Taxatie muntrol 2,5 cent

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: koenmunten, Arjena3, Marten van Leerdam

Taxatie muntrol 2,5 cent

Berichtdoor mint » 13 Apr 2013, 20:05

Kan iemand mij misschien iets meer over deze muntrol van 2,5 cent (zie foto) vertellen?

- Wat is de waarde ervan?
- Wat is de geschiedenis en het gebruik ervan?
- Als het iets waard is, wat is dan de beste manier om hem te verkopen?

Afbeelding
mint
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Re: Taxatie muntrol 2,5 cent

Berichtdoor Nieuwemunt » 13 Apr 2013, 20:35

Beste mint,

Welkom! Kun je vertellen om welk jaartal het gaat?

Groeten nm
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Gebruikers-avatar
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor mint » 13 Apr 2013, 20:49

Hallo Nieuwemunt!

Ik had bedacht om de rol nog niet open te maken voor ik hier zou posten.
Want ik zie al gebeuren dat jullie dan zouden zeggen: 'Leuke muntrol, alleen jammer dat je hem hebt geopend' :)

Als het voor de prijs verder niks uitmaakt, zou ik hem kunnen openen natuurlijk.

Ik ga er vanuit dat het gaat om de meest recente (en waarschijnlijk ook meest gangbare) 2,5 cent munten.
Mijn vermoeden is dat het ooit gebruikt is in combinatie met gasmeters. Het leuke vond ik dat ze nog compleet in een muntrol zaten.
Ik heb al een paar keer op internet gezocht op muntrollen, maar vind alleen maar euro muntrollen. Dus blijkbaar zijn deze dingen
bij vroegere munten een stuk schaarser. Of dat gunstig is voor de prijs weet ik natuurlijk niet, het blijven natuurlijk maar 2,5 cent munten.
Alleen met een leuk, origineel papiertje erom heen dan :)

Mint
mint
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor Jan W » 13 Apr 2013, 20:59

Staat op het plaatje niet 1875 (een niet bestaand jaartal overigens)? Wel een heel leuk object hoor. Misschien zijn het 2,5 centen van één bepaald jaar maar wellicht hebben ze ook een stel 2,5 centen van verschillende jaren bij elkaar in een rol gestopt..

Is er geen mogelijkheid om dit rolletje heel voorzichtig te openen? Wellicht is het anders een idee om met deze muntrol naar MPO te gaan om te kijken wat er mogelijk is en wat de waarde kan zijn.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Jan W » 13 Apr 2013, 21:00

mint schreef:Ik had bedacht om de rol nog niet open te maken voor ik hier zou posten.
Want ik zie al gebeuren dat jullie dan zouden zeggen: 'Leuke muntrol, alleen jammer dat je hem hebt geopend' :)
Mint

:klap: Goede opmerking trouwens :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Robin » 13 Apr 2013, 21:04

ABSOLUUT NIET OPENEN!!!!

Eerst wachten op commentaar van Rtholen..

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor mint » 13 Apr 2013, 21:06

Jan W zei iets waardoor ik merkte dat ik iets volledig overduidelijks gemist had...
Op het stempeltje staat gewoon het jaartal: 1913 nl (dat is op de foto niet goed te zien).
mint
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor mint » 14 Apr 2013, 11:25

Lijkt me dat er niet/nauwelijks mensen zijn die muntrollen sparen.

Al was het maar vanwege het praktsche aspect: hoe bewaar je ze..? Een album voor muntrollen lijkt me niet kunnen.
mint
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor neozion » 14 Apr 2013, 12:04

mint schreef:Lijkt me dat er niet/nauwelijks mensen zijn die muntrollen sparen.

Al was het maar vanwege het praktsche aspect: hoe bewaar je ze..? Een album voor muntrollen lijkt me niet kunnen.

Dat zal je gaan verbazen, ken genoeg numismaten die ze zeker wel sparen.
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor rtholen » 15 Apr 2013, 12:12

Papieren wikkel t.b.v. 2,5 cent stukken.

16 bij 7,7 cm.
Vermoedelijk is de tekst boven de afgebeelde munt:

40 stuks is f 1.-
Uitgave Fa. De Vries & Reeuwijk, Grachtweg 33, Lisse.

Deze muntrolletjes zijn ook bekend met de afbeeldingen van 1, 5 en 10 cent.

Datering rond 1935.
Op de foto een originele geldteller uit mijn verzameling, welke gebruikt werd voor de halve centen t/m gouden 10 gulden stukken. Rechts zo een wikkel met hierop de vierkante stuiver afgebeeld. (Andere wikkels bezit ik wel, doch niet afgebeeld op foto)

Afbeelding
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Robin » 15 Apr 2013, 13:02

Kun je iets zeggen over de zeldzaamheid, de waarde en een advies geven over de behandeling of verhandeling van de muntrol, Ron?

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor mint » 15 Apr 2013, 13:06

Bedankt voor de extra info rtholen!

De tekst "40 stuks is f 1.-" staat sowieso boven het plaatje, dat weet ik zeker. Volgens mij staat dat van die Fa. de Vries er niet op.

Weet je misschien ook nog een antwoord op de volgende vragen?

- Wat voor verzamelwaarde heeft dit?
- Als het uit 1935 komt, is het dan wel waarschijnlijk dat er alleen muntjes van 1913 in zitten? Lijkt me niet dat die geldteller daar onderscheid in kon maken.
- Iedereen die zo'n teller had, kon dus rolletjes maken. Zegt dus niks over de gebruiktheidstoestand van de munten erin?

Even wat extra info over de herkomst van dit rolletje. Het komt uit de erfenis van mijn opa. Hij was vroeger gasopnemer/muntophaler bij het gasbedrijf. In vroeger tijden (totdat gas duurder werd) stopte men 2,5 cent muntstukken in de gasmeter (voor 1/3 kuub gas). Ik kan me voorstellen dat ze van deze rolletjes hadden om te verkopen aan klanten, zodat die genoeg voor de meter geschikte muntjes hadden. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit opgehaalde munten waren en dat die werden ingerold om weer in te leveren bij de bank. Waarom er dan 1913 op de buitenkant van het rolletjes staat weet ik dan niet.

Mint

Edit: ik zie nu ook in je foto dat ik dat van die fabriek alleen maar kan zien als ik hem open zou maken. De tekst staat immers orthogonaal op de andere tekst.
mint
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor rtholen » 15 Apr 2013, 13:21

De wikkel an sich is schaars, ik ken er maar een paar van. Ik heb ze overigens ook alleen maar als ongebruikt velletje gezien.

Ik zou hem dicht laten en aan een liefhebber verkopen. Dat zijn er alleen niet zoveel, iedereen wil veel te graag weten wat er precies in zit en verkiest dat boven de numismatische achtergrond.
Waarde wat de gek er voor geeft, als ik hem niet had, had ik je ongeveer 25 euro geboden.

De afdruk van het muntje op het papier is volkomen willekeurig, dat jaartal heeft geen betrekking op de jaartallen die verpakt zijn.

Klopt, de rolletjes zijn gebruikt om ingeleverde muntstukken opnieuw te verpakken. Dergelijke rollen werden nooit gebruikt voor het verpakken van nieuwe munten. De nieuwe muntjes die de muntpers verlieten, werden bij Rijksmunt verpakt in jute zakken.
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Arjena3 » 15 Apr 2013, 16:50

Ik denk als je deze rol laat veilen dat hij een aanzienelijk meer opbrengt dan het bedrag dat Ron hierboven schrijft

Stuur eens een mailtje naar MPO ik weet zeker dat zij je wel wat kunnen vertellen over de opbrengst die hun verwachten als je deze rol laat veilen.
Gebruikers-avatar
Arjena3
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor willemo » 15 Apr 2013, 17:12

Ik denk dat ron aardig in de goede richting zit. Ik heb vorige jaar deze wikkel voor 7,50 gekocht unc, dus nog wat 2 1/2 centen erbij en klaar is kees.

Immers het is een wikkel zoals Ron beschrijft die niet is uitgeven door de Rijksmunt en de 21/2 centen zijn allemaal gelopen munten. Muntrollen zijn vanuit Rm pas van na 1982
Hostis Honor Invidia
Gebruikers-avatar
willemo
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Volgende

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden