan ik niet naar de muntmanifestatie, ik ben die dag aan het werk.
ik moet echter ook geen biljet hebben wat té mooi is, straks wil ik de andere biljetten ook nog vervangen voor betere exemplaren! :angel:
Sidney
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor leon voorn » 10 Sep 2017, 16:09

:lollig:
Gebruikers-avatar
leon voorn
Senior lid