2 rijksdaalders Willem

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

2 rijksdaalders Willem

Berichtdoor kimji » 01 Jul 2013, 21:18

Goedenavond,
Ik ben nieuw hier op het forum, vanuit de familie heb ik een tijd geleden een muntencollectie bekomen, het meeste zit in albums met een index, alle munten in houdertjes, daar kom ik wel uit. Maar een aantal munten was los en daar heb ik nu een vraag over. Er zitten 2 oude rijksdaalders bij die er vreemd uitzien - er zit een soort aanslag op. Nu is mijn ervaring met munten, ehm, nul. Dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik ben bij een juwelier geweest die ook in munten deed, die wilde direct de hele collectie wel kopen voor een te bescheiden prijsje, dat doen we dus niet, dus ben ik maar online gaan zoeken en zo kwam ik op dit forum. Wie kan iets over deze 2 rijksdaalders roepen, zijn ze fake, echt, eventuele waarde? Alvast bedankt.

De 1e, exact 55 gram, 38,5 mm in doorsnee:
Afbeelding
Afbeelding

en de 2e, exact 55 gram, 38,5 mm in doorsnee::
Afbeelding
Afbeelding
kimji
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Re: 2 rijksdaalders Willem

Berichtdoor MuntenZwolle » 01 Jul 2013, 21:32

Mijn inziens zijn deze twee munten zo nep als het maar kan zijn
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
Gebruikers-avatar
MuntenZwolle
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor Robin » 01 Jul 2013, 21:38

Veel valser kan het niet.. Ze horen 25 gram te zijn en 38 mm.
De koperkleur komt er zelfs doorheen..
Goedkope indonesische kopieen gemaakt voor de toeristenmarkt..

viewtopic.php?f=83&t=5330&p=48262&hilit=1842+rijksdaalder#p48262

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor Dick » 01 Jul 2013, 21:38

zo te zien is het zilverlaagje eraf gesleten en komt de koper er doorheen, vals dus.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Gebruikers-avatar
Dick
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor kimji » 01 Jul 2013, 21:40

Bedankt voor jullie reacties. Ik had al zo een vermoeden. Mag je zoiets hebben / verkopen? Heeft het überhaupt verkoop waarde?
Ik denk dat dit ook de reden is dat deze munten los in een zakje zaten ipv netjes in munthouders in de albums, haha.
kimji
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 01 Jul 2013, 21:43

Je mag het volgens mij zeker hebben en ook verkopen, maar dan niet als zijnde een echte munt. Dus als je het op markplaats zou zetten, moet je er wel bijzetten dat het vervalsingen zijn, anders krijg je waarschijnlijk gedonder met de koper.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor kimji » 01 Jul 2013, 22:01

hoihoi,
dat spreekt voor zich, zoals mijn moeder vroeger al zei, eerlijk duurt het langst maar geeft je wel een warm gevoel van binnen. Daarom wil ik het ook eerst verifiëren hier :-)
Bedankt allemaal voor de tips! Morgen zal ik nog eens wat dingen posten - hoop dat ik weer zo vriendelijk raad krijg! Ik voel me in elk geval welkom hier.
Groet en een fijne avond,
Kimji
kimji
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor mmmunten » 02 Jul 2013, 09:23

Ook vervalsingen worden gespaard, maar zijn (uiteraard) niet zoveel waard. Zelf heb ik ooit op een veiling een valse gulden verkocht waar het gietstuk nog aan zat. Er werd toen 80 euro voor geboden! Zelf spaar ik ook vervalsingen en replica's ter referentie en om ze te leren herkennen, voornamelijk van gouden tientjes, maar ik heb ook valse 3-guldenstukken en rijksdaalders.

Ik ben benieuwd naar je andere munten...
Gebruikers-avatar
mmmunten
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden