Albums en munthouders

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
Peter1978 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Albums en munthouders

Bericht door Peter1978 » 23 okt 2019, 22:19

Mijn verzameling bestaat inmiddels uit zo'n 25 muntenalbums waarbij al mijn munten in zelfklevende munthouders gaan. Tot een aantal jaren geleden gebruikte ik voornamelijk albums en houders van Importa maar door het stoppen van Importa ben ik noodgewongen overgestapt op Hartberger. Op zich zijn die munthouders ook prima te gebruiken, al laat de kwaliteitscontrole bij Hartberger jammer genoeg nog wel eens te wensen over. Het voordeel van Hartberger is wel dat ze ook extra grote munthouders hebben voor munten van 40mm en groter met bijbehorende 9-vaks muntbladen. Ik ben wel aan het kijken naar zwaardere muntenalbums voor mijn Koninkrijksmunten. De Hartberger GML luxe band is best goed maar er kunnen minder muntbladen in dan in de albums van Importa en verder zoek ik natuurlijk een robuust album vanwege de zwaardere zilveren Koninkrijksmunten die er ook in moeten en die heeft Hartberger jammer genoeg niet in het assortiment. Welke albums gebruiken jullie en wat zou eventueel een alternatief kunnen zijn?

Naast de standaard problemen met het uitzakken van sommige munten in munthouders en het soms loslaten van de plaklaag loop ik ook nog tegen een ander probleem aan en dat is dat munten na een aantal maanden (soms) dof worden in munthouders waarbij er een dun blauw doorschijnend kleverig laagje op komt te zitten, zie een van de meest extreme voorbeelden uit mijn verzameling:
20191013_145547.jpg
Ik had begrepen dat de huidige generatie munthouders van Importa en Hartberger weekmaker vrij zijn dus daar zou het niet aan mogen liggen, zou het wellicht iets te maken kunnen hebben met bacteriën/microben die je aan de handen hebt en zich in de munthouder gaan vermenigvuldigen? Ik gebruik wel sinds een aantal jaren een muntpincet om munten in munthouders te plaatsen en het lijkt daarmee beter te gaan, maar dan nog zie ik bij sommige munten deze laag na enkele maanden ontstaan. Vooral euromunten en andere unc-munten zijn er gevoelig voor. Vocht lijkt het ook niet te zijn want ik heb wel eens munten bij een zeer lage luchtvochtigheid in houders geplaatst (gecheckt met een hygrometer in de buurt) en zag ik het na een paar maanden ook. Ik heb het ook bij andere verzamelingen en handelaren gezien op bijvoorbeeld de Muntmanifestatie en zelfs een keer bij een munt in een muntcapsule. Wie weet wat het is en wat kan ik er aan doen om het te voorkomen? Het is er wel makkelijk af te krijgen maar we willen munten tenslotte zo min mogelijk reinigen ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Albums en munthouders

Bericht door spatbord » 24 okt 2019, 14:39

Ik gebruik dezelfde Hartberger albums, naar volle tevredenheid. Uitzakken zul je volgens mij met elk album krijgen met de grote zilveren munten: ik bewaar de albums dan ook niet staand, maar liggend. Wat wel wat helpt is om de super ipv de normale bladen te gebruiken: deze hebben een dikkere laag daar waar de gaatjes inzitten.

Je probleem met de doffe laag op de munten herken ik niet, ik heb het zelf nooit gemerkt. Zie je dat alleen bij munten van een bepaald materiaal, of bij alle materialen?

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 24 okt 2019, 19:16

Er zijn weer muntbladen van Importa verkrijgbaar.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Peter1978 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Peter1978 » 27 okt 2019, 16:03

Ik bewaar de albums staand, ook mede vanwege ruimtegebrek :knipoog: Vanaf nu koop ik zeker alleen nog de Harberger super bladen, zoveel duurder zijn ze niet eens, bij de standaard bladen die ik vorig jaar heb aangeschaft merkte ik dat bij sommige munthouders door de warmte van afgelopen zomer de folie vast begon te kleven aan de muntbladen :sad:

De doffe blauwachtige laag komt bij alle materialen voor, ook zilver, nikkel etc. Patina is het niet want je kan het er zo afvegen. Gisteren zag ik het op de beurs in Gorssel ook bij diverse handelaren in de albums, dus ik ben niet de enige die het heeft. De £2 munten die ik daar gekocht heb hadden het ook (zie voorbeeld) en ik zie het veel bij Euromunten.
20191027_140520.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”