Herkennen rijksdaalder 1854/25

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

Herkennen rijksdaalder 1854/25

Berichtdoor Knaakkie » 24 Jul 2016, 06:51

Beste mensen,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik een rijksdaalder 1854/52 zou kunnen herkennen?. Het enige wat ik tegenkom is dat de laatste 2 cijfers weg gelaten zijn en dat die vervangen zijn door de in dit geval 54 echter zie ik dat verschil niet

Ik heb bij muntenhandelaren (niet MP) :D gekeken naar een 1854 en een 1854/52 en het enige duidelijke verschil dat ik kan zien is dat de 5 en de 4 beiden dunner zijn dan bij de normale 1854.....zou ook slijtage kunnen zijn waardoor de cijfers "plat gedrukt " worden

Alvast bedankt voor jullie tijd in deze

Groet Marnix
Knaakkie
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/10541323.html

Re: Herkennen rijksdaalder 1854/25

Berichtdoor spatbord » 25 Jul 2016, 09:41

In het geval van deze rijksdaalder is het stempel bijgewerkt, waarbij er een 4 over de 2 is geplaatst. Dit is (in mijn ogen) moeilijk zichtbaar, een reden waarom ik me er normaal niet druk over maak. Er zijn echter wel degelijk mensen die dit wel zeer belangrijk vinden, en daarom een flinke premie betalen voor dit soort overslagen. Ik heb even gezocht, en plaats hier de duidelijkste voorbeelden die ik kon vinden.
Eerst de normale 1854 (foto komt van Karel de Geus, veiling 36)
14970777.jpg

En dan een overslag (foto NMV, voorjaarsveiling 2016)
M1601589.jpg
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

eBay: http://

Re: Herkennen rijksdaalder 1854/25

Berichtdoor Knaakkie » 28 Jul 2016, 15:57

Hoi Spatbord,

Hartelijk dank voor je reactie en je voorbeelden....Het enige verschil wat ik nu nog kan zien is dat de 4 dikker is dan de eigenlijke 1854.......lastig uit te vinden dus

Gr Marnix
Knaakkie
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/10541323.html

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden