Onduidelijke dollar?

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: grivnagozer

Onduidelijke dollar?

Berichtdoor Edwinveneman » 19 Jun 2013, 12:47

Goedendag,

Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de munt die op de foto's staan? De foto's heb ik, als het goed is, aan dit bericht toegevoegd...

Voor zover ik weet is dit een soort Amerikaanse dollar maar een aantal punten kloppen niet.
De Coronet Head staan op de achterzijde evenals het jaartal 1831. Het jaartal twijfel ik aan. Het lijkt of hiermee geknoeid is.
Ook staan er maar 12 sterren rondom de Coronet Head in plaats van 13.

Aan de voorzijde is de American Eagle te zien (wel wat versleten) maar hierop mis ik een waarde-aanduiding. Ook staat er een Nederlandse tekst rondom: "De koperslager is" en de rest is voor mij onduidelijk te lezen. Het lijkt op Samn Bangtt, of zoiets. De "s" in de tekst is vervangen door een "z".

De munt is iets groter dan een 2 euro muntstuk.

Op het internet kan ik hierover niets vinden. Kan iemand mij hiermee op weg helpen.

Bij voorbaat dank.

Edwin Veneman Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Edwinveneman
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Re: Onduidelijke dollar?

Berichtdoor Jan W » 19 Jun 2013, 15:22

Apart geval. Het zogenaamde type Coronet werd pas vanaf 1838 ingevoerd en tot begin 19de eeuw gebruikt. Het jaartal kan dus ook 1881 zijn.

Kun je een scherpere foto plaatsen van de achterzijde met de arend (en graag rechtop, dat leest gemakkelijker)? Wellicht zijn dan ook de laatste letters te interpreteren.

In ieder geval een stukje huisvlijt, wellicht van een Nederlander die de oversteek maakte?
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor grivnagozer » 19 Jun 2013, 17:53

geen huisvlijt, duidelijk vals.
Gebruikers-avatar
grivnagozer
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Ukraine Ukraine 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 19 Jun 2013, 18:17

Jan W schreef:Het zogenaamde type Coronet werd pas vanaf 1838 ingevoerd en tot begin 19de eeuw gebruikt.

Eeh, ik bedoel hier tot begin 20ste eeuw natuurlijk :oops:

Met huisvlijt bedoel ik trouwens ook dat het geen echte munt is maar dat het een stukje particulier maakwerk lijkt. Maar door de Nederlandse tekst op een Amerikaanse munt wordt het wel een bijzonder object. Lijkt me niet echt gemaakt om als vals exemplaar in omloop te brengen. Hopelijk volgt er nog een grotere en scherpere foto.
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor Edwinveneman » 19 Jun 2013, 21:25

Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Ik zal morgen een aantal nieuwe foto's maken met een "echte" camera.

Overigens begrijp ik niet waarom iemand een munt wil namaken wat overduidelijk geen dollar o.i.d. is.
Wat het wel is, is voor mij tot nu toe een raadsel.
Edwinveneman
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor Edwinveneman » 20 Jun 2013, 07:09

Goedemorgen,

Bij deze een aantal nieuwe foto's, met en zonder flits genomen.
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

Volgens mij is de naam Samat. De achternaam is mij nog onduidelijk. Mischien Bangit of Bangil. Deze naam zie ik vooral veel voorbijkomen in het verre oosten.

Met vriendelijke groet,
Edwin Veneman Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Edwinveneman
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Berichtdoor grivnagozer » 20 Jun 2013, 08:59

Bijgaand een link naar de mogelijke oorsprong van dit product, want koperslager als vermeldt bij de adelaar is een oud beroep. En Bangil is een plaats bij Pasoeroean op Java, dat weet ik dan weer van de Indische postzegels. Het wemelde van de suikerrietplantages, dus het kan een plantagemunt zijn, en daar is Koenmunten weer verzot op.

http://blog.seniorennet.be/renepersijn2 ... .php?ID=78

Wanneer Wilhelmus een koperslager was alsmede hoefsmid, betekent dit dat er altijd wat inlandse helpertjes hebben rondgewandeld om het vak te leren, dus als het geen plantagemunt zou kunnen zijn, dan zou het nog een meesterproef kunnen wezen, waarbij als "examen" een leerling een object kreeg met de opdracht om na te maken. Het montagespoor op de rand is dan ook te verklaren.

Voorts naar Gasthuisstraat Horst..

koperslagersmuseum Horst.jpg
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 20 Jun 2013, 09:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
grivnagozer
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Ukraine Ukraine 
eBay:

Berichtdoor Edwinveneman » 20 Jun 2013, 09:17

Dank voor de reactie, grivnagozer.
Weer een stapje verder. Ik ga maar eens rondneuzen naar plantagemunten. En op zeno.ru zijn genoeg foto's te vinden voor vergelijkingsmateriaal.
Alle extra hulp is nog steeds van harte welkom.
Edwinveneman
Aankomend lid
Aankomend lid

eBay:

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden