Mijn verzameling in een vitrine

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Mijn verzameling in een vitrine

Bericht door Nieuwemunt » 01 nov 2014, 15:07

Beste leden,

Ik heb onlangs een vitrine kast gekocht bij Ikea. Ik wil hier een groot gedeelte van mijn verzameling tentoonstellen.
Mijn verzameling is nog niet heel groot maar groeiende. Mijn verzameling ( gebied ) bestaat uit Provinciaal, konkrijk der Nederlanden en de BU euro jaarsets. Ook ben ik in het bezit van een aantal biljetten uit het gulden tijdperk.
Mijn meeste munten zitten in zelfklevende munthouders (mappen) en heb er een aantal munten in een capsule. Mijn biljetten zitten ineen biljethoesje.
Nu wil ik graag een beroep doen op jullie ervaring,mening en kennis!

Vragen:

- Worden mijn zilveren munten heel snel vies en of zwart als ik deze onbeschermd laat liggen ?
- Hoe kan ik het beste mijn koperen duitjes en dergelijke bewaren/ tentoonstellen ?
- Een goede tip om bankbiljetten te presenteren in een vitrine kast?
- Een tip/folder/beknopte biografie over bv. Willem 1,2,3 Wilhemina etc. Met regeerperiode geboorte, sterfte.

Iedereen heeft natuurlijk een eigen manier van presenteren en heeft een andere smaak!
Zoals het nu in de kast ligt is niet het eindresultaat maar gewoon om te laten zien. Ook de legborden zijn optioneel. Op plank 2 en 3 komen de munten van het koninkrijk der Nederlanden. Persoonlijk vind ik munthouders ook niet ideaal om te presenteren in een vitrine.

Groeten NM
Laatst gewijzigd door Munthunter op 15 nov 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek van plaatser de afbeeldingen uit dit bericht verwijderd
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

eurocoinsfun
Volledig lid
Volledig lid

Re: Mijn verzameling in een vitrine

Bericht door eurocoinsfun » 01 nov 2014, 16:25

Ik vind het wel mooi zo een vitrine, maar bekijk het ook eens van een andere kant.
Je legt alles open en bloot voor inbrekers...
Bij ons thuis is er ook eens ingebroken geweest, gelukkig waren we thuis en zijn ze zonder buit weggelopen,
maar wat als...?
Alles zit nu weggeborgen en ik heb het minimum van geld in huis.
Gemiddeld wordt er in onze gemeente een keer per dag ergens ingebroken!

En iedereen ziet de vitrine: mensen die thuis over de vloer komen, werkmannen in straat of thuis, postbodes, "nieuwschierigen",...

Palmbird
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 01 nov 2014, 16:52

Wel mooi als je steeds je lievelingsstukken kan zien .Tja inbrekers inderdaad.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

NijmegenMunten
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 01 nov 2014, 17:09

grappig dat nu juist dit onderwerp geplaatst wordt. Zat er zelf ook over na te denken om iets te kopen om het 1 en ander uit te stallen. Zelf dacht ik aan zo'n tafel model vitrine(letterbak). Nog niet zo makkelijk te vinden op het eerste gezicht. Iemand een tip daarvoor?

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 01 nov 2014, 17:15

Het is zeker mooi, zo'n vitrine. In plaats van papieren munthouders kun je ook nog voor quadrums kiezen. Die zijn net wat representatiever.

Maar het idee dat iedereen het kan zien vind ik ook niet zo fijn. Misschien is de kans niet zo groot, maar wat als ze wel bij je langskomen en je treft een lege kast aan? Daar moet je toch niet aan denken.

Ik zou zeker niet alles wat je hebt in de vitrine leggen. Zeker dure stukken moet je toch maar in een kluisje bewaren.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 01 nov 2014, 17:53

Open & bloot, je kan er bij denken dat het een cadeautje is voor onuitgenodigde gasten. Maar werk zelf als opzichter bij een waterschap en je wilt niet weten hoeveel kluizen we uit het water/ bagger vissen! Waar ik wel rekening mee zou houden is tot hoeveel euro ben je buiten de kluis verzekerd met sieraden e.d. en hoeveel erin. :slotje:

Gr., Richard

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 01 nov 2014, 19:20

Ziet er wel heel mooi uit zo! Zelf zit ik er ook over te denken om een deel van mijn verzameling in een (kleinere) vitrine te stoppen. Maar dat gaat dan om een ander verzamelgebied: Etnografische betaalmiddelen. En ik denk dat ongewenste gasten een katangakruis of tijgertong niet echt interessant vinden...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

matthijs11
Donateur
Donateur

Bericht door matthijs11 » 01 nov 2014, 21:01

Zelf heb ik ook een vitrine staan met (zelfgevonden) bodemvondsten. Hierin heb heb ik altijd een plank waar ik een paar munten uit mijn verzameling neerleg, die ik met regelmaat wissel.
Een groot deel van de verzameling ligt niet thuis en ook nog eens op verschillende plekken. Door het regelmatig wisselen zie ik toch de hele verzameling, en is het risico bij inbraak beperkt.

De complete verzameling op een plek, of het nu een vitrine of een kluis betreft, vind ik persoonlijk een te groot risico. Omdat ik net als Richard regelmatig zie wat er aan kluizen uit het water wordt gevist, geven deze naar mijn idee alleen schijnveiligheid.......

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 01 nov 2014, 22:09

Beste leden,

Bedankt voor al jullie reacties! De vitrine kast staat gelukkig niet open en bloot maar op een hobbykamer. De kast is vanaf buiten niet te zien voor onuitgenodigde gasten. Ook ben ik erg gematigd om in het openbaar te roepen dat ik munten verzamel. * ik heb wel eens een munt gekocht en opgehaald en ik schrok van deze meneer die wel even vertelde hoeveel munten hij niet in de verzameling boven had liggen :onfused: *
Ik ben mij ervan bewust dat een vitrine kast een risico is maar wat ik al zei, de kast staat niet in het zicht. En,
Mijn verzameling is op het moment minder waard dan mijn mobiel en tablet bij elkaar :gniffel: :gniffel: maar dat weet de gemiddelde inbreker natuurlijk weer niet....

- bedankt voor de tip voor de Quadrums
- de letterbak vitrines zijn idd ook erg mooi maar ook aan de prijs. Deze kast was €50,- dus redelijk betaalbaar.
- een goede extra verzekering is nog niet aan de orde voor mij maar wel heel belangrijk om te onthouden voor de toekomst!

Bedankt voor het meedenken, waardeer ik zeer !

Groeten NM

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 02 nov 2014, 15:00

Zelf vind ik zo'n vitrine erg mooi. Het gevaar van diefstal bestaat natuurlijk altijd maar voor een inbreker zijn geld, sieraden, autosleutels, handy's en noem maar op heel wat aantrekkelijker dan munten. Ben voorzichtig, maar raak niet verkrampt daardoor.
Zelf zou ik wel denken aan een beetje minder 'statische' inrichting van zo'n vitrinekast. Het hoeven niet ALLEEN munten te zijn maar b.v. een boek over munten, theelepeltjes en muntsieraden, een ouderwetse spaarpot e.d. kunnen ook een stekje vinden. Je kunt er ook aan denken de munten niet allemaal neer te leggen maar ook in houdertjes te zetten. Die kun je redelijk makkelijk zelf snijden uit b.v. de bodem van een PET-fles.
Je hoeft ook niet (alleen) je duurste stukken in de vitrine te plaatsen. De waarde van een munt hoeft niet gelijk te staan aan de prijs hiervan! De rest van je verzameling kun je er altijd bijpakken als het zo uitkomt.
Wat betreft verkleuringen e.d. van munten, daarover zullen de meningen (ver) uit elkaar liggen. Een munt met geschiedenis, die heeft gecirculeerd of zelfs een tijdje lang begraven is geweest, is heel wat anders dan een nieuwe proof-munt. Die laatste zou ik zelf in een capsule bewaren. De andere munten zou ik zonder extra verpakking tonen zonder angst voor verkleuringen of wat dies meer zij. Een kwestie van smaak trouwens; sommigen prefereren het zelfs een munt onaantastbaar op te sluiten in een plastic sarcofaag die ze dan slappie noemen of zo... Voor mij persoonlijk vind ik het veel belangrijker dat een munt een verhaal kan vertellen, laat zien waarom het een leuke hobby is. Een cent met daarnaast b.v. een double-die geslagen cent zou ik mooier vinden dan een enkele cent met een bepaalde graduatie, al is die laatste wellicht veel duurder. Je kunt er ook voor kiezen om (ik neem de cent gewoon even als voorbeeld) alle centtypes te laten zien vanaf Willem I t/m de eurocent.
Het zijn maar wat ideetjes waar je mee kunt experimenteren. Je hoeft je ook niet vast te leggen op 'zo wil ik het' waarna je de kast verzegeld. Ik ken iemand met een vitrine die b.v. een gedeelte heeft gereserveerd voor zijn meest recente aanwinsten. Wat voor jou de mooiste invulling is kan niemand anders bepalen en er bestaan ook geen vaste regeltjes voor gelukkig. Pin jezelf in ieder geval niet vast op het eerste idee wat je hebt dan vormt het zich op den duur vanzelf!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 02 nov 2014, 15:37

Ik ben zowel munt als Napoleon verzamelaar...In mijn huis is Napoleon veel terug te vinden in de vorm van schilderijen en beelden. Heb ook een vitrinekast met daarin munten uit de tijd van Napoleon en ook herdenkingsmunten uit het Euro tijdperk.

Ik noem het altijd mijn mini museumpje en kijk er graag naar... ik wil graag mijn verzameling zien.
Laatst gewijzigd door Munthunter op 15 nov 2014, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek van plaatser, de afbeeldingen verwijderd.

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 02 nov 2014, 16:59

Bedankt voor je heldere en duidelijke reactie! Je geeft mij idd wat tips en ideeën waarmee ik aan de slag kan gaan. Ik ben het met je eens dat een munt best geleefd mag hebben en nog mag leven :thumb up:
Echt bang dat mijn zilveren munten wat aanslag krijgen ben ik niet maar ik heb mijn twijfels bij de koperen muntjes(duitjes) sommigenzijn zo donker dat ik niet weet wat ze gaan doen als ik ze open en bloot laat liggen in een kast.
Ik ga het gewoon proberen met een paar duitjes.

Bedankt dutchnapoleon dat je een foto wil delen van je verzameling! Het ziet er voor mij geweldig uit! Ik zal er ook eens een boek of informatie folder bij leggen.

Ik heb weer wat inspiratie gekregen van jullie allen !! TNX A LOT

groeten NM

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 nov 2014, 13:25

Beste,

Op verzoek van Nieuwemunt heb ik de afbeeldingen die hij eerder in dit topic plaatste verwijderd uit het bericht. Echter keek ik niet zo goed en verwijderde ook de afbeeldingen van Dutchnapoleon :oops:

Mocht DutchNapoleon het willen, dan de vraag of hij ze terug wil plaatsen.

Excuses voor het ongemak

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 nov 2014, 14:38

Ik heb ook een keer bij iemand een vitrine salontafel gezien. Deze persoon verzamelde fossielen en kon zo dagelijks naar zijn collectie kijken tijdens het koffiedrinken op de bank. :knipoog:

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”