Weet iemand wat dit is??

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

Weet iemand wat dit is??

Berichtdoor Kees22 » 31 Okt 2014, 20:27

Afbeelding Afbeelding
Een vriend had een munt of penning, maar geen idee waar het ding vandaan komt.
Aan de kant van de tempel staan links- en rechtsonder een Arabische m (links gespiegeld!), in het tweede vak staat Mohammed en in het derde vak vanaf links staat bovenin Allah en daaronder het getal 1780 of 1280 of 1380. Boven de tempel staat van rechts naar links eerst een i, dan lijkt er een s of sj te staan, dan ?? en tenslotte een n. Wat er links van de tempel staat, is onduidelijk.
Het hoofd aan de andere kant lijkt opgebouwd uit letters en woorden, waaronder herhaaldelijk het woord Allah. De figuur aan de rechterkant is de aanhef van elk koranvers: be-esm Allah al-rahman al-rahiem. (In naam van Allah, de barmhartige de goedertierene).

Ik betwijfel of het een munt is, want ik zie nergens een aanduiding van een waarde. En eigenlijk ook niet zo duidelijk van een stad of land. Maar dat kan natuurlijk versleten zijn.
Mijn vriend komt zelf uit Iran en we kennen mensen uit de Arabische wereld, maar het doet hen ook niet denken aan iets met een religieuze of liturgische betekenis, zoals bijvoorbeeld een rozenkrans of zo.

Het materiaal lijkt gewoon koper of brons, dus ook niet echt speciaal.
Iemand enig idee??
Kees22

Re: Weet iemand wat dit is??

Berichtdoor Melcoins » 06 Nov 2014, 22:01

Mooi die kalligrafie, Kees22. Niemand reageert dus ik schrijf wat het eerst bij mij op kwam.
Zou tempel/moskee, "IS...N" en Iran, 'Isfahan' kunnen zijn. Zou dit links gespiegeld kunnen zijn, net zoals de M? Ik kan het niet teruglezen van de scan.
Zit er een halve maan met ster op de tempel. Dat doet mij aan Turkije denken. IStaN - bul??
Shia geven elkaar penningen met "be-esm Allah al-rahman al-rahiem".
Met een tempel doet het meer aan een pelgrims-penning denken.
Dus meer vragen dan antwoorden. Misschien zet het je op een goed spoor.

Melcoins

PS Bedenk dat de jaar AH SH AD kan zijn. Wat ligt dan voor de hand?
Melcoins
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor Kees22 » 28 Jun 2017, 20:09

Kees22 schreef:Afbeelding Afbeelding
Een vriend had een munt of penning, maar geen idee waar het ding vandaan komt.
Aan de kant van de tempel staan links- en rechtsonder een Arabische m (links gespiegeld!), in het tweede vak staat Mohammed en in het derde vak vanaf links staat bovenin Allah en daaronder het getal 1780 of 1280 of 1380. Boven de tempel staat van rechts naar links eerst een i, dan lijkt er een s of sj te staan, dan ?? en tenslotte een n. Wat er links van de tempel staat, is onduidelijk.
Het hoofd aan de andere kant lijkt opgebouwd uit letters en woorden, waaronder herhaaldelijk het woord Allah. De figuur aan de rechterkant is de aanhef van elk koranvers: be-esm Allah al-rahman al-rahiem. (In naam van Allah, de barmhartige de goedertierene).

Ik betwijfel of het een munt is, want ik zie nergens een aanduiding van een waarde. En eigenlijk ook niet zo duidelijk van een stad of land. Maar dat kan natuurlijk versleten zijn.
Mijn vriend komt zelf uit Iran en we kennen mensen uit de Arabische wereld, maar het doet hen ook niet denken aan iets met een religieuze of liturgische betekenis, zoals bijvoorbeeld een rozenkrans of zo.

Het materiaal lijkt gewoon koper of brons, dus ook niet echt speciaal.
Iemand enig idee??
Kees22

Berichtdoor Kees22 » 28 Jun 2017, 20:11

Mijn vriend werd laatst wakker met de vraag, of er al iets meer bekend was over deze penning/munt.
Dus bij dezen een herkansing.

We zijn zeer benieuwd.
Kees22

Berichtdoor Melcoins » 28 Jun 2017, 21:05

Kees22 schreef:Mijn vriend werd laatst wakker met de vraag, of er al iets meer bekend was over deze penning/munt.
Dus bij dezen een herkansing.

We zijn zeer benieuwd.

Hello,

Ja deze is ten onrechte uit beeld geraakt. Is het mogelijk om tenminste van de tempel zijde een betere foto te krijgen??

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

eBay: http://

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden