Vondel 1966 invulserie?

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: Patrickp_nl

Vondel 1966 invulserie?

Berichtdoor Bobbie » 26 Aug 2016, 14:23

Afgelopen week heb ik via marktplaats een setje biljetten gekocht. Hier zaten onder andere biljetten tussen die ik reeds in mijn verzameling heb, dacht ik. Ik kwam er namelijk achter dan een van de biljetten, 5 gulden 1966, behoort tot de zogenaamde invulserie. Nu is mij nog niet helemaal duidelijk wat deze invulserie nu precies betekent en ondanks dat ik dit exemplaar waarschijnlijk in mijn bezit houd, ben ik wel benieuwd wat dit biljet dan waard is door dit serienummer.

Zie de foto voor het nummer en de kwaliteit (prachtig+?)
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Bobbie
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: Vondel 1966 invulserie?

Berichtdoor Patrickp_nl » 28 Aug 2016, 16:49

Bobbie schreef:Nu is mij nog niet helemaal duidelijk wat deze invulserie nu precies betekent en ondanks dat ik dit exemplaar waarschijnlijk in mijn bezit houd, ben ik wel benieuwd wat dit biljet dan waard is door dit serienummer....

Hi Bobbie,

Tijdens de productie van papiergeld tussen grofweg 1926 en 1970, werkte de drukker van het Nederlandse papiergeld met een systeem waarbij ze elke serie uit 100.000 stuks liet bestaan.
Echter... om fraude te voorkomen was het niet toegestaan de nummerklokken te verdraaien. Omdat het drukken van papiergeld een secuur werkje is, heb je relatief veel uitval. (tot wel 10% van een oplage!).
Resultaat: na het bereiken van serienummer 100.000 waren er nog geen 100.000 biljetten, dus moest er aan het einde van een productierun meer gedrukt worden om uiteindelijk toch 100.000 exemplaren per serie af te leveren.
Dit noemt men REPLACEMENTS.

In de jaren '50, had men bij Joh. Enschedé bedacht dat het wellicht verstandiger was een voorraad reserve (invul) biljetten te produceren. Hiermee kon men uitgevallen exemplaren vervangen. Meestal hebben deze series een duidelijk herkenbaar serienummer (ZZ, ZY, ZX enz.) en soms is het gewoon een aangewezen serie voor dit doel (QQ of BO enz.).
Dit noemt men INVULSERIES.

De grootste zeldzaamheid betreft dan ook de REPLACEMENTS van INVULSERIES. D.w.z. biljetten met afwijkende serieletters (Z-series of aangewezen series) met serienummer > 100.000.
Dit noemt men REPLACEMENTS VAN INVULSERIES.

Jouw biljet 3ZZ is de derde geproduceerde reeks van dit type biljet van de INVULSERIES. Het is erg lastig (maar niet onmogelijk) de biljetten in perfecte staat te vinden.
Bobbie schreef:...en de kwaliteit (prachtig+?)

Gezien je foto denk ik dat dit een uitstekende kwalificatie is, misschien is het plusje wat overdreven, maar gezien de opwinding die het biljet bij je heeft veroorzaakt begrijp ik wel dat je het erachter plaatst. :lollig:

Misschien had je al door dat er een catalogus bestaat waarin dit soort uitzonderingen beschreven zijn "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Je kunt het bij de meeste officiele handelaren kopen, of rechtstreeks bij de auteur natuurlijk.
In ongeschonden staat staat het biljet voor € 230 in de catalogus, in prachtig € 105. Maar, zoals in het voorwoord beschreven, een biljet is waard wat koper en verkoper er voor over hebben/willen ontvangen.

Nog andere vragen? Stel ze gerust. Misschien heeft iemand op het forum (of ik?) er een antwoord op...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikers-avatar
Patrickp_nl
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden