Noodmunt beleg van Leiden 1574

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

Noodmunt beleg van Leiden 1574

Berichtdoor AntwerpCoin » 01 Aug 2017, 07:10

Hey iedereen,

(Heel waarschijnlijk valse) noodmunt gevonden op zolder, deze betreft een noodmunt 1574 /beleg van Leiden.

Ik had graag wat meer info omtrent deze vervalsingen,wanneer zou deze bvb gemaakt kunnen zijn en is het iets waard ?
Ik ga er van uit dat het niets waard is aangezien het ding er zo goed uitziet.

Hij lijkt van zilver en weegt maar liefst 30g...
Diameter is 39.9mm a 40mm

Ik probeer foto's hierop te krijgen maar dit is niet zo eenvoudig.
AntwerpCoin

Re: Noodmunt beleg van Leiden 1574

Berichtdoor AntwerpCoin » 01 Aug 2017, 07:31

Afbeelding
AntwerpCoin

Berichtdoor AntwerpCoin » 01 Aug 2017, 07:37

Afbeelding
AntwerpCoin

Berichtdoor AntwerpCoin » 01 Aug 2017, 07:46

Afbeelding
AntwerpCoin

Berichtdoor Martin » 01 Aug 2017, 11:47

AntwerpCoin schreef:Hey iedereen,

(Heel waarschijnlijk valse) noodmunt gevonden op zolder, deze betreft een noodmunt 1574 /beleg van Leiden.

Ik had graag wat meer info omtrent deze vervalsingen,wanneer zou deze bvb gemaakt kunnen zijn en is het iets waard ?
Ik ga er van uit dat het niets waard is aangezien het ding er zo goed uitziet.

Hij lijkt van zilver en weegt maar liefst 30g...
Diameter is 39.9mm a 40mm

Ik probeer foto's hierop te krijgen maar dit is niet zo eenvoudig.

Beste AntwerpCoin,

Gezien het gewicht dat je aangeeft is het inderdaad niet waarschijnlijk dat het een echte munt betreft. Er zijn veel naslagen van bekend van onder meer verzilverd koper. Wellicht kun je eens kijken op viewtopic.php?f=91&t=13850 want dat hele topic gaat over deze munt.
Een foto plaatsen gaat trouwens redelijk eenvoudig als je een berichtje plaatst. Na het opgeven van een tekst kun je een 'Bijlage toevoegen' openen en dan link je naar het bestand waarop de foto staat. Dit bevestig je nogmaals met de button en dan dient die te zien zijn. Verifiëren kun je dat door op 'voorbeeld' te klikken en als die daar te zien is kun je op versturen klikken.
Ook met foto zal het trouwens niet makkelijk zijn te zeggen wanneer een penning of naslag van een munt is gemaakt. Je zou zelf eens kunnen googelen op Noodmunt Leiden 1574 en dan op 'afbeeldingen' kijken. Wellicht kom je daar herkenbare exemplaren tegen met links naar shops, advertenties of andere artikelen hierover. Maar ook de weg naar Munthunter staat natuurlijk altijd open :) .

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Gebruikers-avatar
Martin
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Venezuela Venezuela 
eBay:

Berichtdoor AntwerpCoin » 01 Aug 2017, 12:20

Alvast bedankt voor uw reactie.

Op het forum en internet zelf vind ik eat basisinfo maar niet specifiek om een valse munt te herkennen.

Fotos uploaden lukt nog steeds niet,jammer genoeg...
Iets mis met mijn ipad denk ik.

Ik kan in afwachting tot ik er fotos opkrijg niet erg veel meer vertellen jammer genoeg.

30gram, niet magnetisch en een 40mm diameter.
De opschriften en tekeningen kloppen volledig met wat ik op het web vind. Enkel het gewicht niet.
Wat me opvalt is dat de munt wel zeer rond is.

De parel-rand rondom de munt is ook precies niet machinaal vervaardigd aangezien het niet echt parels zijn maar meer ovalen tandjes die niet allemaal exact hetzelfde zijn (welke bij een herdenkinsmunt wel identiek perfect zijn)....
AntwerpCoin

Berichtdoor Antwerpcoin » 01 Aug 2017, 14:48

Ik kan nog volgende info meegeven :

Opschrift Haec Libertatis Ergo aan de voorzijde

Op de achterzijde met het Wapenschild staat : godt behoede leyden
Alsook Gipao novls

Op online voorbeelden staat er dikwijls ipv GIPAO, GIPAC ( de o is dus een c ten opzichte van mijn munt)

Munt is type medal alignment (voor zover ik correct heb opgezocht)
Antwerpcoin

Berichtdoor AntwerpCoin » 13 Okt 2017, 16:14

Iemand?
AntwerpCoin

Berichtdoor LUC » 13 Okt 2017, 17:26

Staat te koop op marktplaats
Voor 180 Euro.
Wel wat veel voor een replica.
Maar vragen staat vrij natuurlijk.
Groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Berichtdoor JO3023 » 14 Okt 2017, 13:36

De munt is inderdaad een replica. Lijkt veel op die uitgegeven door de ABN AMRO in 1974 maar ik vermoedt dat deze toch van recenter datum is. Ik heb ze zelf nog nooit in het echt gezien.

Gr,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor AntwerpCoin » 14 Okt 2017, 16:05

Diegene die te koop staat is allesinds de mijne niet.
Geen idee wat deze waard is.
Het is niet de abn-amro uitgave want dan zou het er normaal op staan zie ik.
AntwerpCoin

Berichtdoor LUC » 14 Okt 2017, 23:33

Ik denk dat je replica wel van zilver is.
Maar een replica heeft een beperkte waarde. Maar het kan voor verzamelaars toch interessant zijn om een replica aan te
kopen omdat een "echte" soms niet betaalbaar is.
Als ik persoonlijk een waarde op jou replica zou moeten geven denk ik eerder aan 50 a 70 Euro.
Mocht hij meer waarde hebben lag hij niet
op zolder denk ik.
Groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor AntwerpCoin » 15 Okt 2017, 15:57

Alvast bedankt voor de info iedereen.

Mss verstop/begraaf ik hem ergens zodat iemand er binnen 500j er een fortuin voor kan opstrijken :lollig:
AntwerpCoin

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden