Vraag over 2,5 Gulden 1949 met 3 Letters & 6 Cijfers

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Kingz
Senior lid
Senior lid

Vraag over 2,5 Gulden 1949 met 3 Letters & 6 Cijfers

Bericht door Kingz » 08 dec 2010, 19:46

Ik zie in de muntalmanak 2011 staan dat deze behoorlijk duur zijn (volgens cataloguswaarde), namelijk: ZF, €300 / P, €500.
Ik vroeg me af waar deze zo ongeveer in de praktijk voor weggaan, en weet iemand hoeveel er van zijn? Ik hoor het graag!
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Kingz
Senior lid
Senior lid

Re: Vraag over 2,5 Gulden 1949 met 3 Letters & 6 Cijfers

Bericht door Kingz » 09 dec 2010, 16:39

Bedankt Gerardo voor de nuttige informatie, mocht ik er ooit nog eens kopen zal ik hem hier laten zien... maar dat zal er voorlopig nog niet inzitten :lol:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

CRPC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door CRPC » 05 mar 2011, 14:59

Met deze lettercombinatie zijn er circa zeven miljoen van gedrukt, hoeveel er niet zijn ingeleverd en vernietigd is niet bekend. Van dit type zijn er in totaal miljoenen niet ingeleverd dus een flink aantal van deze lettercombinatie waard nog rond. De series AAA - AAG zijn tussen ongeveer tussen 1962 en 1965 uitgegeven, net voor passieve intrekking over de periode 1966-1968, dus zal je ze eerder tegenkomen dan 'vroege' AA en AB biljetten (ca. 1952) en dus is het curieus dat er zoveel meer voor wordt betaald.

CRPC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door CRPC » 06 mar 2011, 17:55

@ Gerardo: Met uitzondering van proefseries heeft DNB biljetten altijd ruwweg op serienummer uitgegeven, dus serie 0138 (bijv.) kwam eerder in omloop dan serie 5876.. Idem dito met de oude series: Een 25-je Huygens met bijv. serie '3 CF' kwam veel eerder in omloop dan bijvoorbeeld serie '2 QT'. Met de publieke circulatiegegevens is eenvoudig te concluderen dat serie CF rond 1958 werd uitgegeven en serie QT rond 1966. Dit strookt volledig met waarnemingen van verzamelaars die er destijds al op letten. Zo is de papieren rijksdaalder type Juliana in 1952 uitgegeven en zijn de vanzelfsprekend begonnen met de series 1 AA, 2 AA, 3 AA, 4 AA, 5 AA, 6 AA, 1AB, 2 AB, etc. In 1961 kwam de zilveren rijksdaalder in omloop en begon men met de geleidelijke terugtrekking van de papieren versie. Welnu, elke serie kent in theorie 100.000 exemplaren, dus de eerste serie liep van 1 AA 00000 tot 1 AA 099999 (ik heb nooit replacements van muntbiljetten gezien met nummers als 1 AA 100000), tegelijkertijd werden 2 AA 00000 tot 2 AA 099999 gedrukt, tot en met 6 AA 099999. De totale serie '- AA' kende dus 600.000 biljetten, AB, AC AD idem dito, waarmee de hele hoop '- AA' tot en met '-AZ' (=25x600.000) in totaal 15.000.000 exemplaren bevatte, '- BA' tot en met '-BZ' had zo ook weer vijftien miljoen biljetten, en tel zo maar door. Toen de combinatie '1-6 AA' uitkwam bij '1-6 ZZ' moest de nieuwe nummering intreden 'AAA', zoals dat ook bij de bankbiljetten gebeurde. Nu heeft elke serie weer 100.000 exemplaren, vandaar mijn rekenfout in mijn eerdere bericht, AAA - AAG zijn zeven series dus in totaal 700.000, geen zeven miljoen zoals ik eerder schreef.

CRPC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door CRPC » 07 mar 2011, 10:41

Dag Gerardo! Ik verzamel inmiddels vier decennia biljetten, heb in al die jaren met veel mensen gesproken en ik vertrouw op ervaringsdeskundigen dus ik ben erg benieuwd naar aanvullingen of correcties. Nuttige werken die dit staven zijn vanzelfsprekend Bolten en 'Het Nederlandse bankbiljet in zijn verscheidenheid'. Ik kan mij voorstellen dat er leden zijn die begin jaren 60 zelf al biljetten verzamelden, die kunnen zich vast de intrekking wel herinneren. Verder blijft het een prachtige hobby waarbij iedereen voor zichzelf kan bepalen wat hij nu wel en niet wil verzamelen. Ik ben alweer zo'n vijfentwintig jaar bezig met andere landen en zo zie je dat Engelse biljetten zogenaamd op serienummer worden verzameld (AA is veel meer waard dan AB!), terwijl men in Spanje amper oog heeft voor replacements. Ik probeer nu de 'first & last' (dus de Engelse methodiek) toe te passen op de thesauriebiljetten van 50 BEF en dat is nog een hele klus, doodeenvoudig omdat de markt daar minder interesse in heeft. Nu maken wij n.a.v. Mevius, AV etc een principieel onderscheid tussen serie 1AA en AAA, maar zo kan ik mij voorstellen dat dat in sommige landen helemaal niet als een variant in de boeken komt, dientengevolge vind ik de prijsopdrijving wat kunstmatig. Ik heb trouwens pas een stapeltje van ca. vijftig papieren rijksdaalders gekocht en daar zat de 'AAA 007465' tussen, degene die het verkocht vond het een onzinnig onderscheid, en ergens snap ik dat wel. Voor mijzelf is er sprake van een variant wanneer er bewust iets aan het ontwerp verandert (nieuwe handtekeningen, nieuwe kleuren, ander lettertype serienummers, etc.) en niet zozeer wanneer de nummering aan z'n einde komt en men een ander nummerformaat moet bedenken, maar ik snap het wel als veel verzamelaars dat als nieuwe variant in de verzameling opnemen. Trouwens, wat erg leuk is: de stapel met papieren rijksdaalders is in 1964 in een dichtgeplakte envelop weggestopt; de serienummers geven een leuke dwarsdoorsnede van de nummers die toen een groot aandeel in de circulatie hadden (bijvoorbeeld vergelijkbaar met de relatief beperkte aanwezigheid van Duisenberg-biljetten nu, ten faveure van Trichet-biljetten). Mocht dit interessant voor iemand zijn, wil ik best de serienummers doorsturen. Het blijft een prachtige hobby, nietwaar?

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 07 mar 2011, 14:57

Ik verzamel biljetjes uit diverse landen, het is opvallend hoeveel aandacht er is voor verschillende prefix / suffix letters - serienummers , replacements en handtekeningen onder Amerikaanse verzamelaars voor hun US biljetten.
In Indonesië was er 2 jaar geleden nog nauwelijks aandacht voor dit soort zaken, maar is nu drastisch aan het veranderen,
wat de Indonesische biljetten betreft.
En wat de Nederlandsche biljetten betreft zou ik zeggen dat er een matige belangstelling is voor dit soort verschillen.
Ik ben er zelf niet zo mee bezig, het gaat mij vooral om het type biljet, daar mis ik er nog genoeg van,
in mijn diverse landenverzamelingen.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

CRPC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door CRPC » 09 mar 2011, 00:50

Hallo,

Ik ben de draad van het verhaal kwijt want ik weet nu niet meer wie wat heeft geschreven met alle verschillende kleurtjes! Ik vind het verstandig om niet alles 'im Frage' te stellen, maar sommige zaken hoeven niet empirisch te worden weerlegd, want daar zijn we zelf bij geweest. Enschede heeft in die periode toch helemaal de 'I' niet in serienummers gebruikt? Ik weet al niet minder dan 30 jaar dat de I er niet is, heb hem ook nog nooit gezien. Als hij wel bestaat (van 1,- tot 1000,-) dan zou ik blij verrast zijn! Verder ligt het misschien aan een iets jonge leeftijd, maar niemand van onder de 50 kan zich nog papieren rijksdaalders herinneren, in 1987 zijn de muntbiljetten pas ontmunt, dus is het niet ingeleverde bedrag aan biljetten als winst bijgeschreven. Ik kan me herinneren dat daar destijds wellicht bewust geen aandacht aan was besteed. Uit circulatie zijn ze al een tijd, ze moesten zoveel mogelijk weg zijn voordat het vijfje werd ingevoerd, december 1966. Vijf jaar daarvoor was de zilveren riks al ingevoerd (1961!! Dat ze geslagen zijn vanaf 1959 zegt niks, zo kwamen de guldens pas in 1956 in circulatie terwijl er al sinds 1954 aan een voorraadje was gewerkt) Helaas snap ik hetgeen over de serie 2 niet.. Ik heb hier een hele voorraad aan rijksdaalders en alle nummers 1-6 komen verhoudingsgewijs even vaak voor.. Overigens al naar de circulatiegegevens gekeken in 'Het Nederlandse biljet in zijn verscheidenheid'?? Is een erg interessant werk!

CRPC
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door CRPC » 09 mar 2011, 01:04

Aha, ik heb het nog eens gelezen en u bedoelt met 2 letter serie dus de zogenaamde 'AA'-nummering in tegenstelling tot de 'AAA'-nummering!! Als u alle mogelijke lettercombinaties optelt (1/6 AA - 1/6 ZZ met series van 100000 en AAA - AAG (of AAH) zult u zien dat u goed uitkomt! En kijk nog even naar 'Het Nederlandse bankbiljet in zijn verscheidenheid', dan zal er veel duidelijk worden!

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”