Verzamelaar die (bijna) alles wil verkopen

Starten met het verzamelen van bankbiljetten
Viking42
Aankomend lid
Aankomend lid

Verzamelaar die (bijna) alles wil verkopen

Bericht door Viking42 » 28 nov 2016, 13:37

Hallo beste mensen,

Door een erfenis ben ik nu in het bezit gekomen van een pak bankbiljetten, belgische en duitse (noodgeld).
Op de classeurs waar de biljetten in steken heeft mijn grootvader de naam van J. De Mey vermeld, dit is de catalogus vermoed ik? Deze catalogi zijn jammer genoeg niet met de biljetten meegekomen dus het is haast onmogelijk om een correct beeld te krijgen van de al dan niet waarde van deze biljetten. Op de ene site vragen ze x€ en op de andere aanzienlijk meer/minder terwijl het over hetzelfde biljet gaat, zelfs de staat is dan identiek. Wie kan mij helpen, is er één catalogus waarop ik mij best baseer of hoe ga ik te werk? Jammer dat mijn grootvader ook bankbiljetten verzamelde zou ik bijna zeggen, de gouden en zilveren munten waren in een fractie van de tijd allemaal geïdentificeerd en er een prijs op gekleefd wat niet kan gezegd worden van de biljetten, maar het zij zo. Graag wil ik deze in de mate van het mogelijke zo snel mogelijk verkopen daar ik mij niet echt interesseer in het verzamelen van biljetten. Wie kan me verder helpen? Alvast bedankt.
Mvg Viking42

Aernout
Moderator
Moderator

Re: Verzamelaar die (bijna) alles wil verkopen

Bericht door Aernout » 28 nov 2016, 19:44

Beste,

Vermoedelijk gaat het om een Belgische collectie. Demey was voor in de jaren 70-80 en beetje jaren 90 goed. Echter voor prijzen is dit wat achterhaald.
Voor het noodgeld uit België is dit wat nog hebt: Belgium's Monetary History of the Great War 1914-1918 Catalogue - Alain Debelder.
Voor de munten en Belgische gewone bankbiljetten: Catalogus van Belgische Numismatische Uitgiften - Laurens Aernout.

deze zin "de gouden en zilveren munten waren in een fractie van de tijd allemaal geïdentificeerd en er een prijs op gekleefd" lijkt een beetje op goud/zilverprijs en gewicht.
Wat niet altijd het geval is.

Maar die regel zou ook tellen voor Bankbiljetten. Gezien alles na 1944 is nog inwisselbaar is dus 100Frank = 2,48EUR. (uitgezonderd de 20fr en 50fr biljetten).
Toch eens laten nakijken door een verzamelaar voor je deze inwisselt bij een bank en het goud verkoopt aan een handelaar...

Hopelijk zijn deze tips wat voor u ;)

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 28 nov 2016, 21:10

Als het echt een mooie verzameling is kan je deze laten veilen, een eerste inschatting wordt meestal vrijblijvend afgegeven.

Is de waarde minder dan kan je het zelf via ebay verkopen. Als je daar geen zin in hebt dan is via Koevoets numismatiek een goede optie.

Viking42
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Viking42 » 01 dec 2016, 23:35

Bedankt voor te reageren. Ik ga de 2 door u genoemde catalogi bestellen daar het inderdaad over zowel gewoon als oorlogsgeld gaat, dan weet ik ineens precies wat ze waard zijn. De zilveren en gouden munten blijven in eigen beheer, maar als de zilverprijs nog wat stijgt mogen die munten zonder premium, en dat zijn er toch wel heel wat, misschien wel al de deur uit, toch nog even afwachten :knipoog: . De gouden munten hou ik nog minstens 20 jaar bij die vind ikzelf veel te mooi en ik ben een beetje gek van goud. Een klein stukje van de erfenis heb ik trouwens online geveild via een grote bekende site voor verzamelaars van van alles en nog wat, maar ben dit niet meer van plan door te hoge veilingkosten.
Maar weet er iemand misschien een goede (online?) catalogus voor Duits noodgeld want dat maakt ook deel uit van de grote collectie... :thumb up:

mvg Vik

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 02 dec 2016, 00:52

Viking42 schreef: dan weet ik ineens precies wat ze waard zijn.
Hou wel rekening dat catalogus prijzen een richtprijs is meer bedoeld voor handelaars dan voor verzamelaars.
Dit is mijn persoonlijke ervaring, wat ik hier mee wil zeggen is dit : als je als particulier je munten of bankbiljetten wil verkopen "haastig" lijd je verlies hoe dan ook.
Een handelaar heeft tijd of neemt tijd, je kan hem vergelijken met een visser, hij heeft geduld jij niet en dat weet hij.
Groeten Luc. :D

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 dec 2016, 10:30

Viking42 schreef:Maar weet er iemand misschien een goede (online?) catalogus voor Duits noodgeld want dat maakt ook deel uit van de grote collectie.
Je kunt hier eens kijken: http://www.sammler.com/mz/gswert.htm

Een Duitse handelaar, Tieste, heeft op zijn site ook aankoopprijzen staan. Die liggen een stukje lager dan de catalogusprijzen... :knipoog: http://www.tieste.de/ankauf--.html

Terug naar “Starten met bankbiljetten verzamelen”