Kunst op Nederlandse bankbiljetten
Moderator: Arjena3
Bankbiljetten en kunst.
@ Gerardo, zeker het orgineel is wel wat indrukwekender, maar zeker een goede keuze, vind ik, voor dit biljet, ben blij dat ik hem heb. Zie, waarde niet al te hoog, maar een juweeltje van een biljet.
Gr, Nils
Gr, Nils
Re: Bankbiljetten en kunst.
"De meid met de rozijntjes soms", Ouwe snoepertHerman schreef:Gerardo
Kijkende naar het originele portret, "Het meisje met de druiven" had ik toch in de volksmond een andere naam verwacht![]()
![]()
![]()
Herman

Ik denk dat de 10 Gerardo een variant is dus daar zal heel wat voor moeten betaald worden. Is toch een soort van One of a kind.patrickp.nl schreef:Is dat nou nog wat waard, zo'n biljet van "10 Gerardo"?Gerardo schreef:
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Editie 1943 vind ik mooier dan editie 1940. Op het schilderij heeft ze nog iets van een glimlach maar die kan ik op de biljetten niet ontdekken.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Maar dit is wel een hele mooie test Gerardo, wat een detail, prachtig, echt om van te genieten vind ik. Ben benieuwed naar het eind resultaat.Gerardo schreef:Dit is een test,
Dit is een test
Nabericht; geweldig Gerardo, heel mooi en aardig wat speur werk, maar het resultaat is daar!
Gr, Nils
Patrick, een kleine correctie daarop: de twee zinsneden komen niet voor in de Gijsbrecht zelf, alleen in een opschrift dat op de gevel van de nieuwe stadsschouwburg werd aangebracht. Overigens wel erg leuk om te weten dat Oxenaar deze grapjes aanbracht op de biljetten.

BernardTwee vaten heeft Iupijn. Hy schenckt nu zuur, nu zoet,
Of matight weelde en vreught met druck, en tegenspoet.
Gerardo, mooi weergegeven en perfect verwoord. Vooral de schilderijen vind ik mooi bij het papiergeld. Ik wist trouwens niet dat Herman en ik ruim 87 jaar oud zijn. Werk ik toch al 22 jaar teveel.
Gr. Alfred

Gr. Alfred
Als we elkaar ooit eens tegenkomen dan zullen we elkaar eens bekijken qua leeftijd.Herman schreef:Ik weet nu ook gelijk wie er ooit in de poll leeftijden, 87 heeft ingevuld.Alfredo (ouwe snoeper) en ons maar steeds die avatar foto van een jongere Alfred laten zien, met die adelaar.
![]()
Herman

Gr. Alfred
mooie uitleg en achtergrond info over het 25 en 40 gulden biljet uit 1921 , Gerardo
heb jij een idee waarom bij de opvolgers: het blauwe 25 gulden 1927 en het weer rode 25 gulden 1929 biljet,
de voorzijden gelijk bleven, maar op de achterzijde de afbeelding van de Nederlandse Bank verdween
alle drie de 25 gulden biljetten bleven tot 1945 in omloop, dus met eventuele vervalsingen van het 1921 biljet
zal het niet te maken hebben gehad.
valt me ook op dat er van het 1921 biljet ruim 13 miljoen gedrukt zijn, en maar een kleine 6 miljoen van het
1927 en 1929 biljet ieder.
desondanks is het 1921 biljet veel hoger in catalogus waarde.
heb jij een idee waarom bij de opvolgers: het blauwe 25 gulden 1927 en het weer rode 25 gulden 1929 biljet,
de voorzijden gelijk bleven, maar op de achterzijde de afbeelding van de Nederlandse Bank verdween

alle drie de 25 gulden biljetten bleven tot 1945 in omloop, dus met eventuele vervalsingen van het 1921 biljet
zal het niet te maken hebben gehad.
valt me ook op dat er van het 1921 biljet ruim 13 miljoen gedrukt zijn, en maar een kleine 6 miljoen van het
1927 en 1929 biljet ieder.
desondanks is het 1921 biljet veel hoger in catalogus waarde.
citaat Gerardo : die ook de eerste oplage nogmaals buiten omloop stelde
dat wist ik dus niet, de eerste serie 1921 was al in 1935 buiten omloop gesteld volgens Bolten.
in de AV staat alleen vermeld 1945 , net als bij de 1927 en 1929 serie.
verklaart m.i. meteen ook die hoge catalogus prijs, in 1945 kwam de eerste serie 1921 al niet meer voor in het wild.
overigens weet ik zeker dat er meer nederlandse munten omgesmolten zijn in de laatste 100 jaar, dan dat er bankbiljetten zijn vergaan
er zullen wel weer meer ingeleverde biljetten in de ovens zijn beland, maar er zijn ook heel veel
munten gewokkeld.
oplage , beschikbaarheid en vraag (al dan niet tijdelijk) gelden denk ik voor bijna alles,
wat verzameld word.
of de Gulden ooit nog terugkomt betwijfel ik, maar misschien kunnen we samen met Germanistan
het pond gaan gebruiken , nederlandse , duitse , engelse , ierse en schotse ponden
en koers onderling 1 op 1 voor alle ponden.
dat wist ik dus niet, de eerste serie 1921 was al in 1935 buiten omloop gesteld volgens Bolten.
in de AV staat alleen vermeld 1945 , net als bij de 1927 en 1929 serie.
verklaart m.i. meteen ook die hoge catalogus prijs, in 1945 kwam de eerste serie 1921 al niet meer voor in het wild.
overigens weet ik zeker dat er meer nederlandse munten omgesmolten zijn in de laatste 100 jaar, dan dat er bankbiljetten zijn vergaan

er zullen wel weer meer ingeleverde biljetten in de ovens zijn beland, maar er zijn ook heel veel
munten gewokkeld.
oplage , beschikbaarheid en vraag (al dan niet tijdelijk) gelden denk ik voor bijna alles,
wat verzameld word.
of de Gulden ooit nog terugkomt betwijfel ik, maar misschien kunnen we samen met Germanistan
het pond gaan gebruiken , nederlandse , duitse , engelse , ierse en schotse ponden

en koers onderling 1 op 1 voor alle ponden.
Re: Nederlandse bankbiljetten en kunst
@ de Auteurs van dit topic,
Ik heb deze berichten uit het andere topic gehaald en in dit nieuwe topic geplaatst, zodat de Nederlandse biljetten niet samen staan met de wereldbiljetten. Dit alles op verzoek van Gerardo. Mochten jullie nog zaken tegenkomen of missen. dan hoor ik dat graag.
@ Gerardo, is dit wat je bedoelde?
Gr. Jeroen
Ik heb deze berichten uit het andere topic gehaald en in dit nieuwe topic geplaatst, zodat de Nederlandse biljetten niet samen staan met de wereldbiljetten. Dit alles op verzoek van Gerardo. Mochten jullie nog zaken tegenkomen of missen. dan hoor ik dat graag.
@ Gerardo, is dit wat je bedoelde?
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Re: Kunst op Nederlandse bankbiljetten
Complimenten voor dit interessante topic! 

-
- Volledig lid
Re: Kunst op Nederlandse bankbiljetten
Is het niet net zo als met postzegels/munten? Daar moet volgens mij de afbeelding (van de koning(in) iig) de ene keer naar links en de andere keer naar rechts kijken. Beatrix kijkt nu naar links, dus Willem Alexander zal weer naar rechts kijken.
Wellicht dat iets dergelijks ook opgaat voor de kunst die erop staat.
Wellicht dat iets dergelijks ook opgaat voor de kunst die erop staat.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.