Muntenverzameling als investering

Ben je beginnend verzamelaar en weet je niet waar je moet beginnen. Zoek je interessante tips, dan is deze rubriek zeker de moeite waard om even te bezoeken.

Moderator: Munthunter

Volgers: koenmunten, grivnagozer, marksch

Re: Muntenverzameling als investering

Berichtdoor Palmbird » 28 Jun 2015, 14:41

Je kunt zeker 1 oz.munten kopen op dit moment beneden de 20 euro.Bij http://www.goldsilver.be betaal je voor een maple leaf op dit moment 16,39 euro.Je kunt alvast beginnen met een aantal verschillende beneden de 20 euro.Inderdaad ook verzendkosten maar voor alles betaal je bijna verzendkosten ,als je 10 munten koopt komt er per munt 1,10 euro bij.Ik verschil een beetje van mening met Bernard:ik koop liever 10 verschillende goedkopere 1 oz.munten en 1 duurdere.Tja het is een beetje hoe je het ziet.Ik kocht onlangs wel 1O dezelfde (1 oz.Rwanda Buffel )21 euro het stuk omdat ik dacht dat is eens een mooie voor relatief weinig geld.Ik wil wel liefst van alles 1 maar af en toe ga ik voor een paar als het mij een mooie deal lijkt.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay: http://

Berichtdoor llinde » 29 Jun 2015, 09:28

bernard3 schreef:Als je de verzameling als investering wil gebruiken, doe je er in mijn ogen het best aan om de hoogst mogelijke kwaliteit te kopen en alleen zeldzame munten (en dan dus liever één dure munt dan 100 goedkope). Meestal zit de grootste prijsstijging daar, maar er zijn natuurlijk nooit garanties.

Dat heet ook geen investeren meer maar speculeren ;)
Zilveren 1 oz munten kopen is eigenlijk investeren in zilver.
Dat 1 munt een flinke meerprijs heeft mag duidelijk zijn, maar investeren gaat eigenlijk altijd alleen maar met flinke bedragen tegelijk.
Dat geldt overigens niet alleen voor investeren in munten, maar voor investeren in het algemeen.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor bernard3 » 29 Jun 2015, 17:54

Daar heb jij weer een punt, Luit. ;)
Toch zijn 100 of meer maple leafs misschien wel een investering, maar voor mijn gevoel past het dan niet meer onder de noemer 'muntverzameling als investering'. Ook al kun je dit technisch gezien misschien nog een muntverzameling noemen.
Ik hou het denk ik maar bij 'muntverzameling als hobby', dan hoef ik me daar ook geen zorgen over te maken.

Bernard
Gebruikers-avatar
bernard3
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor nikao » 29 Dec 2015, 15:03

Ik ben via de bullion coins bij het verzamelen terecht gekomen eigenlijk. Ik zie die 2 zaken dan ook wel als apart van elkaar en flink verschillend;
- investeren dmv bullion coins, met eventueel wat 'semi-numismatics'. Maar die laatste worden toch meestal gekocht vanwege de verwachting dat de premium omhoog gaat
- verzamelen van munten. Dit mag (en zal ;)) geld kosten
Klein voordeel van het verzamelen is wellicht dat de verzameling (een deel) van de waarde behouden zal, iets wat je bij veel andere hobbies niet hebt ;)
Gebruikers-avatar
nikao
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor Palmbird » 29 Dec 2015, 16:17

nikao schreef:Ik ben via de bullion coins bij het verzamelen terecht gekomen eigenlijk. Ik zie die 2 zaken dan ook wel als apart van elkaar en flink verschillend;
- investeren dmv bullion coins, met eventueel wat 'semi-numismatics'. Maar die laatste worden toch meestal gekocht vanwege de verwachting dat de premium omhoog gaat
Klein voordeel van het verzamelen is wellicht dat de verzameling (een deel) van de waarde behouden zal, iets wat je bij veel andere hobbies niet hebt ;)

Welke semi-numismatics wil je volgen of welke ben je van plan dit te doen?
Republiek Congo is net gestart met een nieuwe reeks en bracht de eerste 2015 Gorilla uit(max oplage 50.000).Ik ben er vrij zeker van dat deze het goed zal doen.De oplage is relatief laag,laag premium bij uitgave,prooflike,mooi ontwerp en niet te vergeten zeer degelijk capsule.Burundi ging ook van start met een Lion reeks maar de uitwerking van de afbeelding vind ik mager en de kwaliteit van de munt is ook niet denderend.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 

Berichtdoor nikao » 29 Dec 2015, 16:43

Palmbird schreef:
nikao schreef:Ik ben via de bullion coins bij het verzamelen terecht gekomen eigenlijk. Ik zie die 2 zaken dan ook wel als apart van elkaar en flink verschillend;

Welke semi-numismatics wil je volgen of welke ben je van plan dit te doen?
Republiek Congo is net gestart met een nieuwe reeks en bracht de eerste 2015 Gorilla uit(max oplage 50.000).Ik ben er vrij zeker van dat deze het goed zal doen.De oplage is relatief laag,laag premium bij uitgave,prooflike,mooi ontwerp en niet te vergeten zeer degelijk capsule.Burundi ging ook van start met een Lion reeks maar de uitwerking van de afbeelding vind ik mager en de kwaliteit van de munt is ook niet denderend.

Bedankt voor de tip!
De Ruanda serie en de Somalie Elephants spreken me wel erg aan. De Burundi had ik ook al gezien maar vond ik ook niet echt mooi. Die van Congo zal ik gauw eens opzoeken!
Verder koop ik ook wat Kookaburra's, maar das vooral met het idee dat de premiums daarvan omhoog gaan en dat ik ze met 2 a 3 jaar weer verkoop.

edit: zit al flink premium op die munten van Congo, maar vooral die van 2016 is wel erg mooi!
Overigens zie ik meer munten van andere jaartallen, en ook een 1000franc versie links en rechts op ebay. Allemaal African wildlife en mooi, maar prijzig ;) Helaas maar weinig 'gewone' winkels die deze serie aan bieden..
Gebruikers-avatar
nikao
Aankomend lid
Aankomend lid

Vorige

Terug naar Beginnen met verzamelen van munten en/of bankbiljetten