Ter promotie van de zuid nederlandse dukatons onder FilipsIV

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Ter promotie van de zuid nederlandse dukatons onder Fili

Bericht door LUC » 12 feb 2016, 17:23

spatbord schreef:en in zo'n staat dat ik hem, ongeacht de prijs, niet in mijn verzameling hoef...
Kun je dan ook mijn standpunt begrijpen, dat ondanks hij een zwakke slag heeft en zijn achterkant niet goed is.
Ik deze munt in zijn geheel (beide kanten) niet als ZEER FRAAI kan aanvaarden.
Zwakke slag of niet het is en blijft een onaangenaam stuk.
En ik zou net als jij, ongeacht de prijs, hem weren uit mijn verzameling.
Groeten Luc.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 12 feb 2016, 19:09

LUC schreef:Kun je dan ook mijn standpunt begrijpen, dat ondanks hij een zwakke slag heeft en zijn achterkant niet goed is.
Ik deze munt in zijn geheel (beide kanten) niet als ZEER FRAAI kan aanvaarden.
Zwakke slag of niet het is en blijft een onaangenaam stuk.
En ik zou net als jij, ongeacht de prijs, hem weren uit mijn verzameling.
Groeten Luc.
De achterkant is hooguit fraai, dus ook ik zal de munt niet in zijn geheel als ZF omschrijven (en dat heb ik ook nooit gedaan).

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 12 feb 2016, 19:57

spatbord schreef:De achterkant is hooguit fraai, dus ook ik zal de munt niet in zijn geheel als ZF omschrijven (en dat heb ik ook nooit gedaan).
Dat is juist, maar een munt bestaat uit twee zijden, maar je mag maar 1 beoordeling mee geven.
Een handelaar en verzamelaar moet zijn beoordeling geven en baseren op de hele munt zo als het moet zijn.
Stel dat je een munt hebt dat prachtig is aan de voorzijde, maar met achterkant is er iets ernstig mis gelopen.
Kan je deze munt nog als prachtig aanbieden, ik denk het niet.
(ik vraag 185 euro euro voor de voorzijde, maar ik weet het de achterzijde is niet goed, maar die krijg je gratis).
Je geeft zelf aan dat je deze munt tegen geen enkele prijs in je verzameling wilt, gewoon omdat hij niet mooi is.
Dus als je maar 1 beoordeling mag geven voor deze hele munt.
Is dan deze munt voor jou nog steeds ZEER FRAAI of eerder FRAAI ? :thuink:
groeten luc

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 12 feb 2016, 20:07

LUC schreef:Dat is juist, maar een munt bestaat uit twee zijden, maar je mag maar 1 beoordeling mee geven.
Een handelaar en verzamelaar moet zijn beoordeling geven en baseren op de hele munt zo als het moet zijn.
Waarom mag je maar 1 beoordeling geven? Schulman (de veiling) geeft bijvoorbeeld ook vaak een aparte beoordeling voor voor-en achterkant. Zo zou ik deze dan omschrijven als ZF/F.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 12 feb 2016, 21:10

oke spatbord,
Een veiling kan dit doen, en als ze dit toepassen "lijkt" dat tegen over de verzamelaar en mogelijke koper duidelijker wat betreft kwaliteit.
Maar de handelaar doet dit meer uit eigen belang zo kan hij zijn hogere prijs rechtvaardigen.
(wat bij deze "1636" niet gebeurd is).
Maar eerlijk ieder verzamelaar die deze topic leest, hoe vaak zijn we niet door handige en vlot pratende handelaars bij de lurven genomen.
Stel dat je zo een munt koopt met twee verschillende kwaliteiten, voorzijde ZEER FRAAI - achterzijde FRAAI.
En je wil je munt terug verkopen: ik denk dat we antwoord beiden al weten, we gaan afgerekend worden op de FRAAIE zijde, met zwaar verlies als gevolg.
Daarom pleit ik voor 1 beoordeling er zijn gradaties genoeg, neem nou deze munt 1636 Brugge, ik wil met jou tot een compromis komen.
1. qua type: eerder zeldzaam
2. jaartal en atelier: R1
3. voorzijde rekening houdend met jou ervaring aangaande zwakke slag: ZEER FRAAI
4. achterzijde: FRAAI.
Ga je akkoord als we deze munt 1636 BRUGGE plaatsen bij de categorie: FRAAI-ZEER FRAAI.
En we laten de koper zelf nog de ruimte of hij zijn "koopje" liever fraai plus ziet of zeer fraai min.
Want ik denk dat het niet onze bedoeling is van beide kanten om deze zaak op te blazen, ik wil wel nog morgen en in toekomst met jou over leggen
maar dan over een ander thema graag. :P
Groeten LUC
Ps; ik denk dat JAN onze duel met veel plezier gevolgt heeft. :lol:

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 13 feb 2016, 00:21

Ik snap de redenatie van Michiel wel. Fraai/Zeer Fraai zou een tussenoplossing kunnen zijn. Maar waar tien verzamelaars en/of handelaren naar een munt kijken zul je tien verschillende meningen krijgen over de kwaliteit. Daarover discussiëren heeft dan ook weinig zin. Wat wel zin heeft is het wijzen op het "gevaar" dat een naïeve benadering van kwaliteiten financieel nogal nadelig kan uitpakken. Je moet gewoon bij je eigen mening blijven als je wat ervaring hebt opgedaan. Een handelaar die een munt als prachtig verkoopt terwijl jij zeker weet dat de munt niet meer is dan Zeer Fraai levert een niet te winnen discussie op. Beter is te vragen of er wat van de prijs af kan zodat de munt qua prijs beter past dan bij de gradatie die jij in je hoofd hebt.

Ik heb het al eens eerder in een topic geschreven maar in de psychologie kent men voor deze "upgrade" van je keuzen een mooie term: cognitieve dissonantie. Een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennisnemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de waarneming van onverenigbaarheid tussen twee cognities, waarbij het woord cognitie kan slaan op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. Volgens de theorie voelen mensen een sterke drang om die dissonanties te verkleinen door hun opvattingen of gedrag aan te passen of te rationaliseren. (Bron: Wikipedia)

Een mooi voorbeeld is dat je een munt koopt waarvan je eigenlijk gelijk al denkt dat deze toch niet zo mooi is en dat de prijs te hoog was. De menselijke neiging is dan om deze munt in gedachten op te waarderen. Je kijkt er nog eens wat vaker naar. Krasjes en deukjes vallen allengs minder op. Je ziet een (denk je) soortgelijk exemplaar opeens duurder ergens opduiken en al gauw ben je tevreden met de aanschaf én met de prijs. Kortom, achteraf heb je je keuze helemaal goed gerationaliseerd. De munt is van Zeer Fraai- in je gedachten Zeer Fraai+ geworden. :knipoog:

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 24 feb 2016, 15:32

Erg mooie munten heren. Dit type munten liggen buiten mijn verzamelgebied maar ik vind ze wel erg aantrekkelijk om te zien en jullie daarover te horen spreken (hier schrijven). Vooral de munt die Luc als profielplaatje gebruikt vind ik erg mooi. Als munten wat donkere accenten krijgen worden ze daar zo te zien zeker niet slechter op. :)

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 25 feb 2016, 09:20

Precies Beste N' Maat,
Cosimo schreef:Als munten wat donkere accenten krijgen worden ze daar zo te zien zeker niet slechter op.
Maar ook dit is weer een keuze dat ieder verzamelaar voor zich moet uit maken. :)
Groeten Luc

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”