Ter promotie van de zuid nederlandse dukatons onder FilipsIV

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
Volgers: Nico

Re: Ter promotie van de zuid nederlandse dukatons onder Fili

Berichtdoor LUC » 06 Feb 2016, 22:15

ja N" Maten vandaag was het ruil dag in Dendermonde.
ik was van plan een zilveren rijder te kopen maar helaas de handelaar was niet komen op dagen. :(
Dus met een beperkte financiële bijdrage van mijn vrouw heb ik toch met een beetje good wil van
de handelaar (een dubbel kunnen ruilen) toch 2 munten (FILIPS IV DUKATON BRUSSEL1659 EN BRUGGE 1650 R2)
aan mijn verzameling kunnen toevoegen.
Ja, Jan je 1634 Antwerpen nog een vrij mooi exemplaar, dit is het jaartal en atelier waar dat een
verzamelaar de kans nog krijgt om een mooi exemplaar aan te schaffen. Maar je moet toch wat geluk hebben
wat door de band de Spaanse grote kragen zijn zeldzaam en duur.
Wat betreft je FERDINAND II een zeer mooi stuk, Oostenrijks Habsburgs hebben heel mooie munten gemaakt.
Spijtig dat ze hier zo weinig verzameld worden.
Ik heb ook eentje maar dan was hij nog niet keizer, samen met zijn bondgenoot en waarschijnlijk ook familie (neef),
het kan ook niet anders ten tijde van de Habsburgers : Maximiliaan III stadhouder van Tirol (broer van Albrecht van Isabella ) . (maar iets in mij zegt me
dat je ook wel eentje hebt) :lol:
Deze topic groeit gezamenlijk uit tot een nieuwe topic : DE SPAANSE KRAGEN.
Dus houd je vooral niet in mannen als je nog een grote kraag hebt plaatsen maar. :sarcasm1:
Groeten luc.
Bijlagen
DUCATON ELIS EN ALB V.jpg
FERDINAND 1617.jpg
max.jpg
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 
eBay: http://

Berichtdoor Jan W » 11 Feb 2016, 12:30

Hier staat zo'n dukaton van Philips IV te koop met Spaanse kraag: https://www.ma-shops.nl/pauwels/item.ph ... ef=favUser. Omdat je deze munten niet zo vaak ziet worden er bij voorbaat vaak hoge prijzen voor gevraagd. Opvallend dat de verkoper, Pauwels, deze munt als Sehr Schön kwalificeert.. :suprised: Gezien de vooral slechte achterkant denk ik persoonlijk meer aan Fraai dan aan Zeer Fraai.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor LUC » 11 Feb 2016, 12:47

ja jan ik had hem ook al tegen komen op die site.
Nu deze verkoper ken ik, omdat hij regelmatig in Dendermonde komt ( vrij aangename man).
Maar inderdaad de kwaliteit is gewoon Fraai vind ik persoonlijk.
Dit is een typisch voorbeeld waarin handelaars compleet de mist in gaan bij hun beoordeling
wanneer het gaat over zeldzame munten. jammer :(
groeten luc
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor Nico » 12 Feb 2016, 09:41

Het randschrift van deze is nog wel mooi, maar de kop en het wapenschild zijn echt slecht, moeilijk om hier een waardering aan te geven, de randen zijn misschien zeer fraai, maar het middelste stuk is minder als fraai, voor dit geld zou ik de munt zeker niet kopen. Is dit nu slijtage of een zwakke slag?
Gebruikers-avatar
Nico
Lid
Lid

eBay:

Berichtdoor spatbord » 12 Feb 2016, 10:39

Het portret is een zwakke slag/onregelmatig muntplaatje: het haar toont nog veel detail, terwijl het gezicht ontbreekt. Te zien aan de kleur en de barstjes in het muntplaatje is het niet weggesleten: het heeft er nooit gezeten. Volgens mij... Kijkend naar het omschrift dan zie je duidelijk dat de hoge delen veel minder donker van kleur zijn: dit is volgens mij het gevolg van slijtage. De leeuwen zijn ook weer zwak.
De voorkant zou ik dan ook nog wel ZF noemen: slijtage valt mee, op zich een aardig portret maar net met een zwakke slag op het meest belangrijke punt. De achterzijde is hooguit F: duidelijke slijtage, zwakke slag, gietgallen en een totaal gebrek aan eye appeal. Overigens zou de keerzijde ipv zwakke slag ook versleten stempels kunnen zijn, dat vind ik lastiger te beoordelen.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor LUC » 12 Feb 2016, 11:52

Beste N'Maten,
aangaande de munt 1636 Brugge.
Beoordeling van kwaliteit van een munt, moet vrij staan van zeldzaamheid, type of jaartal en ook zwakke slag.
Het doet me denken aan het sprookje door Hans Christian Andersen : "DE NIEUWE KLEREN VAN DE KEIZER".
Wat betreft beoordeling voorkant: ZEER FRAAI, sorry dat is even slikken, als dat zo is dan verzamel ik blijkbaar FDC.
DE munt staat te koop voor 185 euro, je zou eens de test moeten doen hem kopen en hem een jaar later hem terug
aanbieden aan de verkoper, met zijn sterkste punten ZEER FRAAI, R1, ZWAKKE SLAG.
Als je 70 Euro zal krijgen zal je mogen lachen.
ik heb de foto geplaats van deze munt, plus heb ik nog wat verder gezocht.
WAT IK BEN TEGEN GEKOMEN AMAI !!! :sarcasm1:
Groeten Luc
Bijlagen
1636 BRUGGE R1.jpg
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor spatbord » 12 Feb 2016, 12:16

LUC schreef:Beoordeling van kwaliteit van een munt, moet vrij staan van zeldzaamheid, type of jaartal en ook zwakke slag.

Wat betreft beoordeling voorkant: ZEER FRAAI, sorry dat is even slikken, als dat zo is dan verzamel ik blijkbaar FDC.

Zoals je zelf aangeeft is kwaliteit afhankelijk van slijtage, niet van een zwakke slag. En op de voorkant van die munt zie ik niet zoveel slijtage. Als ik dan vergelijk met bijvoorbeeld de 1618 die je een paar dagen geleden plaatste, dan zie ik daar toch minstens zoveel slijtage. Die munt van jou heeft wel een veel betere slag en een mooier (minder onregelmatig) muntplaatje, maar qua slijtage is die m.i. niet beter. Wel qua eye appeal, en dat speelt zeker ook een rol, maar in hoeverre dat in de gradering tot uiting komt is en blijft een punt van discussie.
Sommigen vinden dat gradatie slechts slijtage weergeeft, en de rest kan apart vermeld worden (zoiets als 'Prachtig, met kras en montagesporen'), terwijl anderen vinden dat elke afwijking de gradatie naar beneden haalt (zodat de 'Prachtig, met kras en montagesporen' opeens ZF- wordt). Ik neig naar het eerste kamp. Al was het maar omdat het erg subjectief is hoeveel een kras, montagespoor of zwakke slag een gradatie naar beneden haalt.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor LUC » 12 Feb 2016, 13:07

OKE, Spatbord, :thumb up:
je hebt dit mooi verwoord, en ik kan mij vinden in wat je hebt geschreven.
Ik begrijp wat je wil zeggen.
Maar voor verzamelaars is deze munt best te vermijden. (prijs 185 euro is te hoog).
Groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor Jan W » 12 Feb 2016, 13:28

spatbord schreef:Sommigen vinden dat gradatie slechts slijtage weergeeft, en de rest kan apart vermeld worden (zoiets als 'Prachtig, met kras en montagesporen'), terwijl anderen vinden dat elke afwijking de gradatie naar beneden haalt (zodat de 'Prachtig, met kras en montagesporen' opeens ZF- wordt). Ik neig naar het eerste kamp. Al was het maar omdat het erg subjectief is hoeveel een kras, montagespoor of zwakke slag een gradatie naar beneden haalt.

Leuke discussie (die ook al eens vaker gevoerd is op het forum). Wat mij opvalt bij sommige munten in de slabs van bijvoorbeeld NGC en PCGS is dat deze bedrijven bijvoorbeeld een munt als AU50 graderen terwijl er duidelijke randtikjes aan de munt zitten. Voor Duitsers is dat vaak juist een no-go, die zijn daar erg scherp op. De prijzen daarvan kunnen dan soms dramatisch lager zijn. Echte randtikken in moderne munten (na 1800) vind ik zelf ook storend. Kleine rand oneffenheden die veroorzaakt zijn door de slag zelf weer niet. Maar is een munt heel moeilijk te vinden dan accepteer ik kleine randtikjes wel weer.
Justeerkrasjes (of soms krassen) horen bij een munt, "losse" krassen weer niet. Montagesporen zijn ook al weer van die showstoppers. Persoonlijk mijd ik deze munten omdat je weet dat eventuele verkoop ervan een stuk moeilijker is. Liever voor dezelfde prijs een munt in Zeer Fraai dan een Prachtig met montagespoortje. Maar dat is alles inderdaad zeer subjectief.

En wat die dukaton betreft, 185 euro is inderdaad veel te veel geld. Dan liever iets meer uitgeven op de komende Elsen veiling voor een beter exemplaar. :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor spatbord » 12 Feb 2016, 14:05

LUC schreef:Maar voor verzamelaars is deze munt best te vermijden. (prijs 185 euro is te hoog).
Groeten Luc.

Ik heb dan ook geen enkele uitspraak gedaan over de prijs. En ZF geldt alleen voor de voorkant. Zoals ik zei is de achterkant hooguit F, en in zo'n staat dat ik hem, ongeacht de prijs, niet in mijn verzameling hoef...

Jan W schreef:Voor Duitsers is dat vaak juist een no-go, die zijn daar erg scherp op. De prijzen daarvan kunnen dan soms dramatisch lager zijn. Echte randtikken in moderne munten (na 1800) vind ik zelf ook storend.

Dat is me inderdaad wel eens opgevallen, dat de Duitsers constant vermelden dat een munt randschade heeft, terwijl ik dat NL veilinghuizen eigenlijk nooit zie doen.
Nou vind ik zelf randtikken niet zo'n groot probleem: hoe verder een beschadiging van het centrum staat, hoe minder waarde ik eraan hecht. Een uitzondering is dan wel weer montagesporen/klemsporen. Deze zijn vaak ronduit lelijk, en vermijd ik dan ook. Bij sommigen gaat het echter om zo'n minieme beschadiging dat ik het nog wel acceptabel vind, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik heb minder problemen met schade a.g.v. circulatie (valschade bv) dan met bewust aangebrachte verminkingen (montage/graffiti).
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor LUC » 12 Feb 2016, 17:23

spatbord schreef:en in zo'n staat dat ik hem, ongeacht de prijs, niet in mijn verzameling hoef...

Kun je dan ook mijn standpunt begrijpen, dat ondanks hij een zwakke slag heeft en zijn achterkant niet goed is.
Ik deze munt in zijn geheel (beide kanten) niet als ZEER FRAAI kan aanvaarden.
Zwakke slag of niet het is en blijft een onaangenaam stuk.
En ik zou net als jij, ongeacht de prijs, hem weren uit mijn verzameling.
Groeten Luc.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor spatbord » 12 Feb 2016, 19:09

LUC schreef:Kun je dan ook mijn standpunt begrijpen, dat ondanks hij een zwakke slag heeft en zijn achterkant niet goed is.
Ik deze munt in zijn geheel (beide kanten) niet als ZEER FRAAI kan aanvaarden.
Zwakke slag of niet het is en blijft een onaangenaam stuk.
En ik zou net als jij, ongeacht de prijs, hem weren uit mijn verzameling.
Groeten Luc.

De achterkant is hooguit fraai, dus ook ik zal de munt niet in zijn geheel als ZF omschrijven (en dat heb ik ook nooit gedaan).
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor LUC » 12 Feb 2016, 19:57

spatbord schreef:De achterkant is hooguit fraai, dus ook ik zal de munt niet in zijn geheel als ZF omschrijven (en dat heb ik ook nooit gedaan).
Dat is juist, maar een munt bestaat uit twee zijden, maar je mag maar 1 beoordeling mee geven.
Een handelaar en verzamelaar moet zijn beoordeling geven en baseren op de hele munt zo als het moet zijn.
Stel dat je een munt hebt dat prachtig is aan de voorzijde, maar met achterkant is er iets ernstig mis gelopen.
Kan je deze munt nog als prachtig aanbieden, ik denk het niet.
(ik vraag 185 euro euro voor de voorzijde, maar ik weet het de achterzijde is niet goed, maar die krijg je gratis).
Je geeft zelf aan dat je deze munt tegen geen enkele prijs in je verzameling wilt, gewoon omdat hij niet mooi is.
Dus als je maar 1 beoordeling mag geven voor deze hele munt.
Is dan deze munt voor jou nog steeds ZEER FRAAI of eerder FRAAI ? :thuink:
groeten luc
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor spatbord » 12 Feb 2016, 20:07

LUC schreef:Dat is juist, maar een munt bestaat uit twee zijden, maar je mag maar 1 beoordeling mee geven.
Een handelaar en verzamelaar moet zijn beoordeling geven en baseren op de hele munt zo als het moet zijn.

Waarom mag je maar 1 beoordeling geven? Schulman (de veiling) geeft bijvoorbeeld ook vaak een aparte beoordeling voor voor-en achterkant. Zo zou ik deze dan omschrijven als ZF/F.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor LUC » 12 Feb 2016, 21:10

oke spatbord,
Een veiling kan dit doen, en als ze dit toepassen "lijkt" dat tegen over de verzamelaar en mogelijke koper duidelijker wat betreft kwaliteit.
Maar de handelaar doet dit meer uit eigen belang zo kan hij zijn hogere prijs rechtvaardigen.
(wat bij deze "1636" niet gebeurd is).
Maar eerlijk ieder verzamelaar die deze topic leest, hoe vaak zijn we niet door handige en vlot pratende handelaars bij de lurven genomen.
Stel dat je zo een munt koopt met twee verschillende kwaliteiten, voorzijde ZEER FRAAI - achterzijde FRAAI.
En je wil je munt terug verkopen: ik denk dat we antwoord beiden al weten, we gaan afgerekend worden op de FRAAIE zijde, met zwaar verlies als gevolg.
Daarom pleit ik voor 1 beoordeling er zijn gradaties genoeg, neem nou deze munt 1636 Brugge, ik wil met jou tot een compromis komen.
1. qua type: eerder zeldzaam
2. jaartal en atelier: R1
3. voorzijde rekening houdend met jou ervaring aangaande zwakke slag: ZEER FRAAI
4. achterzijde: FRAAI.
Ga je akkoord als we deze munt 1636 BRUGGE plaatsen bij de categorie: FRAAI-ZEER FRAAI.
En we laten de koper zelf nog de ruimte of hij zijn "koopje" liever fraai plus ziet of zeer fraai min.
Want ik denk dat het niet onze bedoeling is van beide kanten om deze zaak op te blazen, ik wil wel nog morgen en in toekomst met jou over leggen
maar dan over een ander thema graag. :P
Groeten LUC
Ps; ik denk dat JAN onze duel met veel plezier gevolgt heeft. :lol:
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

VorigeVolgende

Terug naar Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling