Statendaalder 1578

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

Statendaalder 1578

Berichtdoor RonaldJas » 09 Aug 2016, 17:59

Ongeveer twee jaar geleden heb ik een statendaalder 1578 van Overijssel aangeschaft.
Nu viel het me op dat een aantal handelaren een dergelijk exemplaar waarderen op R2 (Zeer Zeldzaam).
Maar bijv. grote veilingen als MPO en Jean Elsen waarderen een zelfde type uit 1578 als R3 (Uiterst Zeldzaam).

Ik ga er inmiddels wat meer vanuit dat de zeldzaamheid-kwalificatie wat achterloopt op de ontwikkelingen (wie had er 100 jaar geleden inzicht in wat er aan (Nederlandse) munten over de rest van de wereld rondzwierf?).

Wat is voor een statendaalder van Overijssel uit 1578 het meest realistisch qua zeldzaamheid?
RonaldJas

Re: Statendaalder 1578

Berichtdoor spatbord » 09 Aug 2016, 20:09

Ik kan in de laatste jaren deze munt niet terugvinden bij MPO, dus ook niet hun zeldzaamheidswaardering. Heb je misschien een linkje?
Delmonte heeft deze als R2 vermeld, Vanhoudt als R3. Ook al is Delmonte al 50 jaar oud, de zeldzaamheidswaarderingen zijn vaak nog steeds redelijk accuraat. Zoveel oude munten duiken er nou ook weer niet op, zeker niet van dit soort munten die niet veel voor de handel gebruikt zijn (en daarvoor weinig buiten Nederland gevonden worden). In dit geval geeft de meer recente catalogus
juist een hogere zeldzaamheid aan. Ik zou zelf niet zonder meer durven zeggen dat de meer recente catalogus betrouwbaarder is, en ben eigenlijk wel benieuwd waar Elsen die R3 vandaan heeft (Vanhoudt is later gepubliceerd dan de veilingen van Elsen waarin ze het over 'uiterst zeldzaam' hebben). MPO houdt normaal Delmonte aan, dus waarom zij R3 zeggen weet ik niet.
spatbord
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor Jan W » 09 Aug 2016, 20:16

Delmonte waardeerde dit stuk inderdaad op R2 in de Zilveren Benelux uit 1967. Er staat niet bij hoeveel stukken bij R2 bekend zijn, bij R4 - Uiterst zeldzaam gaf hij wel een duiding aan: 2 à 3 exemplaren.

Ik zou gezien de catalogusprijs deze munt normaal wel inschatten op R3. Maar (voorbeeld) wellicht zijn er wel een stuk of 40 bekend maar zitten deze allemaal vast in verzamelingen of museale collecties. Een munt kan dan misschien wel R2 zijn maar er is eigenlijk nauwelijks aan te komen.

Ik heb deze munt trouwens nog nooit in het echt gezien. :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor RonaldJas » 20 Aug 2016, 08:42

Helaas heb ik de munt bij MPO niet meer terug kunnen vinden, ik denk dat ik mezelf vergist heb.
R3 lijkt me inderdaad wat realistischer dan R2 gezien de reacties op mijn bericht en dat een dergelijk exemplaar enorm moeilijk vindbaar is.
Bedankt voor jullie reacties.
RonaldJas

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden