aantal nederlandse gulden bankbiljetten

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: Lotus07, Ilosab

aantal nederlandse gulden bankbiljetten

Berichtdoor orba » 16 Jul 2016, 18:39

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd naar de waarde van de onderstaande biljetten. Van het tien gulden biljet heb ik in totaal 4. Ik heb maar 1 opgenomen, de andere verschillen niet veel qua kwaliteit. Alleen de 2,5 en oudste 5 gulden biljetten zijn in omloop geweest.

Ook is er nog een collectie met munten, waarvan diverse 50 en 10 gulden munten. Ik zal daarvoor een apart bericht aanmaken.

Alvast bedankt.

2,5 gulden nummer 1

Afbeelding

Afbeelding

2,5 gulden nummer 2

Afbeelding

Afbeelding

5 gulden nummer 1

Afbeelding

Afbeelding

5 gulden nummer 2

Afbeelding

Afbeelding

5 gulden nummer 3

Afbeelding

Afbeelding

5 gulden nummer 4

Afbeelding

Afbeelding

10 gulden

Afbeelding

Afbeelding

25 gulden

Afbeelding

Afbeelding

100 gulden

Afbeelding

Afbeelding
orba
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: aantal nederlandse gulden bankbiljetten

Berichtdoor janssenfrank » 16 Jul 2016, 19:18

Hallo Orba,

Deze biljetten zijn erg veel voorkomend en daarmee niet kostbaar. Op de muntbiljetten van ƒ 2,50 na, kun je ze allemaal nog inwisselen bij De Nederlandse Bank en hun waarde in euro's krijgen. Dus het briefje van ƒ 100,- is toch nog € 44,- waard. Ik vind het moeilijk de kwaliteit in te schatten vanaf een foto, maar de biljetten van ƒ 5,- (1973), ƒ 25 en ƒ 100 zien er vrij goed uit. Misschien dat je via een site als Marktplaats of Catawiki een kleine meerprijs kunt krijgen.

Over de zilveren 10 en 50 gulden kan ik je ook vast wat vertellen. Misschien scheelt het je de moeite om foto's up te loaden. Deze munten zijn ook alles behalve schaars en worden vaak voor iets meer dan de zilverwaarde verhandeld. Nu heb je geluk dat het zilver de laatste tijd wat in waarde is gestegen, maar voor de ƒ 50,- munten kom je er niet mee boven de nominale waarde uit.

Ik geef je hieronder de waarden in zilver:
- 10 gulden 1970 en 1973: 25 gram * 72% zilvergehalte * € 0,588/ gram = € 10,584
- 10 gulden 1994: 15 gram * 72% zilvergehalte * € 0,588/ gram = € 6,350
- 10 gulden 1995 t/m 1999: 15 gram * 80% zilvergehalte * € 0,588/ gram = € 7,056
- 50 gulden (alle jaren): 25 gram * 92.5% zilvergehalte * € 0,588/ gram = € 13,600

Mocht het gaan om fdc munten of proofmunten in de originele cassettes, dan is de waarde wat hoger. Een munthandelaar zal je echter minder geven dan de zilverwaarde, dus dan zijn Marktplaats of Catawiki weer betere opties.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor orba » 16 Jul 2016, 19:37

Dag Janssenfrank,

Bedankt voor de snelle reactie en goed om te weten. Ik had de hoop dat het (doordat het nooit in omloop was geweest) een wat hogere waarde zou hebben.

Je spreekt over proofmunten in orginele cassetes die een 'wat hogere waarde' hebben. Waar moet ik dan aan denken bij bijvoorbeeld een 50 gulden munt?
orba
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor janssenfrank » 16 Jul 2016, 20:02

Unc biljetten zullen inderdaad iets meer opleveren, maar ik durf geen exacte waarde te noemen, omdat ik niet echt een kenner van bankbiljetten ben. Maar er zal vast nog wel iemand reageren vandaag. Of anders wel morgen.

Wat betreft de proof munten: op marktplaats zie ik ze beginnen bij € 16,-. Dus dat is twee euro boven de metaalwaarde. Nu is het ook nog zo dat de 50 gulden munten in steeds lagere oplage geslagen werden. Dus de latere 50 gulden munten zijn ook wat duurder. De goedkoopste 50 gulden 1998 staat op Marktplaats voor € 21,50.

Tja, die munten waren de slechtste investering ooit...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Lotus07 » 18 Jul 2016, 09:38

De totale waarde van de partij ligt rond de 100€ schat ik. Je hebt een mooie collectie om mee te beginnen maar helaas zal je er niet heel veel geld voor vangen als je het wil verkopen via marktplaats. Een aantal biljetten zijn, zoals al eerder is vernoemd, nog steeds in te wisselen bij de DNB en helaas zullen de biljetten in gecirculeerde staat dan ook niet meer waarde hebben dan hun koerswaarde. Denk er zelf maar goed over na of je ze wilt verkopen of verpatsen, persoonlijk zou ik ze in jouw geval gewoon bewaren als leuke herinnering of als appeltje voor de dorst. Verpatsen moet je altijd zien als de laatste mogelijkheid! ;-)
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor orba » 27 Okt 2016, 19:17

Beste Lotus en anderen,

Bedankt voor de informatie. Na overleg is besloten dat we de setjes gaan verkopen. Aangezien ik geen ervaring heb met de verkoop van deze munten en bankbiljetten, zou ik graag wat tips krijgen hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Biljetten en 10 en 50 gulden munten
Aangezien het niet erg veel biljetten en munten zijn en de waarde iets hoger is op marktplaats/catawiki vind ik het nog wel de moeite waard om die websites te gebruiken en op die manier de biljetten en munten los te verkopen. Hoe snel gaat zo'n verkoop via bijvoorbeeld marktplaats of Catawiki? Ik heb eigenlijk ook weer geen zin om er maanden mee bezig te zijn. Mogelijk nog andere tips in dit kader?

Diverse partijen munten van Wilhelmina, Juliana en Beatrix
Verder zijn er nog een aantal mappen met Wilhelmina, Juliana en Beatrix munten. Dit zijn de standaard en veelvoorkomende centjes, 5-centjes, 10-centjes etc. Ik weet dat dit verder niet veel waard is. Het zijn er ook best veel (honderden) en niet alles zal compleet zijn. Ik zou dit dus het liefst in één keer verkopen. Zijn daar uberhaupt geinteresseerden voor? Ik woon overigens in Utrecht.

Alvast bedankt.
orba
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor nostalgia » 28 Okt 2016, 08:18

Je kan het natuurlijk met wat geduld proberen op marktplaats.
Daar zul je wellicht meer krijgen dan dat je bijvoorbeeld naar de Zadelstraat gaat.

Mocht je delen los kwijt willen, ik heb eventueel € 50 over voor het 100 gulden biljet.
nostalgia
Lid
Lid

eBay:

Berichtdoor Ilosab » 28 Okt 2016, 17:32

Via Catawiki zal het even duren voordat het geplaatst wordt en het is nog maar de vraag of het geplaatst wordt. Een kavel moet minimaal 75 euro opbrengen want anders beginnen ze er niet aan. Ik geef je meer kans op MP.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden