diameter verschillen gouden tientje?

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: C.vanderLey

diameter verschillen gouden tientje?

Berichtdoor jori1955 » 10 Jan 2016, 15:55

Hallo

weet iemand of er bij gouden tientjes afwijkingen zijn bij de diameter?
normaal zijn ze allemaal 22,5 mm en ik heb ze allemaal in dezelfde capsule's zitten en heb een nieuwe munt aan de verzameling toegevoegd en die past er niet in.

alle kenmerken zijn perfect en het gewicht is perfect.
het lijkt alsof aan een kant de kartelrand wat hoger staat en een kant dus iets platter is.

het gewicht en de dikte zijn dus ook in orde.
ben gewoon nieuwsgierig of een gouden tientje ook verkeerd tussen de pers kan hebben gezeten en of dit bekent is bij enige mensen hier op het forum.
jori1955
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay: http://

Re: diameter verschillen gouden tientje?

Berichtdoor jori1955 » 10 Jan 2016, 16:15

ik zal de foto plaatsen en de munt is gekocht bij een vertrouwde verkoper die garandeert dat ie echt is en alle muntmeestertekens zijn perfect en de leeuw in het wapen is van zeer goede kwaliteit alles wijst op echt.
alleen die diameter is mij vreemd.

mijn eigen 1897 munt is ook fractioneel groter en past net in de standaard capsules van 22,5 mm die ik heb alleen deze 1898 past er dus niet in .
het enige wat ik kan bedenken is dat ie scheef tussen de pers heeft gezeten minimaal misschien en daardoor wat afwijkt in diameter.
ik heb begrepen dat er boxen waren van de munt ...goud van weleer...waar rubberen ringen in de originele bij de box behorende capsule's zaten en of die nu voor het opvangen van diameter verschillen zijn of voor het niet kunnen schuiven van de munten laat ik even in het midden.

ik ben benieuwd of iemand gouden tientjes bezit die dus groter zijn dan 22,5 mm.
en of iemand weet of het kan dat ze niet perfect toch uitgegeven zijn.

ik meen zelf dat aan 1 kant de dikte minder is dan aan de overliggende kant.
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
jori1955
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor C.vanderLey » 10 Jan 2016, 21:28

Leuk, klein misslagje, het muntplaatje heeft er niet geheel recht onder gezeten.
Zou hem zeker houden.

Groeten, Cor.
Gebruikers-avatar
C.vanderLey
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor jori1955 » 10 Jan 2016, 21:46

hallo cor

ik neem aan dat je dus ook denkt dat het net even fout is gegaan bij de productie.
wat ik ook al dacht.

ik doe hem zeker niet weg.
het was de laatste die ik nog nodig had om de set van de wilhelmina tientjes vol te krijgen ( uiteraard behalve de 2 eerste wilhelmina jaren...iets te duur...)

en een mooie munt in zeer goede staat.
alleen dat ie bijna 22,9 mm was kon ik niet goed rijmen.

gr john
jori1955
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor jori1955 » 18 Jan 2016, 14:44

ik heb nog wat meer plaatjes en je kunt zien als je op 4 verschillende plekken meet dat de dikte inderdaad aan 1 kant dunner is dan aan de andere kant.
ook is er tijdens de persing niet overal evenveel druk geweest.
de letter E van pander is niet perfect en de D schijnt iets naar boven zijn gegaan.
kan allemaal door het scheef zitten zijn gekomen.

leuk dat je zoiets pas tegenkomt als je de munt in een capsule wilt stoppen.
met het oog zie je beduidend minder als zo groot uitvergroten op een foto.
dan lijkt het net of er een schaaf langs geweest is......
maar ook de leeuw is nog met het blote oog mooi en goed te zien.
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Laatst gewijzigd door jori1955 op 18 Jan 2016, 17:24, in totaal 2 keer gewijzigd.
jori1955
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor jori1955 » 18 Jan 2016, 14:48

nog 2 plaatjes
die konden niet meer in de vorige post

deze munt is dus zo op het eerste gezicht alleen te groot qua diameter.
maar als je echt goed gaat kijken zit er dus een dunne en dikke kant aan.
ook de druk is niet op alle plaatsen gelijk geweest.

verder kan ik zelf heel weinig vinden over afwijkende echte gouden tientjes.

de muntjes vanaf 1911 zijn allemaal mooi 22,5 mm en die schijnen met betere nauwkeurigere persen gemaakt te zijn.

als ik goed gelezen heb zijn deze tientjes gemaakt in 1900 en het jaar was 1898.
maar die pers was nog geen automaat in die tijd zo heb ik begrepen.
jori1955
Aankomend lid
Aankomend lid

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden