Muntje Bernhard en Juliana

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

Muntje Bernhard en Juliana

Berichtdoor Rob36 » 19 Okt 2016, 18:52

Ik zit al een paar dagen met het volgende en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Ik heb 15 jaar geleden een bescheiden muntverzameling van mijn opa geërfd. Toentertijd heb ik die weggelegd met de gedachte dat ik er ooit nog wel eens naar zou kijken. De verzameling was niet heel groot en bovendien zat er, naar zeggen van ouders en tante, weinig speciaals tussen.

Van de week heb ik hem er weer eens bij gepakt. Ik heb er totaal geen verstand van, maar een beetje googlelen leerde mij dat het vermoeden inderdaad klopt. Maakt ook niet uit, want de emotionele waarde is velen malen hoger. Toch is er één ding wat mij intrigeerd en dat is een piepklein muntje.

Het ding meet iets meer dan twee centimeter en is te ere van het briljanten huwelijk tussen Bernhard en Juliana geslagen. Onderstaand een plaatje wat ik op internet vond van de koperen variant. Deze variant heeft echter een gouden kleur enis dus kleiner dan de getoonde variant, maar ik kan deze versie nergens op internet terug vinden. De munt zit in een doosje van de Nederlandse Munt en er zit een klein boekje bij waarin staat waarom en in welke versies hij is geslagen. Mijn variant lijkt de gouden variant te zijn, maar nogmaals ik heb er geen verstand van.

Herkent iemand wellicht dit muntje en kan diegene er wat meer over vertellen? Ik zal je behoorlijk dankbaar zijn, want mij begint het mysterie me inmiddels behoorlijk te irriteren...

Afbeelding
Rob36

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden