Oude muntenverzameling van mijn vader

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: Ilosab

Oude muntenverzameling van mijn vader

Berichtdoor Thijsmans » 22 Feb 2017, 14:26

Beste Munthunters,

Mijn moeder wil de muntenverzameling van mijn overleden vader verkopen, aangezien zij niets met munten heeft en voor haar oude dag een extra centje wil.
Om deze reden ben ik voor haar gaan kijken wat de munten ongeveer waard zijn, wat is volgens jullie de beste manier om deze te verkopen?
Het gaat om veel uiteenlopende munten zoals gouden tientjes van 1911-1926, dubbeltjes van 1926 - 1944, maar ook bijvoorbeeld oude centen van voor 1900.
Is het taxeren bij een handelaar verstandig? Of is het plaatsen van de munten op Ebay of Marktplaats een beter idee, of zijn er wellicht muntenbeurzen waarop je nog beter terecht zou kunnen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring hiermee.

Bij voorbaat dank voor de reactie.
Thijsmans
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: Oude muntenverzameling van mijn vader

Berichtdoor CorioCoins » 22 Feb 2017, 15:18

Er zijn hier diverse handelaren (zoals ikzelf) actief dus die zouden een taxatie kunnen doen.
Zelf uitzoeken en verkopen is ook een mogelijkheid maar daar gaat meestal veel tijd en rompslomp inzitten,
denk aan uitzoeken, foto's maken, advertenties maken, mails beantwoorden en verzenden.
Uiteindelijk zal dit laatste meer opbrengen, maar dat is een afweging die je voor je zelf dient te maken, een handelaar zal er immers iets op moeten verdienen.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 22 Feb 2017, 15:23

Door een willekeurige handelaar laten taxeren kan in principe geen kwaad om een idee van de waarde te krijgen, maar die zal je bij verkoop de bodemprijs geven. Vaak zelfs nog onder de metaalwaarde. Stukken (los) verkopen via bijv. marktplaats zal je meer opleveren, maar je moet dan wel van elk stuk weten wat het ongeveer waard is. Bij centen en dubbeltjes 1926-1944 zal dat niet zo heel veel zijn, maar de gouden tientjes zijn natuurlijk wel interessant. Alleen de goudwaarde is al iets van 225 euro per stuk.

Hier op het forum zijn ook enkele handelaren actief die je waarschijnlijk graag van dienst zullen zijn. En dan niet om er een slaatje uit te slaan. Natuurlijk: zij moeten ook een boterham verdienen, maar ze zullen je tenminste een eerlijk waarde oordeel geven en je ook een eerlijke prijs betalen.

Overigens: mocht je halve en hele guldens 1910-1919 hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor CorioCoins » 22 Feb 2017, 15:55

janssenfrank schreef:Bij centen en dubbeltjes 1926-1944 zal dat niet zo heel veel zijn

hmmm... deze info is best misleidend, stel er zit een dubbeltje 1944 D zomaar per ongeluk tussen dan heeft dat ene dubbeltje meer waarde dan 20 gouden tientjes?
of dubbeltje 1944 S over P is ook zomaar 800+ euro.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 22 Feb 2017, 17:03

CorioCoins schreef:
janssenfrank schreef:Bij centen en dubbeltjes 1926-1944 zal dat niet zo heel veel zijn

hmmm... deze info is best misleidend, stel er zit een dubbeltje 1944 D zomaar per ongeluk tussen dan heeft dat ene dubbeltje meer waarde dan 20 gouden tientjes?
of dubbeltje 1944 S over P is ook zomaar 800+ euro.

Ja, je hebt hier wel een punt. Natuurlijk bedoelde ik het niet misleidend, maar was ik die dure jaren even vergeten, omdat ze bijna niet voorkomen. De kans dat die erbij zitten is erg klein, maar je weet inderdaad maar nooit.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor CorioCoins » 22 Feb 2017, 17:20

Het was niet belerend bedoeld Janssenfrank, maar ondanks zeldzaamheid dient hier wel altijd rekening mee gehouden te worden ;-)
Overigens is de kans zeer gering maar laat daarom je verzameling door meerdere verzamelaars/handelaren taxeren,
goede foto's op het forum zouden in ieder geval een eerste impressie en duidelijkheid kunnen geven.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 22 Feb 2017, 18:01

U kunt het beste naar de MPO gaan in IJsselstein. Zij kunnen u vertellen wat de waarde van de verzameling is. In mei is er een veiling van munten en papiergeld en daarvoor kan tot 17 maart worden ingestuurd. U kunt het op uw gemak lezen op : http://www.mpo.nl/
Mocht u overgaan tot het laten veilen van uw vaders verzameling dan kunt u tijdens de veiling aanwezig zijn of u kunt het volgen via internet.

Succes, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden