zilveren 10 gulden munt willem 1

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.

zilveren 10 gulden munt willem 1

Berichtdoor mariska123 » 14 Jun 2013, 20:10

Ik heb een munt van mijn oma jaren geleden gekregen van koning Willem 1 uit 1823. Deze is zilver en er staat 10 gulden op. Ik kan geen vervalsing vinden maar op internet bestaat deze munt helemaal niet. Ik hoor graag wat jullie ervan denken. Afbeelding Afbeelding
mariska123

Re: zilveren 10 gulden munt willem 1

Berichtdoor mariska123 » 14 Jun 2013, 20:57

Niemand?????
mariska123

Berichtdoor Munthunter » 14 Jun 2013, 21:32

Oeh sorry Mariska dat we even lagen te dutten, het is immers weekend... :zzzz:

Maar de afbeeldingen geven mij geen duidelijk beeld wat je in huis hebt. Kun je wat scherpere afbeeldingen plaatsen en graag wat minder omgeving.

Op het eerste oog heb ik het idee dat dit een valse is, omdat deze nooit geslagen is en als het een tien gulden zou zijn dan moet het toch echt een gouden zijn, geslagen in Utrecht... ;)

Dus op het tweede oog ook net zo vals het gebit van mijn oma.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor mmmunten » 15 Jun 2013, 08:12

Zo op het eerste gezicht lijkt het een zilveren replica van een gouden tientje in een draagrand voor aan een ketting. Maar eerder nog denk ik aan een aangepaste gulden, want bij echte tientjes kijkt Willem I naar links en hier kijkt hij naar rechts. Ook is de 10 afwijkend qua lettertype en lijken er slijpsporen onder het wapen te staan waar bij de gulden "100 C." staat. Bij de nog grotere 3 guldenmunt staat niets onder het wapen. Van die munt zijn veel valse exemplaren gemaakt.
Betere foto's kunnen helpen. De maat kan uitkomst bieden. Kun je de munt even opmeten en wegen?

Mocht je hem van de hand willen doen dan heb ik interesse ivm. mijn verzameling replica's en vervalsingen van 10-tjes.
Gebruikers-avatar
mmmunten
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor mariska123 » 15 Jun 2013, 11:39

Foto van dichtbij lukt niet want dan zie je niks meer op de munt. Onder het wapen is volgens mij niets weggeslepen zie geen ongebruikelijke sporen. Ik ben ook al in contact met het muntenmuseum en hopelijk krijg ik daar snel antwoord van. KNM heb ik ook al contact mee gehad en ook hun vinden het een aparte munt omdat hij er niet nep uitziet. Dus hun zijn het ook aan het uitzoeken. Is er niemand anders die zo'n munt heeft dan? Weet niet hoe zwaar hij is maar is ong net zo groot als een 0,50 eurocent.
mariska123

Berichtdoor Munthunter » 15 Jun 2013, 11:44

Hoi Mariska,

Hij zal de afmeting hebben van een gouden tientje. Ik vind hem er toch wel verdacht nep uitzien. Boven op het overduidelijke feit dat deze munt niet bestaat, begrijp ik niet wat de KNM nog uit wil zoeken.

Ik ga er van uit dat dit een vervalsing is uit de omgeving China en omstreken en dat hij eigenlijk een gouden kleur had moeten hebben. Voor een muntenkenner zijn er duidelijk kenmerken dat het geen zuivere koffie is, portret staat andersom en materiaalkeuze en kleur, etc. Je kunt hem nog laten wegen om er achter te komen dat dit exemplaar ook niet het juiste gewicht heeft.

Wil je ons nog wel de 'bevindingen' van de KNM en het muntmuseum doorgeven, ben altijd benieuwd naar hun bevindingen en omschrijvingen.

Uitgebreide informatie over een gouden tientje uit 1823 vindt je HIER Te denken aan gewicht, diameter en achtergrondinformatie. Je ziet dat het portret inderdaad de andere kant op kijkt.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor mariska123 » 15 Jun 2013, 12:33

Ik weet dat hij de andere kant op kijkt maar dat Zou ook moeten met een zilveren munt. Ik zeg niet dat hij echt is maar ook niet nep. Iets wat nog niet gezien is hoeft niet te betekenen dat het niet bestaat. Maar als ik iets hoor laat ik het gelijk weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
mariska123

Berichtdoor Munthunter » 15 Jun 2013, 12:44

mariska123 schreef:Ik weet dat hij de andere kant op kijkt maar dat Zou ook moeten met een zilveren munt. Ik zeg niet dat hij echt is maar ook niet nep. Iets wat nog niet gezien is hoeft niet te betekenen dat het niet bestaat. Maar als ik iets hoor laat ik het gelijk weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Dat is niet waar hoor. Volgens de Nederlandse Muntwet kijkt elk staatshoofd de tegengestelde richting dan die van zijn voorganger. Zo kijkt Willem I naar rechts, Willem II naar links, Willem III naar rechts, enzovoorts. Dit is onafhankelijk van de denominatie of materiaal van de munt.

Daarnaast is bekend welke munten er geslagen zijn en betreft het hier zeer zeker geen officiële uitgifte en kun je vrijwel zeker voor 99% zeggen dat het een vervalsing is van een vervalser die niet al te grondig zijn vooronderzoek betreffende de munt uitvoerde. Kortom 10 gulden zilver is nooit geslagen met de beeldenaar van Willem I daar op. Dat deze munt bestaat is een feit, want jij hebt er 1, maar er zijn ook euro's met daarop een 0 in plaats van een 1 of een 2, wat niet wil zeggen dat deze euro niet zal bestaan... Dat is dus ook een valse, namaak, danwel een grapje.

Gr. Jeroen
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Robin » 15 Jun 2013, 12:59

Munthunter schreef:
mariska123 schreef:Ik weet dat hij de andere kant op kijkt maar dat Zou ook moeten met een zilveren munt. Ik zeg niet dat hij echt is maar ook niet nep. Iets wat nog niet gezien is hoeft niet te betekenen dat het niet bestaat. Maar als ik iets hoor laat ik het gelijk weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Dat is niet waar hoor. Volgens de Nederlandse Muntwet kijkt elk staatshoofd de tegengestelde richting dan die van zijn voorganger. Zo kijkt Willem I naar rechts, Willem II naar links, Willem III naar rechts, enzovoorts. Dit is onafhankelijk van de denominatie of materiaal van de munt.

Daarnaast is bekend welke munten er geslagen zijn en betreft het hier zeer zeker geen officiële uitgifte en kun je vrijwel zeker voor 99% zeggen dat het een vervalsing is van een vervalser die niet al te grondig zijn vooronderzoek betreffende de munt uitvoerde. Kortom 10 gulden zilver is nooit geslagen met de beeldenaar van Willem I daar op. Dat deze munt bestaat is een feit, want jij hebt er 1, maar er zijn ook euro's met daarop een 0 in plaats van een 1 of een 2, wat niet wil zeggen dat deze euro niet zal bestaan... Dat is dus ook een valse, namaak, danwel een grapje.

Gr. Jeroen

Dan ben je toch niet helemaal juist geïnformeerd.. de vorst kijkt op zijn/haar gouden munt de andere kant op, als op zijn/haar zilveren munt..
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor willemo » 15 Jun 2013, 14:12

Ik heb ooit informatie tot mij gekregen dat deze naslagen van latere oorsprong zijn uit de jaren 70 of zelf 80-en jaren. Een vader en zoon die een aantal van deze fantasie-replica's hebben gemaakt. Ze hebben hiervoor zilveren naslag gouden tientjes gebruikt.

zo ben ik zelf paar keer de 10 gulden wilhelmina lang haar tegen gekomen kan helaas even geen afbeelding vinden...
Hostis Honor Invidia
Gebruikers-avatar
willemo
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor mmmunten » 15 Jun 2013, 18:19

Het gouden tientje is 22,5 mm in doorsnede. Dit is ongeveer de maat van het 20 eurocent muntstuk. De 50 eurocent is duidelijk groter (24,25 mm).

Ik heb een redelijk grote verzameling 10 gulden replica's en er is een serie van Het Nederlands Munthuis van verguld zilver die maar iets groter is (+/- 26 mm) dan een 50 eurocent stuk. Die serie volgt echter wel de kijkrichting en lettertypes van de originele gouden tientjes.

Op de foto's het helaas niet goed te zien, maar het lijkt alsof de palmtak als muntmeesterteken is gebruikt en de mercuriusstaf als muntteken. De gebruikelijke combinatie in deze periode is echter fakkel + mercuriusstaf voor Utrecht of palmtak + B voor Brussel. Kun je nog een foto proberen? Edit: gebruik de Macro-stand (tulpje) van je toestel voor betere dichtbij foto's.

De guldens van de Willems en Wilhelmina zijn +/- 28 mm en die van Juliana en Beatrix +/- 25 mm. Het lijkt dus inderdaad niet een aangepaste gulden, maar ook geen naslag van een gouden tientje. Wellicht is het inderdaad een moderne pseudo-replica. De zilveren halve gulden van Willem I is 24 mm in doorsnede (vrijwel de 50 eurocent), dus misschien is die gebruikt door de replica-makers? Ik ben erg benieuwd naar je verdere bevindingen.

Nb. de traditie is inderdaad dat de kijkrichting wisselt per vorst en bij goud anders is dan bij zilver. Het idee daarbij is naar ik vernam dat ze hun voorganger niet in de nek kijken. In de praktijk blijkt het bij het goud niet heel consequent gedaan, bij het zilver wel. Ik heb eea. even nagezocht. Hieronder een kort overzichtje van de kijkrichting bij de verschillende vorsten op de guldens:
Lodewijk Napoleon - links bij goud, rechts bij zilver
Keizer Napoleon - links bij goud, rechts bij zilver
Willem I - links bij goud, rechts bij zilver
Willem 2 - rechts bij goud, links bij zilver
Willem 3 - links bij gouden negotiepenning, rechts bij gouden tientjes, ook rechts bij zilver
Wilhelmina (lang haar) - links bij goud, ook links bij zilver
Wilhelmina (als koningin) - rechts bij goud, links bij zilver
Juliana - rechts bij zilver, ook rechts bij 50, 100, 200, 300 gulden goud Ned.Ant.
Beatrix - links bij zilver (naar rechts op muntzijde 50 gulden 1998), ook links bij 5 en 10 gulden goud Ned.Ant. 1980

Nb. Bij de zilveren 5 euro en gouden 10 euro munten kijkt Beatrix zo'n beetje alle kanten op te kijken, maar blijkt er toch een sterke voorkeur voor de blik naar links. Bij de koningsmunt en het eerste tientje van Willem-Alexander kijkt hij lichtjes naar rechts.

@WillemO: was dat een replica volgens het gouden tientje van Wilhelmina qua maat en ontwerp? Ik heb op marktplaats wel eens een zilveren replica gezien, van dezelfde lelijke kwaliteit als de vele goud/messingkleurige varianten met "copy" in de kroonband, een dikke rand en ontbrekend munt/muntmeesterteken.
Laatst gewijzigd door mmmunten op 16 Jun 2013, 08:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mmmunten
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor willemo » 15 Jun 2013, 19:34

tientje.jpg
(tiny upload werkt niet dus voor even via de oude manier)

is precies zoals dit tientje maar dan van Wilhemina
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Hostis Honor Invidia
Gebruikers-avatar
willemo
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor mmmunten » 15 Jun 2013, 19:50

Op deze manier had ik 'm nog niet eerder gezien. Is deze vermaakt tot een doosje ofzoiets?
Gebruikers-avatar
mmmunten
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor willemo » 15 Jun 2013, 20:14

ja deze is gebruikt om een doosje te maken...
Hostis Honor Invidia
Gebruikers-avatar
willemo
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor mariska123 » 16 Jun 2013, 18:50

Ik heb eindelijk een mail terug gehad van het Numismatic Department waarin staat dat de munt toch een replica is en dat de munt verder alleen een curiositeit blijft. Dus....... jammer maar het is niet anders. Wel jammer dat ik nog steeds niets verder weet over de munt alleen dan dat het een neppert is. Hopelijk krijg ik ook snel antwoord van het muntenmuseum. Misschien hebben hun deze munt wel al een keer gezien en kunnen ze mij er iets over vertellen.
mariska123

Volgende

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden