Schilderen, maken van meubels en muntslag onder Lodewijk XV

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Schilderen, maken van meubels en muntslag onder Lodewijk XV

Bericht door LUC » 06 mar 2016, 12:42

Beste N'maten,
Lodewijk XV 15 februari 1710 - 10 mei 1774
Koning van Frankrijk en van Navarra van 1 september 1715.
Hij besteeg de troon toen hij 5 jaar was en werd tot zijn meerderjarigheid (1723) ook "Le bien-aimé" (de geliefde) genoemd.
De meeste onder ons denken dan misschien meteen aan de kastjes en stoelen.
De Louis Quinze - stijl de latere barokstijl, gekenmerkt door de asymmetrie en de uitbundige krullerige versieringen ook genoemd als de "Rococo".
Nu de "geliefde" verloor al gauw aan prestige en geliefdheid onder zijn steeds armer worden de onderdanen.
Door 2 verdragen te ondertekenen die voor Frankrijk heel nadelig waren.
Eerste verdrag: De vrede van Aken 18 oktober 1748 (Frankrijk geeft de veroverde gebieden in de Nederlanden terug aan Oostenrijk).
Tweede verdrag: De vrede van Parijs 10 februari 1763 (Frankrijk staat bijna het volledige Nieuw-Frankrijk (Amerikaanse gebieden) af aan Engeland.
Dat de losbandige koning niet meer geliefd was bewees de aanslag op 5 januari 1757 op hem die hij dank zij zijn zwaardere klederen dracht overleefde
Nu, ik heb voor de aardigheid bij elke type van munt een schilderij bij geplaatst zodat men eens kan verifiëren of het portret op de munt strookt met
het portret dat is geschilderd in de zelfde periode.
Wat betreft mijn Ecu 1759 Parijs, dit type is zoals men kan opmerken de Ecu die een lange periode is geslagen en daardoor het meest voorkomt op beurzen of veilingen.
Mijn munt is egaal gesleten en deze kwaliteit geslagen te Parijs (A), kan je nu kopen circa 60 a 70 Euro.
Het goede aan deze munt is dat hij niet geleden heeft onder de later Franse revolutie met name het zwaar inkrassen van het wapenschild en portret.
De Latijnse zin op de achterzijde van de Ecu's: " SIT NOMEN DOMINI BENEDICTUM" - "IN DE NAAM DES HEER GEZEGEND" was blijkbaar alleen bedoeld voor de koning, maar niet voor het gewone volk. :knipoog:
Groeten Luc. :D
LODEWIJK GALERIJ.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W
Donateur
Donateur

Re: Schilderen, maken van meubels en muntslag onder Lodewijk

Bericht door Jan W » 06 mar 2016, 15:17

LUC schreef:Nu, ik heb voor de aardigheid bij elke type van munt een schilderij bij geplaatst zodat men eens kan verifiëren of het portret op de munt strookt met het portret dat is geschilderd in de zelfde periode.
Prachtig overzicht. Ik moet zeggen dat de portretten op de munt behoorlijk goed lijken op de officiële staatsieportretten. Het tweede type moet ik nog eens zien te krijgen maar helaas is dat gelijk ook het duurste (en meest schaarse) type.
LUC schreef:Wat betreft mijn Ecu 1759 Parijs, dit type is zoals men kan opmerken de Ecu die een lange periode is geslagen en daardoor het meest voorkomt op beurzen of veilingen.
Mijn munt is egaal gesleten en deze kwaliteit geslagen te Parijs (A), kan je nu kopen circa 60 a 70 Euro. Het goede aan deze munt is dat hij niet geleden heeft onder de later Franse revolutie met name het zwaar inkrassen van het wapenschild en portret.
Die Franse ecu's zijn een mooi verzamelgebied. En ook qua prijzen zijn ze prima te behappen omdat je ze inderdaad meestal nog in prima staat kunt vinden. Vaak zijn ze wel gejusteerd (met een vijl of schraper haalden ze dan wat zilver van het muntplaatje als de munt wat teveel woog) maar dat hoort erbij. Maar soms ook zijn ze zo bekrast dat het lijkt alsof er inderdaad wat frustratie moest worden afgereageerd. :knipoog:

Jouw ecu uit 1759 heeft trouwens een puntje onder de D van LVD staan, teken dat deze in het tweede semester is geslagen.
ecu Pau gejusteerd.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Schilderen, maken van meubels en muntslag onder Lodewijk

Bericht door LUC » 06 mar 2016, 15:30

Dat heb je weer goed opgemerkt Jan :Geek1:
Mooi voorbeeld van een zeer bekraste ECU
Groeten Luc

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”