10 Gulden met extra rondje.

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

mdb86

10 Gulden met extra rondje.

Bericht door mdb86 »

Hallo Allemaal,

Weet iemand het verhaal van het tientje met een extra rondje in de linkerbovenhoek?
Ik heb deze ook in mijn bezit en ik heb er toender tijd extra voor betaald maar ik weet eigenlijk helemaal niet het verhaal
er achter.

Er is vast een wijze man of vrouw die het verhaal wel weet.

Alvast bedankt

Matthijs
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Re: 10 Gulden met extra rondje.

Bericht door koiboyke »

Ik neem aan dat je het over Franshals bankbiljet heb.
Er is een variant met een dubbel ovaal in rechter rondje en deze is meer waardt
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
mdb86

Bericht door mdb86 »

Hoi,

Ja inderdaad die bedoel ik maar waarom dat extra rondje? Is dat voor de verzamelaar?

Ik ben erg benieuwd naar het verhaal achter het extra rondje.

Matthijs
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Hier kun je iets meer lezen over deze concentrische cirkel. Deze biljetten zijn inderdaad een stuk duurder dan de 'normale' biljetten.

http://forum.munthunter.nl/viewtopic.ph ... kel#p41623

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
CRPC

Bericht door CRPC »

Ter info: de bulls eye-tientjes zijn nooit aktief uit omloop gehaald, door vervanging van versleten biljetten zijn er natuurlijk veel al rond 1973 en 1974 verdwenen, maar het grote publiek was zich geeneens bewust van dit detail. Ikzelf ben een 'bulls eye' tientje voor het laatst in 1995 in mijn portemonee tegengekomen, serie 0020 (met de fameuze stip achter IMP, zoals de eerste versie eruit zag).
mdb86

Bericht door mdb86 »

Ik ben helaas het 10tje nooit in het wild tegen gekomen helaas. Gelukkig wel in mijn bezit maar daar heb ik dan ook voor betaald.
Geloof toen der tijd 25 gulden, of dat het financieel waard was weet ik niet maar ik had het er wel voor over.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Een jaar voor invoering van de euro, heb ik al onze cassiere's opdracht gegeven, naar dit 'variantentientje' uit te kijken.
In die 12 maanden zijn er bij ons in de supermarkt slechts 2 exemplaren binnengekomen.
(Die zitten nu hier in de map, doch zijn zg en zf en nauwelijks noemenswaardig.)

Ter indicatie, er gingen per dag toch zeker een 30-tal Frans Hals tientjes door de kassa's heen. Het overgrote deel echter, betrof toen al het nieuwe ijsvogel biljet.

Een snelle, grove schatting geeft dan aan, dat 1 op de 5000 biljetten slechts de variant betrof.
CRPC

Bericht door CRPC »

Dit zijn nu leuke en interessante wetenswaardigheden. Konden we dit soort zaken maar ergens terugvinden, bijvoorbeeld in een allesomvattende catalogus!
CRPC

Bericht door CRPC »

Dag @Patrick,

Je had het over de punt... Weet jij bij welke series hij wel verschenen is of de oorzaak ervan? De allereerste series hadden 'm blijkbaar al niet, toen een aantal series wel en daarna al snel weer niet om nooit meer terug te komen. Wie-o-wie heeft een idee? Misschien had ik hier een aparte entry van moeten maken..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

* stoft oud topic af

Ik ben niet echt een bankbiljetten verzamelaar, maar uit jeugdcentiment heb ik wel de 5-10-25 gulden van Oxenaar en de 10-25 gulden van Drupsteen.

Van het Oxenaar-tientje heb ik ook de variant met de bulls-eye. Ik begrijp dat dit oudere biljetten zijn...? Waarom is die dubbele cirkel eigenlijk aangebracht? En waarom alleen bij de tientjes en niet ook bij de andere biljetten?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

janssenfrank schreef:...Waarom is die dubbele cirkel eigenlijk aangebracht? En waarom alleen bij de tientjes en niet ook bij de andere biljetten?
Leuke vraag!
Er zijn numeroteurs gebruikt waarbij de uitlijning van het nummer ten opzichte van de rest van het biljet gecheckt moest kunnen worden. Bij het ontwerp van de 10 gulden Frans Hals was hier dan ook expliciet rekening mee gehouden.
Dat is eigenlijk heel vreemd, want bij normaal drukwerk moeten verschillende drukgangen ook netjes op de juiste plaats over elkaar vallen, maar dan worden de justificeerkenmerken buiten het drukbeeld aangebracht en van het eindresultaat afgesneden, zo niet bij Erflaters 2. Zowel de bulls-eye als de snijmerktekens aan alle randen van de biljetten zijn hier voorbeelden van. Bij de 1.000 gulden 1972 (Spinoza) is hier zelfs een variant bij bekend...
image.jpg
image.jpg
De rol van de extra dubbele O was hieraan gelijk, maar dan voor de plaatsing van het serienummer op de biljetten.
Nu zien we binnen de reeksen waar de bulls-eye op de biljetten zouden moeten staan, ook biljetten zonder. Hoe kan dat dan?
Dat is ontstaan doordat de uitval handmatig met zogenaande "bijnummerapparaten" werden ingevuld. Dus een verticale strook werd na het snijden afgekeurd, dan werd een ongenummerde strook handmatig van de (uitgevallen) ontbrekende nummers voorzien, zonder bulls-eye, want het hand-bijnummerapparaat had die bulls-eye niet.
Open enig moment moesten de numeroteurs wegens slijtage vervangen worden. De techniek van constante invoer was toen al dermate geperfectioneerd, dat de extra dubbele O niet langer nodig was (bovendien kon de leverancier dit type niet maar leveren).
Waarom niet op de andere biljetten in de reeks?
Omdat die pas in productie kwamen nadat de bulls-eye op de Frans Hals al vervallen was.
En de punt achter "JOH.ENSCHEDE.IMP." dan?
Het is niet te achterhalen waar die vandaan komt. Meest waarschijnlijk is een overijverig graveur die bij het overnemen van het moedermatrijs op de drukclichées, waarbij veel machinaal werk zat, maar handmatige controles en correcties werden uitgevoerd, misschien bij één van de clichées in het drukblok (5 bij 10 per vel, of zoiets, niet precies bekend bij mij) bij wijze van perfectie de laatst ontbrekende punt heeft aangevuld. Je ziet de punt dan ook maar zeer zelden, en altijd op de oudere exemplaren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Dank je wel, Patrick. Eigenlijk is die bulls-eye dus een soort controle op de uitlijning. Ik vermoedde zoiets, maar het zat ver in mijn achterhoofd, dus ik kwam er niet direct op.

Ik heb trouwens geen punt achter IMP staan.

Die serie van Oxenaar zijn toch echt wel de mooiste bankbiljetten die Nederland ooit gehad heeft.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

CRPC schreef:...bij welke series is hij verschenen of wat is de oorzaak ervan? De allereerste series hadden 'm blijkbaar al niet, toen een aantal series wel en daarna al snel weer niet om nooit meer terug te komen...
Ik zou zweren dat ik al een antwoord had gepost, maar het staat er niet... Dus nog maar eens typen :(
De punt is waarschijnlijk het gevolg van een overijverig graveur. Volgens de regels der Nederlandsche taal eindigen wij niet alleen een zin met een punt, maar ook een afkorting wordt pas een afk. met een punt erachter.
Echter in het ontwerp van Oxenaar ontbrak deze.
Hoe werkt het proces om te komen tot een plaat met clichés. Er wordt één cliché gegraveerd, vervolgens wordt deze machinaal vermeerderd. Zo ontstaat een groot aantal positieven die aan elkaar gehecht worden. Handmatig worden deze gecontroleerd, en waar nodig zal een graveur verbeteringen aanbrengen. Het vermoeden bestaat nu (noem het een "educated guess") dat een graveur één van de cliche's in de drukplaat heeft "verbeterd" in de veronderstelling dat de punt niet correct overgekomen was. Vervolgens is hiermee gedrukt. Nadat de cliche's versleten waren en vervangen moesten worden is de punt weggelaten, vandaar dat op de nieuwe biljetten deze niet voorkomt.
Bij Joh. Enschedé is voor het publiek geen informatie beschikbaar van biljetten die nog bij DNB inwisselbaar zijn. Alle informatie over deze emissie wordt zeer zorgvuldig geheim gehouden, om vervalsingen achteraf niet in de hand te werken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”