Mijn huidige muntenverzameling

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
Lotus07
Superlid
Superlid

Mijn huidige muntenverzameling

Bericht door Lotus07 » 08 jul 2013, 21:28

Ik had al eens eerder wat foto's laten zien van mijn muntenverzameling, maar omdat mijn verzameling inmiddels is gegroeid naar 4720 verschillende munten (+ 2199 doubletten) leek het me wel leuk om wat nieuwe foto's van de vooruitgang te laten zien. :)

Afbeelding
Sorteerdozen met dubbele munten

Afbeelding
Buizen die eerst gebruikt werden om bruistabletten in te bewaren en nu dienen als opbergmogelijkheid voor dubbele munten. Prima systeem, heel erg geschikt voor Britse pre-decimale 1/2 penny stukken, decimale 2 pence stukken en 2 euromunten. Bepaalde Portugese escudo's passen er ook erg goed in.

Afbeelding
Muntenalbums, voornamelijk gevuld met zowat alleen maar Europese (niet-euro)munten

Afbeelding
Nog een paar albums...

Afbeelding
Het opbergkistje waar ik zelf heel trots op ben. :)
Ik zocht namelijk naar een theedoos met 6 grote vakjes waarin ik mijn munten uit landen van buiten Europa in kon doen, maar ik kon steeds niet de juiste doos vinden. Uiteindelijk ben ik na lang zoeken even bij de Xenos langsgelopen en daar zag ik hem liggen. Dat mooie bamboemotief past ook heel goed bij onze bamboe-vloer :) Zo valt ie niet op!

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben trouwens ook helemaal leip van potjes. Ik vind het heerlijk om al mijn munten in potjes te gooien en er dan naar te kunnen kijken.
Helaas zijn die potjes vaak gewoon een tussenstop voor mijn munten, want daarna belanden ze meestal gewoon in munthouders een munthoudersalbum, dat vind ik net iets mooier staan.

Afbeelding
Een tijd geleden had ik zo'n 150 vierkante stuivers van de Nederlandse Antillen gekocht en die belanden, hoe ironisch het ook kan zijn, in een vierkante pot.
Intussen hebben ze ook al wat broertjes uit andere landen (Suriname, Bangladesh, India, Sri Lanka, etc.) erbij gekregen om ze gezelschap te houden.

Afbeelding

Toch al aardig wat bij elkaar gesprokkeld eigenlijk! froggy

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

rinuske
Senior lid
Senior lid

Re: Mijn huidige muntenverzameling

Bericht door rinuske » 08 jul 2013, 22:22

mooi zo wat je laat zien, mag je best trots op zijn ;)
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 08 jul 2013, 23:20

al een heel mooi begin,zo zie je maar dat je veel plezier kan beleven zonder unc munten
way to go :thumb up:
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie :wave:

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 09 jul 2013, 09:33

ZO ben ik ooit begonnen, met jampotjes.. alles wat ik nog moet uitzoeken zit in koekblikken van Bommel erop en andere stripfiguren als Kuifje en Suske/wiske, vooral stroopwafelblikken stapelen lekker. Ouder dan 100 jaar als munt gooi ik inn een tabakspot welke gemaakt is van een obus-granaat uit de eerste wereldoorlog. DE Pickwicktheekisten hebben een goeie sluiting en zijn ideaal om je wisselgeld in te doen als euromunten.. zit een slotje op, en je kan makkelijker kijken of je iets wel of niet hebt aan jaartalletje. UIteindelijk rest het boekwerk..
Aan etikettering doe ik niet. Ik gebruik allerlei verschillende mappen in kleuren en bedrukkingen. Ik wil geen pijl ophangen naar inbrekers toe van: in deze map zitten de meeste verkoopkansen. WAnneer ik een Importahoes heb en er staat Nederland op, zit er van alles en nog wat in behalve Nederland, want Nederland is in Nederland voor iedere junk het gemakkelijkst uit te geven, dus ook te verkopen.
BIj een goede kantoorboekhandel loont het wel eens pagina's te halen voor visitekaartjes.. kan je mooi je coincards schuifvrIJ INgooien :sttt:

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 09 jul 2013, 10:32

grivnagozer schreef:ZO ben ik ooit begonnen, met jampotjes.. alles wat ik nog moet uitzoeken zit in koekblikken van Bommel erop en andere stripfiguren als Kuifje en Suske/wiske, vooral stroopwafelblikken stapelen lekker. Ouder dan 100 jaar als munt gooi ik inn een tabakspot welke gemaakt is van een obus-granaat uit de eerste wereldoorlog. DE Pickwicktheekisten hebben een goeie sluiting en zijn ideaal om je wisselgeld in te doen als euromunten.. zit een slotje op, en je kan makkelijker kijken of je iets wel of niet hebt aan jaartalletje. UIteindelijk rest het boekwerk..
Aan etikettering doe ik niet. Ik gebruik allerlei verschillende mappen in kleuren en bedrukkingen. Ik wil geen pijl ophangen naar inbrekers toe van: in deze map zitten de meeste verkoopkansen. WAnneer ik een Importahoes heb en er staat Nederland op, zit er van alles en nog wat in behalve Nederland, want Nederland is in Nederland voor iedere junk het gemakkelijkst uit te geven, dus ook te verkopen.
BIj een goede kantoorboekhandel loont het wel eens pagina's te halen voor visitekaartjes.. kan je mooi je coincards schuifvrIJ INgooien :sttt:
Nja, maar om je nu alleen maar te focussen of inbrekers ooit je muntenverzameling zullen jatten en daarop je verzameling in te delen lijkt me ook niet erg mooi. Als ik al mijn munten in albums doe waar de verkeerde labels opzitten, zou ik al mijn munten snel kwijtraken en het ziet er nu ook niet zo heel mooi uit. Het gaat er mij vooral om dat het er mooi en netjes uitziet, niet of het allemaal superveilig en inbrekerproof is. Gelukkig heb ik nog niet zo veel waardevolle munten en de waardevolle munten die ik heb, die worden in een mooi album veilig opgeborgen. Maar het is natuurlijk wel zo dat je niet alles in het zicht moet leggen.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

rocketronnie
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door rocketronnie » 10 jul 2013, 21:43

Mooie verzameling ziet er goed uit, die buisjes bruistabletten gebruik ik toevallig ook, alleen dan voor dubbele ''speciale'' 2 euro's die ik nog even zonde vind om uit te geven :lach: Ga zo door :thumb up:

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke » 11 jul 2013, 18:54

Je bent goed aan het vorderen.
Ik ben ook ooit eens begonnen met potjes en ijscobakken.
En later kwamen er importa mappen bij waarvan er inmiddels zo'n 60 in de kast staan.
Europa en de Nederlandse kolonies op jaartal en de rest van de wereld op type.

Kwam dat even goed uit dat importa 5 kleuren heeft rood blauw groen bruin en zwart.
Voor elk werelddeel 1

Ik zou zeggen ga zo door zeker als je circulatie muntjes blijft verzamelen kun je voor weinig geld veel verzamelen.
Vanaf de invoering van de euro tot en met 2012 heb ik dat unc gedaan maar dat is inmiddels onbetaalbaar geworden.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 11 jul 2013, 22:58

Reneke schreef:Je bent goed aan het vorderen.
Ik ben ook ooit eens begonnen met potjes en ijscobakken.
En later kwamen er importa mappen bij waarvan er inmiddels zo'n 60 in de kast staan.
Europa en de Nederlandse kolonies op jaartal en de rest van de wereld op type.

Kwam dat even goed uit dat importa 5 kleuren heeft rood blauw groen bruin en zwart.
Voor elk werelddeel 1

Ik zou zeggen ga zo door zeker als je circulatie muntjes blijft verzamelen kun je voor weinig geld veel verzamelen.
Vanaf de invoering van de euro tot en met 2012 heb ik dat unc gedaan maar dat is inmiddels onbetaalbaar geworden.
Leuk dat je ook net als ik Nederland en Europa op jaartal verzamel en dat je ook hetzelfde type albums gebruikt! Kun je misschien ook een paar foto's van jouw verzameling laten zien? Wellicht doe ik inspiratie op om die van mij te gaan verbeteren! ;)

Grt, Lotus07

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke » 16 jul 2013, 19:10

Dat zal wel lukken.
Mappen die ik tegenwoordig ook gebruik zijn deze
Afbeelding
Die zijn ook van importa en kosten tweedehands niet veel meer.

Deze gebruik ik dan weer voor de bankbiljetten de insteekhoezen van deze mappen zijn goed bruikbaar hiervoor.

Wat ik inkoop was meestal kilowaren.
Afbeelding

Vervolgens sorteer ik ze op land binnen europa de rest sorteer ik later omdat ik anders erg veel emmers of bakjes nodig heb.

Dan stop ik ze op volgorde van waarde in de map van t land waar ze thuis horen.
Ik heb als voorbeeld nederland gepakt voor de fotos.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De euromuntjes heb ik per jaargang in 1 map zitten.
1999 + 2000 + 2001 + 2002
2003 + 2004
2005 + 2006
2007 + 2008
2009 + 2010
2012 + 2012

In totaal dus 6 mappen.

In t verleden had ik een andere indeling Afbeelding
Nadeel daarvan was dat je elk jaar er een setje muntjes van elk land tussen moest proppen en dus nooit geen map af kon sluiten.

Dit is de verdeling die ik nu heb.
Munten

Blauwe muntenmap

1A België Vlaams
1B België Waals
2 Denemarken
3A Duitsland Vooroorlogs en oorlogs en de DDR
3B Duitsland BRD
4 Finland
5A Frankrijk tot en met 50 centiem
5B Frankrijk van af 50 centiem
6 Griekenland
7A Groot-Brittannië tot 1971
7B Groot-Brittannië vanaf 1971
8 Hongarije
9 Ierland
10 Italië
11 Joegoslavië Bosnië-Herzegovina Kroatië Macedonië Slovenië
12 luxemburg
13 Noorwegen
14 Oostenrijk
15 Polen
16 Portugal
17 Rusland
18 Spanje
19 Tsjecho-Slowakije Tsjechië Slowakije
20 Turkije
21 Zweden

Blauwe muntenmap

1 Nederland Duiten + 0,001 tot 0,25 Gulden
2 Nederland 0,5 tot 2,50 Gulden
3 Nederland vanaf 5,00 gulden
4 Kolonies Aruba Curaçao Ned-Antillen Ned-Indie Suriname

Blauwe muntenmap

1 A-G Albanië Bulgarije Cyprus Estland Gibraltar Guernsey Groenland
2 H-L Island of Man Jersey Kazachstan Letland Litouwen
3 L-M Malta Monaco Moldavie
4 N-V Roemenië san-marino Transnitrea Ukraine
5 V-Z ijsland Vaticaanstad Zwitserland

Blauwe muntenmap
1 1999-2002
2 2003-2004
3 2005-2006
4 2007-2008
5 2009-2010
6 2011-2012

Zwarte map, Azië
1 Afghanistan – Armenië – Azerbaijan - Bahrein – Bangladesh – Bhutan – Brunei-- Cambodja- Ceylon/ Sri Lanka - China – Filippijnen – Georgie -- Hongkong

2 Frans Indo China – India – Indonesië – Irak - Iran – Israël –

3 Japan – Jordanië – Kuwait – Korea – Kyrgyzstan – Laos -- Libanon – Macau – malaya & Brits Borneo – Maladive Island – Maleisië – Mongolië – Myanmar / Birma – Nepal

4 Oman – Pakistan – Quatar – Quatar & dubai - Saudi Arabie – Singapore - Syrië – Taiwan – Thailand – Turkmenistan - Uzbekistan -- Verenigde Arab Emiraten - Yemen

Rode map, Afrika
1 Algerije - Angola – Botswana – Brits west Afrika – Burundi – Cameroen – Cape Verde – Centraal Afrika – Comoros – Congo/zaire/katanga – Djibouti

2 East Afrika -- Egypte -- Eritrea – Ethiopië -- Equatral Guinea - Frans west Afrika – Gambia – Ghana – Guinee – Kenia

3 Lesotho - Libië – Liberie – Madagaskar – Marokko – Mali --Malawi - Mauritanie -- Mauritius – Mozambique – Namibië – Nigeria – Reunion - Rwanda – Rwanda/Burundi

4 Rhodesia & Nyasaland – Seychellen – Siere Leone – Soedan – Somalie – Somalieland – St Helena & Ascension – St Thomas & St Prince --Swaziland – Tanzania – Tunesië –Uganda west Afrikaanse staten - Zambia – Zimbabwe

5 Zuid Afrika

Groene map, Amerika
1 Argentinië - Bahamas’s - Barbados - Belize - Bermuda – Bolivia – Brazilië

2 Canada – Cayman islands – Chili – Colombia – Costa Rica – Cuba

3 Dominicaanse republ - East caribean states/Brits Cariben Territories – Equador – El Salvador – Falkland eilanden – Guatemala – Guyana – Haitie -- Honduras – Jamaica – Mexico -- Nicaragua – Panama – Paraguay

4 Peru – Trinidad & Tabago – Uruguay – Venezuela

5 USA

Bruin Australië
1 Australië – Caledonie – Cook Island – Frans Oceaan – Frans Polonesie – Fuji eil – Kiribati -- Nieuw zeeland – Papua new Guinea – Solomon Island – Tonga – Tuvalu – Vanuvatu – West Samoa
-----------------------------------------------------------------------------------

Bankbiljetten

Alle mappen zijn ptt mapjes rood.
Afrika stikker oranje 2 stuks
Amerika stikker groen 3 stuks
Azië stikker blauw 6 stuks
Europa stikker grijs 5 stuks

Voor Nederland ptt mapjes mapjes blauw 1 map

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ps met euromunten ben ik gestopt.
Hier is het net als bij postzegels dat de verzamelaar uitgebuit wordt.
Alle speciale munten als 2 , 5, en 10 euro komen in circulatie niet voor maar je moet er wel dik voor betalen.
Voor mij dus de reden geweest om in 2000 te stoppen met postzegels en in 2013 te stoppen met euromunten.

Ik stop dus niet met de rest. Ik ben meer en meer terug in de tijd aan het gaan.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 17 jul 2013, 10:53

Mooi dat je zo de opbouw van je collectie kan weergeven! :klap:

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke » 17 jul 2013, 20:17

Als ik dat niet zou doen zou ik ook niets meer terug kunnen vinden.

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”