DE BRABANTSE OMWENTELING

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
LUC Liberia
Donateur
Donateur

DE BRABANTSE OMWENTELING

Bericht door LUC » 24 feb 2016, 01:37

Beste N' Maten,
Op 24 oktober 1789 komen de zuidelijke Nederlanden in opstand tegen het Oostenrijks gezag.
De goed bedoelde hervormingen van Jozef II worden niet geapprecieerd.
Het verzet slaagt er in de Oostenrijkers te verdrijven tot achter de Maas.
Hier door worden de Verenigde Belgische Staten uitgeroepen.
Maar het "Sprookje" duurt niet lang.
De spreuk "Eendracht maakt macht" dat ze op hun nieuwe munten willen plaatsen, passen ze in praktijk niet toe.
Door verdeeldheid en geld gebrek, worden de zuidelijke Nederlanden nog voor het jaar 1791 ( 7 december 1790) terug
veroverd.
Nu in deze korte periode is onze befaamde "zilveren Leeuw" geslagen te Brussel.
Door erkend te worden als soevereine staat door de buurlanden, zou een eigen munt slaan vast helpen.
Dus dit werd gedaan met haast en spoed, Eerst word een gulden geslagen met staande leeuw.
Nu om geen taal (Vlaams/Frans) te bevoordelen word er besloten om de Franse tekst te vertalen in het latijn.
Namelijk: l' UNION FAIT LA FORCE.
Dus kwam als spreuk achteraan op de gulden: IN VNIONE SALUS.

Maar deze letterlijke vertaling naar het latijn kwam op neer dat men in plaats van: EENDRACHT MAAKT MACHT.
Las men : HET HEIL LIGT IN DE AJUIN.
Onze noorden buren konden daar aardig om lachen natuurlijk, want zij hadden een zelfde maar een betere vertaling naar het latijn,
met quasi zelfde betekenis: CONCORDIA RES PARVAE CRESCVNT.
Dus hun fout ingezien veranderden ze de spreuk voor de Zilveren Leeuw (achteraan) met; ET IPSE DOMINABITVR GENTIVM.
Vrij vertaald : EN HIJ ZAL OVER DE VOLKEREN HEERSEN.
De voorkant heeft als spreuk: DOMINI EST REGNVM.
Vrij vertaald: 't IS HET RIJK VAN DE HEER.
Op de rand staat ook een spreuk: QUID FORTIUS LEONE ( WIE IS STERKER DAN DE LEEUW).
Op de achterzijde schijnt de zon (GOD) haar stralen over 11 provincies (ook al is Luxemburg in Oostenrijkse handen).
Vooraan duidelijk het woord "LIBERTAS" de schreeuw van de zuidelijke Nederlanden om eindelijk na eeuwen van geweld vrij te zijn.
Nu wat betreft de munt zelf.
De Zilveren Leeuw behoord toch tot de topper van de Belgische Munten.
In de gouden jaren '70 -80 toen de Numismatische clubs werden opgericht, werd een prachtige Zilveren Leeuw, zonder justeer sporen en zonder krassen, voorzien met een prachtige patina.
verkocht voor bijna 40000 Belgische franken wat voor die tijd een behoorlijk bedrag was.
Nu anno 2016 is de glans van het goud wat verdwenen, en kan je al een zeer fraai stuk kopen vanaf 300 Euro, voor een prachtige zoals hier boven omschreven zal het ongeveer circa 600 a 700 Euro zijn.
Wat toch gevoelig minder is rekening houdend met de waarde van het geld anno 1970 - anno 2016.
Er zijn 2 VARIANTEN maar dit heeft geen invloed op de prijs. Aan de foto's van het internet kun je de voornaamste verschillen opmerken.
Het tweede heeft hoog gras, grote cijfers (jaartal), plus het cijfer "9' staat recht, ook het punt van het zwaard staat lichtjes anders.
Wat betreft de achterzijde; bij de een is het "engel kopje' (atelier Brussel) kleiner.
Zo we zijn er, :yawn:
Moest ik ergens een foutje gemaakt hebben, stuur mij gerust een berichtje dan zet ik het meteen correct. :lol:
Groeten Luc.
"Munten kopen is leuk, Munten delen is plezanter'
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Re: DE BRABANTSE OMWENTELING

Bericht door Nico » 24 feb 2016, 08:10

Mooi verhaal en een heel mooie munt Luc, deze staat nog hoog op mijn lijstje, helaas is de prijs niet mals.
Bedankt voor je prachtige bijdragen de laatste tijd!

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 24 feb 2016, 08:52

Graag gedaan Nico,
wat betreft een toekomstige aankoop van een Zilveren Leeuw.
Misschien wat geduld hebben, want je komt ze meer en meer tegen op veilingen.
Ja, men moet helaas rekening houden dat ondertussen al vele munt verzamelaars die
in bezit waren van een Zilveren Leeuw nu niet meer op deze wereld zijn. :sttt:
Groeten Luc.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 feb 2016, 11:11

Dat is een mooi toeval Luc. De bovenste zilveren Leeuw is een afbeelding van Elsen. Het betreft lot 1434 van de veiling van 8 december 2012. Toevallig heb ik namelijk dat bewuste exemplaar op die veiling kunnen aanschaffen. Tijdens die veiling ging een groot deel van de collectie Archer M. Huntington onder de hamer. Veel munten gingen toen voor hoge bedragen weg. Tegen het einde van de veiling waren de portemonnees waarschijnlijk leeggeraakt (of was de belangstelling voor de munten die niet uit die collectie kwamen kleiner)? In ieder geval werd dit lot aan mij toegeslagen en was ik een tevreden mens.
Ik had toen biedingen gedaan op o.a. een aantal Philipsdaalders en Carolusdaalders maar die gingen vér boven mijn hoogste schriftelijke bod weg. Aan het einde van de veiling won ik juist twee munten (o.a. deze dus) ónder mijn hoogste bod.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 24 feb 2016, 11:32

Zo zie je maar!
Niet alleen deze wereld is klein, maar blijkbaar ook de wereld van Numismatiek. :P
Groeten luc.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 feb 2016, 12:17

LUC schreef:De Zilveren Leeuw behoord toch tot de topper van de Belgische Munten. In de gouden jaren '70 -80 toen de Numismatische clubs werden opgericht, werd een prachtige Zilveren Leeuw, zonder justeer sporen en zonder krassen, voorzien met een prachtige patina, verkocht voor bijna 40000 Belgische franken wat voor die tijd een behoorlijk bedrag was.
Nu anno 2016 is de glans van het goud wat verdwenen, en kan je al een zeer fraai stuk kopen vanaf 300 Euro, voor een prachtige zoals hier boven omschreven zal het ongeveer circa 600 a 700 Euro zijn.
Wat toch gevoelig minder is rekening houdend met de waarde van het geld anno 1970 - anno 2016.
Ja, die "gouden" jaren '70 en '80. Je had toen veel muntenwinkels, zelfs banken hielden zich bezig met de verkoop van munten (HBU, GWK). Ik zag laatst een advertentie in een oude Beeldenaar waarin allerlei provinciaal en koninkrijk werd aangeboden voor prijzen die tegenwoordig niet meer gehaald worden. Blijkbaar was er toen een enorme gekte op de markt. Denk aan het verhaal van de zilveren rijksdaalders 1963 en 1964 die toen voor hoge bedragen weg gingen en nu voor een fractie van die prijs te koop staan. :knipoog:

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 24 feb 2016, 12:21

Inderdaad Luc en Jan, hopelijk lukt het me een keer om een leeuw aan te schaffen voor een schappelijke prijs.
Ik heb nog van die Zonnebloem boekjes liggen, met provinciale munten, met prijzen uit de jaren 80, de prijzen daarin zijn vaak erg hoog, de prijzen zijn sindsdien erg gedaald.
Je hoort ook weleens dat het verzamelen van munten 10 jaar achterloopt op het verzamelen van postzegels, dat schijnt op sterven na dood te zijn.
Dan zou er de komende jaren veel meer aanbod van munten komen.
Ik weet niet of munten verzamelen helemaal is te vergelijken met het verzamelen van postzegels, feit is wel dat je erg veel grijze haren ziet als je op een muntenbeurs of veiling bent.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 24 feb 2016, 12:40

Klopt Jan en Nico,
Bij ons zaten er zelfs muntjes in de grote tonnen waspoeder.
Ieder stad bracht zijn eigen penning uit, en werd aanvaard als betaalmiddel in de stad voor een bepaalde afgesproken tijd.
Als kind zat ik toen te zoeken in bergen wereldmuntjes te Oostende. (op vakantie aan zee).
Een versleten 5 franc van Leopold II moest je toen nog 375 Belgische franken voor neer tellen.
Het waren hoog tij dagen voor verzamelaars en handelaars.
Maar die glorie tijd van vroeger is jammer genoeg voorbij. :(
Groeten Luc.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 feb 2016, 13:59

LUC schreef:Het waren hoog tij dagen voor verzamelaars en handelaars. Maar die glorie tijd van vroeger is jammer genoeg voorbij. :(
Het waren vooral hoogtijdagen voor handelaren en mensen die van hun via familie verkregen munten af wilden. Voor verzamelaars was het juist een erg dure tijd.

Ik weet niet of de muntenhandel net zo zal instorten als de postzegelhandel. Postzegels zijn al een behoorlijke tijd uit de gratie lijkt het wel. Maar als ik zie wat voor omzetten veilingbedrijven nog draaien met hun (top)stukken dan lijkt het erop dat munten nog wel even populair blijven. Wat je wel ziet is dat veel van het reguliere koninkrijk spul nu goedkoop te krijgen is, vooral vergeleken met eind jaren '70, begin jaren '80. :knipoog: Er zijn ook zoveel over gebleven van die munten. Alleen de écht moeilijke jaren en de hoge kwaliteiten brengen nog serieus geld op. Voor de verzamelaar trouwens prima nieuws.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 25 feb 2016, 00:45

Jan W schreef:Het waren vooral hoogtijdagen voor handelaren en mensen die van hun via familie verkregen munten af wilden. Voor verzamelaars was het juist een erg dure tijd.
Deze citaat is inderdaad juister Jan. :gniffel:
Maar wat ik mij afvraag ? Als het aantal munt verzamelaars per jaar krimpt, wie koopt dan steeds allemaal die prachtige en dure munten op van de veilingen ??? :thuink:

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 25 feb 2016, 14:14

LUC schreef:Maar wat ik mij afvraag ? Als het aantal munt verzamelaars per jaar krimpt, wie koopt dan steeds allemaal die prachtige en dure munten op van de veilingen ??? :thuink:
Ik las laatst een artikel over Engelse halfpennies die eind 18de eeuw volop werden nagemaakt (counterfeits) of een kleine aanpassing kregen zodat het geen "echte" vervalsingen waren (evasions) maar meer een soort fantasie tokens (die overigens gewoon circuleerden).
In de jaren '80 en '90 werd hier veel over gepubliceerd, deze tokens werden zeer populair en de prijzen stegen. De laatste paar jaar zakt het helemaal in en worden de muntjes vrij massaal aangeboden tegen stukken lagere prijzen. Alleen voor de echt bijzonder mooie of zeldzame exemplaren worden onverminderd hoge bedragen neergeteld door een kleine groep top verzamelaars.

Ik vond dit wel een mooi voorbeeld van de gang van zaken in muntenland. Ook op recente veilingen van bijvoorbeeld Künker gingen echte top exemplaren voor ongelofelijke bedragen weg, ver boven de geschatte opbrengst. Blijkbaar is er toch een (selecte?) groep kapitaalkrachtige verzamelaars en/of beleggers voor wie geld geen enkele rol speelt. Munten van meer dan een ton of tienduizenden euro's gingen weg alsof ze bij wijze van spreken in een kwartjesbak lagen. :knipoog:
In het verleden had je ook al grote verzamelaars die alles wat ze wilden hebben opkochten tegen elke prijs. Dat verstoorde de markt enorm maar er was weinig aan te doen. Tot de markt inzakt of de verzamelaar overlijdt. Dan komt in één klap zo'n collectie op de markt om de schulden te voldoen en zakken de prijzen weer in. Tot zich de volgende rijkaard meldt. :knipoog:
Het heeft gek genoeg soms ook te maken met verzamelen als modeverschijnsel. Als onder een bepaalde club het verzamelen van munten helemaal "in" wordt wil iedereen daar aan mee doen en een eigen supercollectie opbouwen. Tot de volgende hype wordt ontdekt (klassieke auto's, schilderijen et cetera)...

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 25 feb 2016, 22:59

Ja, het moet zo iets zijn, of kan het een vorm van "zwart geld", "wit wassen" zijn ? :thuink:
In ieder geval die mensen moeten over een enorm kapitaal beschikken want ze kopen gewoon alle veilingen op.
Niet te begrijpen.
Groeten Luc.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 25 feb 2016, 23:22

Soms proberen beleggers en grote handelaren door massaal op te kopen ook kunstmatig schaarste te creëren waarna munten mondjesmaat tegen hogere prijzen weer op de markt komen.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 25 feb 2016, 23:49

Dat is ook een mogelijkheid Jan,
Maar ze zijn nu al voor de meeste verzamelaars waar onder ik zelf, gewoon te duur.
Laat staan als ze terug op een veiling te koop worden aangeboden met een hoger bedrag.
Er is toch iets bezig dat een gewone verzamelaar niet weet, misschien is het een goed bewaard geheim bij de grote veilingshuizen. :thuink:
Groeten Luc
.

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”