ik heb mn muntjes schoongemaakt

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

ik heb mn muntjes schoongemaakt

Berichtdoor emikoop » 01 Feb 2016, 23:03

20160128_132102.jpg
20160128_132102.jpg
ik denk dat ze beter zijn dan fraai maar ik ben maar een beginner dus graag uw mening
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
emikoop
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay: http://

Re: ik heb mn muntjes schoongemaakt

Berichtdoor LUC » 02 Feb 2016, 15:41

Beste Numis"Maat",
Zelf ben ik niet zo voor munten "schoonmaken".
Mijn ervaring is hoe meer je aan munten iets doet hoe slechter het kan worden.
Maar ik begrijp wel als je moderne munten verzamelt en er zit een donkere getinte bij,
dat je die graag het zelfde wilt van kleur, want anders lijkt het wel een zwart schaapje in je verzameling.
Wat betreft je vraag Fraai of meer.
Munten moet je objectief beoordelen, er worden daarin fouten gemaakt, niet zo zeer van
verzamelaars maar eerder van handelaars.
bv een handelaar krijgt eindelijk een munt binnen dat hij al een tijdje niet meer kunnen aanbieden heeft in
zijn veiling dan heeft hij nogal eens de neiging om hem een trapje hoger te plaatsen in kwaliteit.
En zal als reden geven: voor dit type of jaartal is deze munt zeer fraai.
Laat je dezelfde munt beoordelen door een verzamelaar zal dat gewoon Fraai zijn.
wat betreft jou munt Leopold I 1/4 FRANC 1843, zonder mijn boekje te pakken van België zeg ik objectief
(zonder mij te beïnvloeden door dat boekje) zeg ik FRAAI.
Het ander muntje van 1756 lijkt mij iets beter, daar zou je kunnen zeggen van FRAAI plus of FRAAI -ZEER FRAAI
(maar dit is moeilijk te beoordelen van maar een zijde van dat muntje).
Dit is mijn persoonlijke kijk op kwaliteit, ik denk dat er nog mensen zullen reageren op je vraag.
Als ik iets te streng ben sorry dan. :? :? :?
Groeten luc.
Pecunia Collectora Belgica Magna Argenta .
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor emikoop » 03 Feb 2016, 13:23

20160128_164043.jpg
20160128_164043.jpg

hier ook de andere kant van het muntje
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
emikoop
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor LUC » 03 Feb 2016, 15:41

Beste Numis"Maat,
als je beide munten vergelijkt merk je dat het muntje van 1756 iets scherper is.
Dit is zeker een muntje dat een verzamelaar bij zijn collectie zo voegen mocht dit
passen bij zijn verzamel gebied.
Het is een mooi muntje, maar niet de kwaliteit "zeer fraai".
waarom niet, om maar een punt te vernoemen: er staan 2 leeuwtje maar je ziet geen enkel detail meer.
Bij een zeer fraai kwaliteit moet dit aanwezig zijn, maar het moet niet perfect zijn.
Nu wat ik ook wil mee geven is: Munten mag je best verzamelen in kwaliteit FRAAI, daar is niets mis mee.
je moet het zo zien: munten mogen best slijtage of krassen hebben dat gegeven maakt hun juist betrouwbare munten.
En als je verzamelt in de categorie fraai ga je een veel rijkere en groter gebied kunnen verzamelen, want ze zijn goedkoper.
Maar nu heb ik wel het boekje bij de hand genomen.
Ik zie dat een 1/4 franc 1843 slag aantal 8000 exemplaren is.
zeer goed: 40 euro
fraai : 80 euro
zeer fraai : 200 euro.
prachtig : 500 euro.
Dus men mag wel zeggen een goed jaar zoals bij de wijn. :sarcasm2:
Ik zou dat muntje gewoon in een mooi doosje steken en fier zijn dat jij een 1843 1/4 franc bezit.
Want een handelaar kan niet en zal je geen 80 Euro geven eerder 40 Euro of minder.
En een verzamelaar die Belgiê verzamelt ook niet, want die heeft onder tussen ook al wat ervaring op gebouwd met dikwijls
in het verleden teveel betaald voor zijn muntje.
Ja beste, munten verzamelen is een passie en een leuke hobby maar rijk wordt je er niet van. :knipoog:
groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor emikoop » 04 Feb 2016, 08:47

bedankt voor je reaktie!
een heel duidelijk en eerlijk antwoord daar heb ik tenminste wat aan!!
en ben met je eens dat ik ze niet moet verkopen! zag eerst dollartekens in mn ogen maar als je beetje in verdiept zie je ook de charme van zo'n oude munt!
op marktplaats is er trouwens 80 euro geboden voor die 1/4frank maar doe em mooi nie weg!

tnx luc
emikoop
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor LUC » 04 Feb 2016, 15:49

Een wijze beslissing. :thumb up:
groeten luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor emikoop » 05 Feb 2016, 00:32

$_84.JPG
$_85.JPG
$_852.JPG

en deze munt?? heb het bijna door nog pr tips en/of commetaren zou gewaardeerd worden!!
m.v.g. emiel
emikoop
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor LUC » 05 Feb 2016, 17:00

Beste N"Maat,
Deze kwaliteit is de gevaarlijkste voor verzamelaars.
Deze munt is te mooi voor FRAAI, maar niet goed genoeg voor ZEER FRAAI.
waarom: ik verzamel dit type niet, maar ik zie wel dat hij een "bakkebaard" heeft, als dat zo is dan moet ik haartjes kunnen
zien maar bij jou munt zijn ze weggesleten.
Dus jou munt zweeft tussen beide kwaliteiten: FRAAI-ZEER FRAAI.
Dat wil zeggen mocht je deze munt bij een handelaar kopen, ga je niet de prijs betalen van een zeer fraaie maar net iets onder.(zeer fraai min)
Terwijl anders moest je hem verkopen gaan ze je munt eerder bij de kwaliteit Fraai plus plaatsen.
Veel munten zweven tussen de verschillende kwaliteiten kan ook niet anders.
Maar een verzamelaar zit meestal met zwaar verlies als hij ze terug wilt verkopen.
Tip: als de munt een portret heeft kijk goed naar het haar of baard zie je haartjes nog staan en je ziet nergens anders ernstige slijtage of schade,
dan heb je maken met een betere kwaliteit.( op een zeer fraai munt mag best een krasje op staan maar geen groef of gatje).
groeten luc.

er zullen waarschijnlijk nog verzamelaars van het koninkrijk Nederland op jou foto reageren, die mensen zullen jou nog betere tips geven
over de kwaliteiten bij moderne munten.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor emikoop » 06 Feb 2016, 00:23

wat schat jij dat de waarde is van deze munt?
emikoop
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor LUC » 06 Feb 2016, 10:39

Sorry maar dit is mijn verzamelgebied niet.
ik zelf kan daar geen prijs op plakken (geen ervaring mee) :?
dit moet een andere lezer van je topic doen.
een beetje geduld er zal wel iemand op reageren.
groeten luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor janssenfrank » 06 Feb 2016, 11:05

Ik verzamel meer dan 20 jaar munten en nog steeds vind ik het graderen van munten heel moeilijk. Er zit altijd een persoonlijk tintje aan een beoordeling. De een vind dit mooi en de ander dat. De een let hierop en de ander daarop. Bovendien zal een koper een munt eerder wat lager graderen (en zo een lagere prijs willen betalen) en een verkoper juist een munt iets hoger graderen, zodat de munt duurder wordt.

Zelf probeer ik details van de munt te zoeken. Hoe beter dat die zijn, hoe beter de munt in het algemeen is. Natuurlijk: als je een Willem I gulden neemt (zoals de jouwe) met prachtig scherp haar, een duidelijke wenkbrauw en een gedetailleerd muntmeesterteken, dan mag je de munt Pr noemen. Tenzij er in het muntveld ergens een flinke kras zou zitten. Dan gaat hij in één klap naar Zf. Andersom, als je een munt hebt waarbij de details al iets minder worden, maar die verder gewoon mooi en egaal gesleten is, dan is die munt net zo zeer Zf als die scherpe munt met die diepe kras.

Verzamelaars willen ook goed naar de randen kijken. Zeker bij grote en dikke munten, zoals de vooroorlogse rijksdaalders. Als munten op elkaar vallen, krijg je putjes en deukjes, maar ook de randen deuken in. Persoonlijk stoort mij dat iets minder, maar er zijn verzamelaars die een randdeukje een munt meteen laten zakken van ZF naar F.

Nu zijn koninkrijksmunten doorgaans geslagen met veel detail, maar bij proviniale munten wil dat wel eens tegenvallen. Dan kan een munt met minder detail toch een hogere kwaliteit zijn.

Zelf heb ik eens getwijfeld bij een rijksdaalder 1943D. Ik vond hem zo vlak uitzien dat ik me afvroeg of de munt wel echt was. Toen heb ik hier op het forum gevraagd, en het bleek dat de Amerikaanse munten met minder reliëf werden geslagen. Dat moet je dus wel even weten. Weet dus hoe een mooie munt eruit hoort te zien.

Patina is altijd moeilijk. De één vindt het mooi, de ander wil een originele kleur. Ik zeg: een mooi patina is niet lelijk.

Wat Luc zegt: met het verzamelen van munten in een lagere kwaliteit is niks mis. Als de prijs goed is en je vindt de munt mooi genoeg: gewoon doen.

Ik heb eens een verzamelaar gezien die een Willem I cent had die helemaal FDC was. Hij was er zo blij mee, maar ik had die munt niet eens willen hebben. Waarom niet? Ik vind dat munten geleefd mogen (moeten) hebben. Die cent is 200 jaar oud. Die hoort van hand tot hand te zijn gegaan om bij de bakker een krentenbol te kunnen kopen.

Kortom: munten graderen is lastig, door alle persoonlijke voorkeuren. Maar wees objectief. Kijk naar een mooie munt (zoals hij hoort te zijn) en zoek naar details.

Wat betreft je laatste vraag: de waarde van de Willem I gulden. Ik zeg ook F/ ZF. De catalogus zegt dan tussen de € 90 en de € 180 (MA 2015). Maar in de praktijk is dat veel minder. In de praktijk doet een ZF munt ca. € 100,- en een F munt € 50,-.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Koevoets numismatics » 06 Feb 2016, 12:05

Normaal gezien ben ik strenger in het graderen dan de meesten hier, maar ik wil hier toch wel een kanttekening plaatsen. Hoewel de foto's niet overdreven scherp zijn meen ik toch flink wat detail in de manen van de leeuw te zien en kun je de vingers van de klauw onderscheiden.

Daarom zou ik deze toch minimaal op zeer fraai willen waarderen.

Ik denk dat een verzamelaar hier met plezier 125 Euro voor neerlegt.
Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Berichtdoor janssenfrank » 06 Feb 2016, 14:47

Koevoets numismatics schreef:Normaal gezien ben ik strenger in het graderen dan de meesten hier, maar ik wil hier toch wel een kanttekening plaatsen. Hoewel de foto's niet overdreven scherp zijn meen ik toch flink wat detail in de manen van de leeuw te zien en kun je de vingers van de klauw onderscheiden.

Daarom zou ik deze toch minimaal op zeer fraai willen waarderen.

Ik denk dat een verzamelaar hier met plezier 125 Euro voor neerlegt.

ik kan geen vingers zien... misschien ligt het aan mijn beeldscherm of gewoon aan mijn eigen ogen. Minimaal ZF zou ik niet willen zeggen, hooguit gewoon ZF.

Het is in ieder geval geen slechte munt, maar ik zou het maximale wat ik eraan zou uitgeven op € 100,- zetten.

Dit is geen aanval op jou, Jan; maar slechts mijn eerlijke mening. En het geeft meteen aan jou lastig graderen is. Jij bent een oude rot in het vak, maar ik vind mezelf ook niet bepaald een groentje. En toch zijn we het niet helemaal eens.

Ik vind dat ook weer de charme van het verzamelen. Op een beurs had er nu een "afpingelspelletje" kunnen ontstaan. En dan is het maar zien wie de langste adem heeft. Een verkopende handelaar wil zeker zijn winstmarge een beetje op peil houden, een verkopende verzamelaar wil zeker geen verlies maken, maar als koper zou ik hoe dan ook de munt laten liggen en nog even verder kijken als een prijs niet bevalt.
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 06 Feb 2016, 17:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor janssenfrank » 06 Feb 2016, 15:03

Nog even terug naar het begin van dit topic het schoonmaken van munten. Hier wil ik ook nog even voor waarschuwen. Het kan verleidelijk zijn een munt een badje te willen geven, maar het is onvoorspelbaar hoe de munt eruit gaat komen. En ik heb het ook wel eens gedaan, maar in 9 van de 10 gevallen had ik spijt.

Als je toch echt wil gaan schoonmaken, probeer dan in eerste instantie de meest milde manier. Een zilveren munt kun je laten weken in wat water met een beetje dreft en een koperen munt kun je insmeren met zuurvrije vaseline. Vooral heel goed naspoelen naderhand.

Wees extra voorzichtig met chemische middeltjes. Ook al haal je ze gewoon bij de supermarkt en lijken ze onschuldig, het blijft chemisch spul en het kan dieper op een munt inwerken dan de bedoeling is.

En de absolute no-no is natuurlijk "mechanisch geweld". Zelfs het zachtste poetsdoekje geeft krassen en dat blijf je altijd terugzien op een munt.

Iemand zei eens tegen me: als je wil gaan poetsen, poets dan maar je tanden. greeny
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor emikoop » 06 Feb 2016, 17:07

ik heb een bod van 112 euro gekregen op marktplaats,
na jullie berichten te hebben gelezen vind ik dat een goed bod!
bedankt voor jullie reacties ze zijn zeer leerzaam!!

tnx
emikoop
Nieuw lid
Nieuw lid

Volgende

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden