10 guldenontwerp 1949
Moderator: Arjena3
10 guldenontwerp 1949
Dit is een printersproof en die zijn in verschillende versies geprint. Deze nummer 16 Olive green is mijn laatste aanwinst:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...........afwezig..... :wave:
Re: 10 guldenontwerp 1949
Geweldig! Waar haal je het vandaan en wat een aanwinst zeg.
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
@ Geraldo: Dankje! Mag ik vragen wat zijn de prijzen ongeveer waarvoor je ze ziet.Gerardo schreef:Prachtig willemo,
Ik had ze ook al eens eerder gezien op een veiling maar ik weet niet of het deze was.
Zelf verzamel ik ze (nog) niet omdat ik de prijs meestal te hoog vind maar het is wel heel erg leuk om er een te hebben.
Het is weer een gedeelte van de kringloop van een biljet, proficiat met je aanwinst.
Ik zag op PatrickP zijn website dat er ook een nummer 22 blue is, weet iemand alle andere kleuren?
Gr
Nummer 15 = 'deep green'
Ik kwam ze heel vaak tegen op markten en beurzen in Engeland, ik zal er destijds een pond of tien aan hebben uitgegeven. Mij is altijd verteld dat de Londense drukkerij de stalen in hun verkoopproces gebruikten om de kleurnuances aan klanten te tonen en dat het goed laat zien hoe een bestaand schilderij in gravure kan worden omgezet. Afgezien dat het dezelfde gravure is als op het Londense tientje staan de kleurstalen los van het Nederlandse biljet. Ik kan mij herinneren dat ik begin jaren negentig met een hele oude Britse heer heb gesproken die in de jaren 60 bij Bradbury had gewerkt en die beweerde zelfs dat 'men deze gravure kant en klaar als staal had liggen bij Bradbury' en dat toen de Londense tientjes in 1950 werden bijbesteld (type 1949) ze maar een Nederlandse afbeelding 'die ze sowieso al hadden' op het biljet hebben geplaatst. Ik kan dit natuurlijk niet staven maar het klinkt mij niet heel onaannemelijk. Dezelfde afbeelding zou ooit ook abusievelijk voor een ander land zijn gebruikt maar ik ben er nooit achter gekomen welk land dit dan was.
Ik ben benieuwd wie er nog meer info over heeft!
Ik kwam ze heel vaak tegen op markten en beurzen in Engeland, ik zal er destijds een pond of tien aan hebben uitgegeven. Mij is altijd verteld dat de Londense drukkerij de stalen in hun verkoopproces gebruikten om de kleurnuances aan klanten te tonen en dat het goed laat zien hoe een bestaand schilderij in gravure kan worden omgezet. Afgezien dat het dezelfde gravure is als op het Londense tientje staan de kleurstalen los van het Nederlandse biljet. Ik kan mij herinneren dat ik begin jaren negentig met een hele oude Britse heer heb gesproken die in de jaren 60 bij Bradbury had gewerkt en die beweerde zelfs dat 'men deze gravure kant en klaar als staal had liggen bij Bradbury' en dat toen de Londense tientjes in 1950 werden bijbesteld (type 1949) ze maar een Nederlandse afbeelding 'die ze sowieso al hadden' op het biljet hebben geplaatst. Ik kan dit natuurlijk niet staven maar het klinkt mij niet heel onaannemelijk. Dezelfde afbeelding zou ooit ook abusievelijk voor een ander land zijn gebruikt maar ik ben er nooit achter gekomen welk land dit dan was.
Ik ben benieuwd wie er nog meer info over heeft!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik vind dit topic erg interessant om te lezen, zo leer je nog eens iets.
En nu met smart wachten op de reactie van Patrick, ik ben benieuwd wat hij er van vindt.
Kan even duren want hij zal het druk hebben met de IBNS voorberedingen voor de Papermoneyfair in Valkenburg.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Gr. Alfred
En nu met smart wachten op de reactie van Patrick, ik ben benieuwd wat hij er van vindt.
Kan even duren want hij zal het druk hebben met de IBNS voorberedingen voor de Papermoneyfair in Valkenburg.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ik werd trouwens zelf ook benieuwd dus heb nog even gekeken of ik verdere informatie over het biljet type 1949 heb kunnen vinden maar tot dusver niks zinnigs. Opvallend trouwens dat de staal van Bradbury afkomstig is, dat het tientje door de La Rue is gedrukt, en dat Bradbury pas in de jaren '80 door juist De La Rue is overgenomen!! In elk geval een extra aanwijzing dat de twee (afgezien van de afbeelding) weinig met elkaar te maken hebben.
Ja ik hoor het graag. Overigens printersproof heb ik van de website van patrickp afgelezen dus misschien dat hij er op wil ingaan,
Groeten Willemo
Groeten Willemo