Leeuwendaalder in de aanloop van het 12 jarig bestand

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?

Leeuwendaalder in de aanloop van het 12 jarig bestand

Berichtdoor LUC » 02 Apr 2016, 20:27

Beste N' maten,
Beide legers waren toe aan een wapenstilstand, de voornaamste reden zal wel geld gebrek geweest zijn, dit in het bijzonder voor Spanje er kwam
wel veel zilver binnen maar dit was niet voldoende voor de Spaanse oorlogskar verder te laten rollen.
Bovendien was de waarde van het zilver ook gedaald door de enorme leveringen uit de nieuwe wereld.
Wat voor afging:
Op 1 februari 1608 De ambassadeurs van de koning van Spanje begeven zich naar Den Haag, Spinola en Maurits van Nassau omhelzen elkaar.
20 augustus 1608 De Staten-Generaal van Den Haag willen de onderhandelingen stopzetten wanneer de aartshertogen vrije doorvaart vragen op de Schelde.
Eind 1608 de biechtvader van aartshertog Albrecht slaagt erin Filips III te overtuigen om de overeenkomst van Den Haag te aanvaarden.
9 april 1609 Ondertekening in Antwerpen van het twaalfjarig Bestand en van diverse compromissen tussen het noorden en het zuiden onder toezicht van Frankrijk en Engeland.
Dit leid op 9 september 1609 tot het verdrag van Den Haag ; de scheiding tussen het noorden en het zuiden, het einde van wat men "de eenheid van de negentien provinciën" noemde.
in de aanloop van het twaalf jarig bestand 1608.jpg

Beste N' Maten als dit geen verrassing is een leeuwen daalder 1608 uit Utrecht. :lach:
(alleen weet ik niet hoe zeldzaam hij is, ik denk van niet want ik heb hem aangekocht voor 100 Euro wat voor deze kwaliteit (fraai-zeer fraai) niet overdreven is).
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Re: Leeuwendaalder in de aanloop van het 12 jarig bestand

Berichtdoor Jan W » 03 Apr 2016, 22:14

LUC schreef:Beste N' Maten als dit geen verrassing is een leeuwen daalder 1608 uit Utrecht. :lach:
(alleen weet ik niet hoe zeldzaam hij is, ik denk van niet want ik heb hem aangekocht voor 100 Euro wat voor deze kwaliteit (fraai-zeer fraai) niet overdreven is).

1608 is een veel voorkomend jaar als ik de CNM bekijk. Fraai 50 en Zeer Fraai 100 euro zijn de bij dit jaartal genoemde prijzen. Jouw exemplaar ziet er overigens prima uit voor een leeuwendaalder.
Jan W
Donateur
Donateur

Re: Leeuwendaalder in de aanloop van het 12 jarig bestand

Berichtdoor LUC » 03 Apr 2016, 22:23

Dank je wel voor de toelichting Jan, dit is mijn eerste noordse daalder maar ik moet toch
blijkbaar voorzichtig zijn wat betreft vervalsingen op dit type.
Groeten Luc. :lach:
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Terug naar Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling